Op weg naar de Sahara, 1e stop Tighmert

Marokko, Asrir ⴰⵙⵔⵉⵔ اسرير

Wij verlaten Sidi Ifni, ondanks de armoe hebben we het naar ons zin gehad. Het geschreeuw van de zee, hoge golven met heel heel veel lawaai, zullen we niet missen. Nu gaan we aan ons nieuwe avontuur beginnen, de Sahara, ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Je leest erover, je praat erover, krijgt verhalen te horen en toch heb je geen idéé hoe het zal zijn. Onze eerste stop is niet ver weg van Sidi ongeveer kleine 80 km.

We verlaten Sidi en zijn bijna gelijk op de route richting Guelmim en vandaar Tighmert. Het is in het begin een wisselend landschap. Men is ook druk met de wegen bezig, is ook wel nodig maar het betekend dus wel dat we soms hobbel en bobbel zijn, mijn god. Heb wat foto's gemaakt, de werklui slapen in eigen gemaakte tentjes bij het project. Dan gaat het landschap weer veranderen, zien veel, heel veel cactussen tot boven aan de hoge bergen aan toe. Dus langs de weg weer tal van verkopertjes met cactusvruchten om te eten. Wij slaan over hier, kan ons niet bekoren. Wel blijven ze vriendelijk zwaaien.

Gaan door de bergen en het is weer prachtige rit, dit is toch wel veel mooier dan de kust. Wij genieten hier samen met volle teugen van. Een gelukkig stel, in een prachtige omgeving, zijn bij Guelmim aangekomen. En ja hoor daar is de toegangspoort van Guelmim waarvan men zegt dat het de start van de Sahara is. De stad zelf bied niet veel, is veel nieuwbouw en heeft geen oudheden. Er is op zaterdag een kamelenmarkt, maar men zegt dat dit nu alléén nog voor toeristen gedaan wordt. Vroeger ging het echt met handje klap, wij hebben dus overgeslagen, kom vast nog wel kamelen tegen. Rijden wel op ons gemak stadje door, niets speciaals idd.en dan op zoek naar Marjane. Dit is de supermarktketen in Marokko, onze koelkast is zo goed als leeg. Dus enige aanvulling is welkom, en ja hoor 10 min.later staan we voor de supermarkt. Heerlijk inkopen doen, fruit hadden we al van de Souk meegenomen dus nu wat groente, vers vlees, vleeswaren(nog steeds wennen hoor)lekker broodje rosbief of halfom is er niet bij. Maar goed, dat wisten we dus niet zeuren zeg ik dan maar. Boodschappen gedaan, alles weer volop je weet nooit en echt een kar vol voor 42 euro, leuk shoppen hoor. Dan gelijk diesel tanken, ook weer klaar volle tank en de camper blijft keurig zuinig rijden 1 op 11 tot op heden. Nou rijden wij niet hard, willen wel om ons heen kunnen kijken. Diesel kost zeg voor gemak euro, soms wat minder bijv.bij supermarkt zoals overal.

Wij gaan weer op pad, op naar de camping nog 17 km te gaan, en ja het landschap steeds kaler en we worden er stil van. De eerste oase, allemaal palmbomen bij elkaar prachtig gezicht. Af en toe nog leemhuisje, en dan weer de palmbomen. Komen in buurt van de camping, prachtige omgeving ja palmbomen. Zien ook dat de 2 andere campings gesloten zijn, oeps toch wel spannend of die wij hebben uitgezocht open is. Gevonden en hij is open, en daarom zijn we blij het is een kleine camping maar het lijkt het paradijs, daarom had ik deze uitgezocht had foto's op internet gezien. En gelezen van hen die hier geweest zijn, er is een prachtige tuin waar verschillende lounge hoeken zijn in originele Marokkaanse stijl. Nadat we meer dan hartelijk ontvangen waren gingen we rondlopen, stuiten op een groep van 5 jonge mannen die lekker lagen te hangen en die ons uitnodigde voor de thee. Hoppa, viel niet mee voor oma hoor op de grond zitten maar als je eenmaal zit,prima. Was zo leuk , voorstel rondje gedaan, engels frans duits marokkaans alles door elkaar. Nog leuker dat de jongen die de meeste talen sprak en vertaalde werkt in de gevangenis hier, dus leuk te vertellen dat ik ook in de gevangenis heb gewerkt en nu met pensioen ben. Uurtje later zijn we maar eens opgestapt, camper had stroom nodig. Dus ik weet nu hoe ik Tajine kan maken, heb geleerd hoe ik thee maak, ohoh wat een feest. Toen kwam de bediende van de camping een blad met thee brengen, als welkom ook lekker. Hadden met eigenaar afgesproken dat we op camping zouden eten, hebben restaurant erbij maar wij mochten in tent bij vuurtje eten. Wat gezellig, om 20.15 kwam het eten, het vuur ging aan samen en ja romantischer kan niet. Geert Tajine van geit en ik kip, heerlijk salade erbij en water(snik). Het eten was zalig, hij heeft foto van ons gemaakt. Ook mochten we glaasje wijn drinken, geen enkel probleem vond hij. Wij blij iedere dag hebben we 1 glaasje wijn tot de voorraad op is. Ook geen probleem, wij passen ons aan. Uiteindelijk is het mooi geweest, koelt af en er staat wind heel veel wind. Vuur is uit dus lekker naar camper, ff krantje lezen en dan bedje in. Morgen gaan we de buurt verkennen. Er is ook nog foto van de originele broodoven op camping, woensdag ochtend gaat hij brood bakken voor ons.

Groet Geert en Ineke.

Leuke en zeer interessante reis tot nu toe! Ben best wel een beetje jaloers....;-) Wij overwegen Marokko voor volgend jaar!

Henny 2018-07-31 16:25:52

Weer een super verhaal en mooie foto's 🍷🤣

Fenny 2018-07-31 17:17:46

Leuk jullie verslag te lezen, wij gaan eind dit jaar ook Marokko aandoen dus ben blij met jullie verhalen. Nemen wij zeker mee voor onze trip.

Paula schuring 2018-07-31 19:37:09

jullie durven wel zo veer ben ik vroeger niet geweest er waren daar nog geen wegen

Hans en Woutje 2018-08-01 19:14:42

Wauw wat een mooi verhaal hoop dit ooit nog eens te kunnen doen super 👍🏻