Er was eens ....

Griekenland, Καλό Νερό

Woensdag 15 juni 2022 | Gerard

Dag 30

We verwachtten een rustige nacht en dat kregen we ook. Geen bromtuig die je uit de slaap houdt. Net zo snel als die kwamen waren ze ook weer verdwenen.
Het ontbijt is povertjes want eerst moet de Lidl de voorraad weer aanvullen. Nog even een duik, maar dan laten we deze mooie plek toch echt weer achter ons. Terwijl Car de koele Lidl in mag proberen wij mannen een plekje in de schaduw te vinden, want het wordt weer vroeg heet.
Toch gaan we nog even voor een cache onderweg. Tussen Filiatra en Kyparissia ligt er een vlak aan zee met de naam “Fairytale Castle”. We hebben geen idee wat we hier moeten verwachten maar als we het in de verte zien liggen dan zakt onze mond toch wel open van verbazing. Het lijkt wel de Efteling.
Als we de zandweg naar het kasteel oplopen bekijken we toch maar eens de beschrijving van de cache:.....

(Er was eens.....)
Een dokter, genaamd Charilaos Fournarakis die een groot weldoener was in het dorpje Agrili en de wijde omgeving kreeg het (waanzinnige?) idee om midden in de vorige eeuw dit kasteel te bouwen en te schenken aan.... ?
Tja dat kun je je afvragen.
Het zit strak in de verf maar verder is er geen bal te beleven. Alle deuren zijn dicht geschroefd op een manier dat je denkt dat het nooit meer de bedoeling is dat ze ooit open gaan. Dus wat moet je er dan mee?

We vinden de cache maar blijven dus met de vraag zitten wat de bedoeling van dit monstrueuze kitscherige bouwwerk is. Hetzelfde hebben we ons in voorgaande jaren ook als eens afgevraagd bij de mini Eiffeltoren die in het aangrenzende dorp Filiatra staat.

Maar het “motto” van de dokter spreekt me dan wel weer aan:
“Count people not for their money, not for their knowledge but with the amount of happiness they give to other people. “
Nu staat het kasteel er te staan als nagedachtenis aan deze man.

Genoeg sprookjes. We zijn ook in de buurt van ‘Kalo Nero’, dat letterlijk ‘goed water’ betekent. En daar moeten we heen. Dit plaatsje staat namelijk bekend om het grote aantal nesten van zeeschildpadden op het plaatselijke strand.
Voorgaande jaren is Car hier al eens met een groep vrijwilligers erop uitgetrokken in de nacht om de legsels op het strand te markeren en er alles aan te doen om, als de eieren uitkomen, er voor te zorgen dat ze de zee kunnen bereiken.
De vrijwilligers zijn (nog) niet te zien maar aan de markeringen is wel af te lezen dat gisteren nog enkele nesten gelegd zijn. We lopen de kans dat we deze prachtige dieren vannacht het strand op zien komen om eieren te leggen.
Dus Car heeft nachtdienst vandaag! Nou ja, het is even afwachten of ze het vol gaat houden want nachtbraken is nou niet bepaald de favoriete gewoonte van haar.
Ik ben vandaag tevreden met het “goede water” in de zee en een ijskoude byra.
Het is rustig met campers hier. Dat was in voorgaande jaren wel eens anders. Nu hebben we een mooie rustige plaats aan het strand met de schaduw van enkele bomen.
Uiteraard komen ons weer wat vriendelijke zwervers bezoeken, gaan er eens rustig bij liggen maar met Baloe blijft het verder bij “neuzen”.
Via “buienalarm” krijgen we de melding dat een flinke bui mét onweer onderweg is, maar ook vandaag blijft het bij gerommel om ons heen en er valt geen druppel.
De instabiliteit in de omgeving veroorzaakt wel een koel briesje dus dat wordt lekker slapen. Ik dan hè... Car heeft nachtdienst 😄

Route: Romanos - Filiatra - Kyparisia - Kalo Nero
Gereden kilometers : 50
Coördinaten slaapplek N37°17.756’. E 021°41.693

Haha ik vraag me datzelfde ook af bij de grote Eiffeltoren

Andrea en Wim 2022-06-15 22:48:24

Mooie wijdse foto's, met r u s t . Vooral foto 24, met Carry op de stoel als silhouet.

René 2022-06-15 23:01:14

Spannend, ben benieuwd naar Car haar nachtelijke avontuur.

Gerda 2022-06-16 05:39:57

Nou Carry, benieuwd hoe het is gegaan met de nachtdienst!

Riet 2022-06-16 06:05:05

Schitterende foto’s

yvonne beugels 2022-06-16 06:40:59

Oei oei ik lig achter met lezen. Druk weekend achger de boeg. Kids naar PInkpop en oma en opa oppassen op de kleine meid. Vandaag nog maar wat inhalen. Kijken of dat lukt. Leuk kasteel, alleen jammer dat het voor de show is. De goede man heeft het goed bedoeld. Ik hoop dat Carry niet voor niks wakker is gebleven en haar lievelingetjes te zien krijgt om eierente leggen. Ja Geer je zult haar toch af en toe moeten delen met een paar andere favorieten.