Op z’n Frans

Frankrijk, Sommesous

Zaterdag 29 januari 2022 |Gerard

Het laatste gedeelte als je huiswaarts keert ontkom je niet aan doublures. Sterker nog, de plaats waar we overnacht hebben, Châteauroux, staat al jaren op mijn routekaart, maar tot nu toe is het gebleven bij passeren. Met de ochtendwandeling gaan we die gewoonte nu eens doorbreken. De slaapplek is niet de ideale uitvalsbasis omdat die toch nog een eind uit het centrum ligt en de buitenwijken zijn meestal niet bepaald de aantrekkelijkste.
Het is markt in het centrum en dat merken we aan de beschikbare parkeerplaatsen. Even lijkt het onbegonnen werk om een plek te vinden maar het geluk is vaak met de dommen en als we nog net een gaatje zien tussen het geparkeerde blik van de Castelroussins, vullen we dat vakkundig. De tour door de oude binnenstad kan beginnen. De stad ligt aan de rivier de Indre en voor mij heeft een stad aan een rivier meteen een streepje voor. Vandaar dat ik zo graag in Sittard woon. Oke oké, wélke rivier dan hoor ik jullie roepen.
Nou, nog net geen rivier dan, maar wel een heuse beek met de mooie naam de Cötelbeek die door de stad kronkelt, maar in de volksmond beter bekend staat als de “Kuttelebeek”

Het wordt een kille wandeling. De enige echte bedrijvigheid komt van de markt en de omringende straatjes waar de marktkooplieden goede zaken doen gezien de overvolle tassen waarmee gesleept wordt. Car sleept mij mee als ik weer eens word verleid door de geur van vers gemaakt eten, dat in de kramen wordt uitgestald. Ik gooi, in mijn ogen, wat goede ideeën voor het avondeten in de denkbeeldige pan, maar dat wordt gepareerd met de opmerking dat er nog flink wat spaghettisaus van gisteren over is. Het blijft bij twee baguettes van de artisanale boulanger, die volgens Car bij de Lidl veel goedkoper zijn. (..) Ze heeft gedeeltelijk gelijk want aan eentje hebben we ook genoeg. Maar als ik honger heb en eten zie of ruik dan zijn mijn proportionele inschattingen niet al te nauwkeurig.
Het is geen terrasweer dus we houden de pas er goed in. De mobieltjes moeten echter regelmatig geraadpleegd worden dus koude vingers krijgen we wel. Maar na een uurtje slingerend door het centrum te zijn gewandeld hebben we heel wat gezien van de stad die in de 10e eeuw werd gesticht rondom het ‘Chateau Raoul’. Vandaar de naam Châteauroux (volgens de boekjes)

Beetje verkleumd zijn we als we na een uurtje weer de bus opzoeken. De kachel gaat op “standje levensgevaarlijk” en als we na drie kwartier Vierzon binnenrijden zijn we weer opgewarmd en hebben we met één stokbrood ook de honger weggewerkt.

Ook Vierzon is de moeite waard om te bezoeken en de middagwandeling wordt dus aan dit oude stadje besteed. Gelegen aan wel vijf waterwegen is het hier ook weer goed toeven. Maar het stadje doet zijn naam qua weer geen eer aan. Zelfs niet één zon laat zich zien en het kwik blijft ook hier steken op 3 graden. Als we de twee labcaches hebben afgerond en de bonus hebben binnengeharkt wordt het weer tijd om wat kilometers te vreten. Dat vreten wil niet zo lukken. We hebben de snelweg weer eens links laten liggen en banen ons een weg door de dorpjes en over de duizenden rotondes waar ze Frankrijk in het tijdperk van Valéry Giscard d’Estaing mee volgebouwd hebben. Dus eindeloos doorrijden over de glooiende D-wegen door dit landschap is er helaas niet meer bij. Het gekreun van Car, die het stuur heeft overgenomen, wordt steeds luider. Het is vooral de koppeling die haar parten speelt. Voor haar korte beentjes staat de stoel net even iets te hoog, waardoor ze bijna moet gaan staan om het pedaal helemaal op de bodem te krijgen.
Soms is dat aan het schakelen te horen en dan kreun ook ik heel zachtjes van binnen.
Dus krijgt de Garmin de instructie dat er ook tol betaald mag worden en rijden we comfortabel verder via de A26 en is het gekreun ook van de baan.
Door-jakkeren om nog vanavond thuis te zijn doen we echter niet. In Sommesous vinden we een plekje bij de ‘Salle de Fates’ waar geen fête is en ook de aangrenzende ‘Air de jeux’ is uitgestorven. Letterlijk plaats rust dus. En de spaghetti à la Car smaakt nog lekkerder dan gisteren. Het was Frans genoeg vandaag.

Route: Châteauroux - Vierzon - Gien - Montargis - Sens - Troyes - Sommesous
Gereden kilometers: 367
Coördinaten slaapplek: N 048°44,150’ O 004°11,906

Ja, net Sittard. Ietsje anders, maar voor de rest .. helemaal! Wel thuis voor morgen!

René 2022-01-29 21:43:24

Welkom thuis morgen 😃👍

Mia 2022-01-29 22:07:00

Mooie reis idem verslagen. Welkom terug in Zitterd aan de baek.

Herman 2022-01-30 08:36:02

Welkom thuis morgen. En we hebben weer genoten van jullie verhalen, en de foto's waren prachtig.

Henny 2022-01-30 10:04:09

Hè jammer , nu val ik weer in een gat . 😀 welkom thuis ! En bedankt weer voor de mooie verhalen en foto’s 😘

Linda 2022-01-30 15:36:44

Twee mooie plaatsen, dat is zeker! Ennuh…benieuwd naar jullie slaapplek voor vanavond!

Riet 2022-01-30 17:05:14

Ja een markt heeft op mij ook een onweerstaanbare aantrekkingskracht. De geuren en de gezellige drukte. De producten en de etenswaar wat wordt aangeboden fascineren mij altijd. Altijd ga ik weer weg met groenten, fruit en een visje en iets lekkers voor bij de koffie. Markten zijn gezellig. Mijn vader ging iedere vrijdag vis halen en haringen om zelf schoon te maken en in de marinade te leggen. Zelf doe ik dit alleen nog met carnaval. Ik ben thuis de enige die dat lekker vindt. Ben en de Kids doe ik daar geen plezier mee e voor mij alleen doe ik dat niet. Vandaar alleen met carnaval. Als kleine meid met oma naar de markt. Ja zo kan ik wel doorgaan. En zeker markten in het buitenland vind ik super.