Op herhaling

Noorwegen, Straumen

Zaterdag 18 september 2021| Gerard

“Nog even terug naar gisterenavond”, zo begon ik mijn verslag ook afgelopen donderdag.
Als ik Baloe uitlaat voor de nacht zie ik plotseling de hemel weer groen kleuren. Tótáál niet verwacht! We staan aan de rand van het stadje Møsjoen en hoewel dit niet erg groot is heb je toch wel wat lichtvervuiling natuurlijk. Maar daar heeft deze aurora borealis totaal geen last van. En het wordt nog mooier dan de vorige keer! Ik trommel Car de bus uit en gewikkeld in een dekbed staat ze even later als een mummie mee te genieten. Werkelijk in alle windstreken en ook precies boven ons speelt zicht de show af. Alsof je in een koepel staat! En even plotseling als het opkomt is het ook weer na ongeveer 90 minuten verdwenen en nemen de sterren het weer over. De foto’s kunnen het gevoel niet vertalen maar we hebben ons best gedaan om het toch weer vast te leggen.

We doen vanmorgen Møsjoen nog even snel over om er zeker van te zijn dat we alle leuke dingen gezien hebben en duiken dan nog even het winkelcentrum in waar ook een outdoor-outlet is gevestigd. De Noren zijn sporters bij uitstek en zeker ook het hiken is super favoriet bij hun. Uiteraard is de keuze in kleding dan ook navenant. Ook wij schaffen ons alle twee een broek aan, zo een met extra stukken op knieën en kont, waar je nog eens professioneel mee kunt uitglijden. Een afgeprijsde supergrote paraplu blijft ook nog aan de vingers plakken, al hopen we met dat laatste niet de verkeerde weergoden over ons af te roepen.

En dan komt weer een stuk E6 die we 14 dagen geleden ook gereden hebben maar toen zuid-noord. Dit stuk doubleren is nagenoeg niet te voorkomen wil je niet verzanden in talloze binnenwegen en dito pontjes en ferries. En we hebben nog heel wat dingen die we zuidelijk van Trondheim willen gaan zien. Dus mochten er lezers zijn die menen dat we op de terugweg naar huis zijn: “Dacht het niet!”
Als je een route in omgekeerde richting aflegt zie je toch ook weer heel veel nieuwe dingen. Bovendien hebben we vandaag weer heerlijk weer, terwijl het de eerste keer behoorlijk regende.
De stops zijn weer uitgebreid en dus ‘ even snel dat stuk doen ‘ is er niet bij. Hoeft ook niet. Het is heel relaxed rijden en ook als chauffeur heb je de tijd om om je heen te kijken. Verkeer is er nauwelijks en de max snelheid is 80 en op enkele plaatsen 90. Iedereen rijdt hier relaxed en de keren dat je ingehaald wordt of moet inhalen zijn te verwaarlozen. Ook nu zien we weer een kleine kudde rendieren langs de weg grazen. Puur genieten en de 300 km rijden kunnen we vertalen in 300% genieten.

Tegen de avond komen we in het kunstenaarsdorpje Straumen uit, gelegen aan de Borgenfjord met een nauwe opening naar de Trondheimfjord. En de naam van het dorpje zegt het al. De eb en vloed stroom zorgt dan ook weer voor het bekende venturi-effect op deze plaats. Even kijken we nog naar de pleziervaartuigen die met vol vermogen tegen de stroom ingaan. Niet effectief maar wel leuk natuurlijk. Het woord spelevaren is niet voor niks uitgevonden toch?
Het plaatselijke nostalgische restaurantje lokt ons nog even, maar we kiezen toch voor een eigen maaltijd boven op een uitzichtpunt waar we onbelemmerd om ons heen kunnen kijken en uitzicht hebben op beide fjorden.
Kok Car tovert uit de Omnia weer wat lekkers op tafel en met (mijn eerste) halve liter Noors bier erbij laten we het ons goed smaken. Een hele gezellige radiozender erbij en het wordt aardedonker om ons heen op dit stille plekje.

PS: persoonlijk reageren op jullie reacties bij het verslag is op deze site maar ten deel mogelijk. Maar uiteraard vinden we het erg leuk dat jullie meelezen en ook een reactie achterlaten. Dus laat maar komen 😉

Route: Møsjoen-Trofors-Grong-Steinkjer-Gangstadhaugen-Straumen
Gereden kilometers: 303
Coördinaten slaapplek: N 063°51,286’ O 011°19,808’

Ik kan alleen maar zeggen: ZO MOOI.

Claire 2021-09-18 22:12:05

Wauw… wauw… wauw… wauw… wauw… wauw.., Kan niets anders uit mijn strot krijgen… WAUW… 😍😍😍

Katinka Vliegen-kessels 2021-09-18 22:14:54

Sprakeloos, zo bijzonder, zo mooi. Wat een belevenis.

Marjan 2021-09-18 22:42:13

Mooie foto's. Balou vanuit een laag standpunt; de paddenstoelen , ook al een laag bij de gronds standpunt, net zoals het kruis bij het kerkje; het blikje bier, daarentegen gewoon mooi en goed genoeg voor de reclame. Het beeld van de soldaat is opmerkelijk schoon. Jullie beleven de vakantie heel mindfull.

René 2021-09-19 00:22:37

Waauwwaaauuww, ik krijg t al warm van binnen alleen met t bekijken van de foto's van t prachtige noorderlicht..wat zijn jullie gelukkige mensen om dit prachtige natuurverschijnsel te hebben mogen mee maken. Gaan de noren zelf ook naar buiten om t te aanschouwen?? of is dat voor hun "normaal"?

Helmi 2021-09-19 07:28:50

Geen woorden zo mooi…..

Petra Eleftheriadis 2021-09-19 07:41:03

@Helmi.. Geen idee eigenlijk Op de plekken waar wij stonden was verder niemand in de buurt.

Geer.en.Car.on.tour 2021-09-19 08:58:24

Wauw!!

Joke 2021-09-19 09:09:04

Prachtige foto's weer, alles is zo uitgestrekt. Mooi dat Noorderlicht, en duurt ook best lang dat je er naar kunt kijken. Veel groetjes, susan

susanne wijen 2021-09-19 09:38:24

Idd heel mooi dat Noorderlicht. Lijkt me schitterend om mee te maken.

Henk Massen 2021-09-19 10:09:41

Wat prachtig daar. En dat noorderlicht, super mooi. Genieten is dat.

Katja en alex 2021-09-19 10:20:53

Prachtig 😍

Mia 2021-09-19 12:19:21

Wauw zo mooi Geen woorden voor Wat een avontuur🤩

Annelies 2021-09-19 20:14:37

Geweldig het Noorderlicht en ook nog elanden gespot. Het blijft een verbazingwekkend land met een onbeschrijfelijke natuuren leuke gekleurde houten huisjes. Ik vraag me wel af wat de typische Noorse cultuur van dit land is qua muziek, kunst, handwerk etc. Die mensen die zo afgelegen wonen moeten zich toch ergens mee bezighouden behalve overleven , zeker in de winter.