Kastoria aan het Orestiada meer

Griekenland, Καστοριά

Bah het regent en het is koud, heel jammer en heel erg wennen weer.
Ben ik weer, kunnen jullie naturlijk niet zien, ik moest snel naar buiten kwamen 2 pelikanen voorbij😅, Geert nog even foto gemaakt toen hij lekker visje weg slikte. Maar goed, zoals ik in laatste verslag schreef zijn we maandag vertrokken bij het Prespameer, was fantastisch daar.

Wij gaan naar Kastoria, ligt aan het Orestiada meer, is niet heel ver en gaan wederom door de bergen. Wat een prachtige route is dit, ongelooflijk zo groen als alles is, en hoe hoog de bergen zijn. Prima om te rijden ook, komen schapenhoeder tegen, ook weer borden pas op beren en wolven. Je verwacht het hier niet, ook weer mooi monument van een vrijheidsstrijder. Het is maar 63 km dus niet zo’ lange tocht, doen boodschappen en gaan dan de plekken bekijken waar we mogen staan. Na de rust kiezen we voor plek van Park4 night aan het meer op de parking, aan de rand mag je staan, dagtarief parkeren €3,50 voor ons. Eerlijk gezegd prima plek overdag uiteraard roemoerig maar in de nacht volkomen rustig tot stil. Volkomen veilig, maar bovenal wat zijn de mensen in het noorden vriendelijk. Ook hier behulpzaam, aardig geen getoeter van auto’s, geen geschreeuw van mensen naar hun kinderen(in Italië en Frankrijk wel anders)valt echt op. Willen stadje doorlopen zijn veel Byzantijnse kerken, het stadje is tegen de bergen gebouwd dus hoog, dus klimmen, pfff en hoe.

Maar we hebben ook de zorg meegemaakt, Geert al week beetje ziek en we moesten nu toch echt naar een dokter een week o.a.diarree ging niet goed. Op internet dokter gezocht, zijn we naar toe gegaan ongelooflijk hoe goed en snel dat gaat, onderzoek de assistente bracht ons naar laboratorium bloed ontlasting gegeven, na 1 1/2 uur terug komen voor uitslag, voedselvergiftiging. Terug naar dokter, recept medicijnen, naar apotheek en klaar. Dit alles in 3 uur tijd, kan Nederland nog wat van leren. Ook hier de mensen zo behulpzaam, hopen dat het snel beter gaat door antibiotica. Wij denken dat hij het heeft opgelopen in restaurant vorige week maandag waar hij lever heeft gegeten. In de wachttijd van 1 1/2 uur kon Geert weer even naar de barbier🤪.

Maar goed, ondanks dat we rustig aan doen toch prachtige tocht gemaakt door oude gedeelte van Kastoria. Het is dus klimmen naar boven, maar zo gaaf de soort huizen al zijn kleine winkeltjes, maar ook de Byzantijnze kerkjes die je tegenkomt. Helaas niet open, dus wel buitenkant op foto niet de binnen kant. Wij wilden graag het Taxiarches kerkje bezoeken de oudste is uit de negende eeuw(zegt internet he😉). Na 2x ff zitten onderweg zijn we boven, mooi te zien jammer niet open. Wel mooie beschilderingen nog boven de deur. Onze tocht naar beneden is comfortabeler, heerlijk overal gluren.
Helaas hebben we paar dingen niet kunnen doen, Dispilio Neolithische nederzetting huizen van riet en klei op palen het klooster en de draken grot. Maar zijn zeker van plan hier terug te komen, wij vinden het de moeite waard.

Vandaag woensdag, vanmorgen naar een grote markt geweest, het kost allemaal niets hier. Paprika’s in alle geuren en kleuren 40 tot 60 cent een kilo, perzikken nectarines 1,50 kilo grote strengen knoflook 5 euro een streng. Koffie gedronken en in camper geluncht, Geert tukkie gedaan en ik verslag maken. Nu dus regen, hopen dat het droog gaat worden straks nog even lopen.

Morgen gaan we verder, richting Vikos kloof, langzaam richting boot.

Niet echt een spannend verhaal, maar gewoon zoals het was. Overigens zou ik bijna vergeten, zoveel ganzen eendensoorten hier,net op de valreep 2 pelikanen die voorbij zwommen in de regen. Allemaal voor de deur, de ganzen paraderen er op los, leuk te zien. Oh ja had ook nog 2 verloren foto’s van mijzelf van de klimpartij, is laatste stuk na het touw glijden voor hen die het nog weten, haha.

Groetjes Geert en Ineke

Leuke foto s, beterschap voor Geert

Ingrid 2021-09-08 17:54:09

weer leuke foto's en verhaal. De plek in park4night zoek ik op. Beterschap met Geert.

jacob/tiny 2021-09-08 18:12:45

Weer veel moois gezien. Hopen dat Geert zich snel beter gaat voelen.

Geja 2021-09-08 19:08:17

Beterschap hoop dat het vlug beter gaat. Wat mooi overal hoop volgend jaar ook die kant op te gaan nog een fijne tijd .

Catharine 2021-09-08 22:42:04

Mooi verslag leuk je te mogen volgen , veel beterschap aan Geert

Celeke 2021-09-09 08:23:05

Hallo bijde wij zijn ook 4dagen weg geweestNaarMakkum Heel mooi weer elkedag Zon veel ge fietst Met onze vrienden. Fijn dat ook weer alles goed is met is met Geert