Azulejos

Portugal, Costa NOVA

Dinsdag 4 januari 2021 |Carry

Een stormachtige nacht vol regen ligt achter ons. Het busje schudde aan alle kanten, een zenuwachtig Baloetje komt piepend aan ons bed maar gaat na een geruststellend klopje weer braaf op zijn plek liggen.
We zijn wakker op onze gewone tijd maar omdat de klok gisteren is terug gedraaid is het net half 8 als we uit bed klimmen. Mooi, dan hebben we dus een hele dag om de dingen te doen die we vandaag willen doen. Het plan is om ruim 320 kilometer zuidelijker te rijden naar het beroemde strand van Nazaré.
Een half uur van onze overnachtingsplekje ligt Viane do Castelo. “Als we daar nu eens koffiedrinken, een korte labcache doen en dan verder rijden?” opper ik.
Geer is er meteen voor te vinden, dan kunnen we daarna in een ruk doorrijden.
Maar zoals zo vaak komt ook van dit plan niets terecht, want volgens de reisgids is het stadje een van de mooiste in het noorden van Portugal. Het stadje dat aan zee en aan de monding van de rivier Lima ligt, speelde een belangrijke rol in de ontdekkingsreizen en later in de kabeljauwvangst. Het is rijk aan versierde paleizen, kloosters en drinkfonteinen. De vele winkels in het historisch centrum verkopen borduursels met goudfiligraan. De labcache voert ons langs de belangrijkste bezienswaardigheden en we vergapen ons aan de gevels die bedekt zijn met kleurige azulejos. Zij sieren bijna ieder huis in
Portugal en zijn ideaal voor het tegenhouden van vocht.
Na een paar uur door de prachtige stad te hebben geslenterd is het tijd om verder te gaan. De Garmin wordt op Nazaré ingeprogrammeerd, mét tolwegen, omdat anders de rit veel te lang gaat duren.
Maar dan komt er toch weer iets anders op onze weg, Aveiro. Volgens de reisgids én Portugal reizigers Fred en Els, ook de moeite waard voor een bezoekje. En we hebben de tijd, er is niemand die in Nazaré op ons wacht. Aan de rand er van vinden we een parkeerplek, de automaat vraagt 1 euro voor een hele dag en dat ook nog eens op 5 minuten loopafstand van de stad.
Aveiro is gelegen aan zee en aan de Ria en wordt doorkruist door kanalen waarop de moliceiro-boten rondvaren. Deze slanke, kleurrijke boten die vroeger dienden om algen en zeewier uit de rivier te halen, worden nu gebruikt voor toeristische boottochten. 13 Euro voor drie kwartier varen. Wij laten ze links liggen, want om nu met een mondkapje op tussen al die mensen te gaan zitten en ook nog eens met Baloe bij ons, daar hebben we geen zin in. We struinen door de kleurrijke straatjes van het oude centrum met ook hier alweer de gevels bekleed met tegeltjes in allerlei soorten en kleuren en laten ons verleiden tot het kopen van dé lekkernij van de stad: ‘ Ovos moles’. Ieder zichzelf respecterende patisserie verkoopt het wel, of per stuk of per doosje van 10. Het meisje in de winkel vertelt vol trots en kennis over ‘haar’ gebakje. Want dat is het, zoetigheid op basis van eieren en suiker in de vorm van een schelpje of vis en omhuld met een laagje hostiedeeg. Niet groter dan mijn pink maar zo duur als een lekker gevuld stokbroodje. En het smaakt ook nog eens nergens naar...
Goed dat ik geen hele doos heb gekocht, zoals Geer, die met Baloe buiten staat, nog even gebaart.

Via een, niet geplande omweg door het park komen we bij het busje dat er gelukkig nog ongeplunderd bij staat. Dit keer was er geen Baloe die eventueel tuig op afstand moest houden.

Nazaré laten we tot morgen, het is tijd om een plekje voor de nacht te vinden.
Net buiten Aveiro ligt de Costa Nova do Prado, met aan de ene kant de lagune en aan de andere kant de Atlantische Oceaan. Opvallende gekleurde gestreepte huizen die vroeger door vissers werden gebruikt als opslag van vismateriaal en voor sardines. Tegenwoordig omgetoverd tot winkeltjes, restaurants en ‘gewone’ woonhuisjes.
We vinden een plekje net achter de duinen, beschut tegen de wind die ook nu weer begint op te steken.
Doordat de klok is teruggezet is het om zes uur al donker. Tijd om de gordijntjes te sluiten en de kaarsjes op tafel te zetten......

Route: Esteiro- Viano do Costello - Porto - Aveiro - Costa Nova
Gereden kilometers: 199
Coördinaten slaapplek: N 040°36,509’ W 008°45,302’

Ziet er prachtig uit daar.

Andrea en Wim 2022-01-04 21:52:18

Ja, die tegeltjes zijn en blijven heel charmant! Aveiro…hmm …klinkt bekend. Is daar een strand dat Paria das Maçãs heet? Daar waren wij ooit, zeker 35 jaar geleden. Kan ook dat het dichter naar Sintra toe ligt. Was leuk daar.

Riet 2022-01-04 22:39:19

Zijn jullie niet in Porto geweest? Het is een heel mooie stad.

Henk Massen 2022-01-04 22:42:00

Jullie zijn nu ook vlak bij Praia di Mira in 2008 hebben we daar op een cp aan het strand gestaan heerlijk vis gegeten in een restaurant. S morgens om half zes werd ik wakker van de reacties die de visserbootjes uit de zee trokken je kon ook verse vis aan het strand kopen. Het is natuurlijk wel al wat jaartjes geleden. Veel plezier nog. Groetjes Annet

Annet 2022-01-04 22:43:17

Wat een mooie en ook ‘lekkere’ foto’s weer

Yvonne 2022-01-05 08:11:36

Leuk! Jullie maken ons weer blij. Maart 2010 deden we onze eerste reis naar Portugal en kwamen binnen via Braganca- Caminha. Jullie rijden nu dus in onze wielsporen, wel vaag na 12 jaar, maar wekt veel herinneringen. Bedankt! Uiteraard vinden wij het ook jammer dat jullie Porto overslaan, wij vonden Porto gezelliger dan Lissabon. "But you can't see it all!" Veel plezier in ons favoriete camperland (na Griekenland uiteraard!). Groet, Stina, Mira & Julian vauit dat kille Zweden.

Julian van Amstel 2022-01-05 13:07:17

Wat een prachtige foto’s weer 🥰

Mia 2022-01-05 13:21:04

Wat mooi die huisjes zo kleurvol

Do 2022-01-05 17:43:47

Wat leuk toch. In Noorwegen waren de huisjes zo leuk en hier in Portugal is de bebouwing ook weer prachtig en toch heel anders met tegels en veel kleuren en mozaïek. Prachtig! Wat een schoonheid in natuur, cultuur en bebouwing en natuurlijk de plaatselijke lekkernij.😅