Casa de Loes

Portugal, Lagos

Maandag 10 januari 2022 | Gerard

Als we vertrekken is er bij de overige campers nog weinig leven te bespeuren. Het lijkt erop dat ze hier een ‘long stay’ plek hebben gevonden. Kan me er iets bij voorstellen als je hier met zo’n enorme kolos bent neergestreken en net je hele hebben en houwen hebt uitgestald. En de (gratis) plek zo vlak aan het water en dichtbij het centrum van Ferragudo is echt niet verkeerd.
Maar aan ons is het niet besteed. Er zijn nog zóveel leuke plekjes te ontdekken en bovendien hebben we vanmiddag een afspraak in Lagos. Maar daarover later meer.
Eerst steken we de baai over naar Portimão. Niet voor de stad zelf maar voor het beroemde strand Praia da Rocha. Het parkeren gaat gemakkelijk hier. Gewoon langs de kant van de weg en dan is het nog maar een klein eindje lopen naar het westelijke havenhoofd met vuurtoren. Van daaruit heb je een mooi beeld op de branding die op de Praia breekt. Uiteraard liggen er weer een zooitje surfers in het water die hun kunsten vertonen. Toch altijd weer leuk om naar te kijken. Ook wij gaan het strand op maar dan om gewoon een wandeling te maken langs de vloedlijn richting het Miradouro dos Très Castelos vanwaar we nog eens een mooi uitzicht hebben over het zojuist belopen strand en kliffen en meer westwaarts de Praia de Alvor. En áls we al niet gaan voor het uitzicht dan is het toch voor de caches die hier voor ons zijn neergelegd.
Dan over de boulevard terug. Geen bruisende handel hier, maar Car zou geen Car heten als ze toch niet een souvenierwinkeltje ontdekt dat gewoon open is. “Gewoon even kijken” is het dan en krijg ik de lijn met Baloe eraan in handen gedrukt. En dan komt even later een ietwat beteuterd koppie naar de uitgang met een soortgelijke kurken tas als die ze gisteren had. “Deze is hier nóg goedkoper” ! Terug gaan naar de “afzetter” van gisteren om verhaal te halen is geen optie. Dan gaat een zichzelf respecterende vrouw gewoon over op plan B om de teleurstelling teniet te doen en ze komt even later trots met het nieuwe koopje kordaat naar buiten stappen. “Nu heb ik er lekker twee” is de zelfvoldane enigszins overbodige opmerking, waarmee de eerste teleurstelling is omgebogen naar tevredenheid.

Mijn transactie voor vandaag is er slechts een bij de geldautomaat. Ik betaal tegenwoordig alles met de pin, maar sommige handelaren hebben altijd een storing met de verbinding en dan is cash de enige mogelijkheid. Zonder bril tik ik het bedrag 50 aan, waarna de automaat 500 euro uit de gleuf tovert. Éven denk ik aan de kanskaart “ een vergissing van de bank in uw voordeel” , maar dan blijkt gewoon dat ik in het vervolg bij het pinnen mijn leesbrilletje moet opzetten.
Nog even van het uitzicht op het Fortaleza de Santa Catharina genieten en dan weer terug naar het busje. Deel 2 van de dag kan beginnen.

En daarvoor moeten we in Lagos zijn. Om 15:00 uur arriveren we na wat zoeken in ‘Casa de Loes’. De trotse eigenaren Douglas en Loes staan al op het bordes van hun prachtige woning in het golf resort Quinta de Boavista.
Loes is een oud collegaatje van me in mijn werkzame tijd in Vlaardingen. Totaal uit het oog verloren maar met behulp van een foto en een reünie van een paar jaar geleden weer met elkaar in contact gekomen. En intussen is ze met haar Schotse man Douglas als pensionada’s een nieuw leven begonnen in de mooie Algarve.

Een paar gezellige uurtjes in de prachtige aangebouwde serre en dan wandelen we met zijn vieren nog even de kliffen op waar ze ons een mooie plek aanwijzen midden in de ruige natuur.
En net voor zonsondergang nemen we afscheid van dit gezellige koppel en nemen ons plekje voor de nacht in.

Loes en Douglas, bedankt voor de gezelligheid en als het even kan “tot ziens” waar dan ook.

Route: Ferragudo - Lagos
Gereden kilometers: 41
Coördinaten slaapplek: N 037°05,280’ W 008°42,194’

Leuke tas Car! En twee is nóg beter! 😉 Had ik ook gedaan… ❤️😘

Katinka Vliegen-kessels 2022-01-10 22:18:43

In april 2019 zijn we ook in de Algarve geweest. Hele mooie kust met spectaculaire rotsformaties. Gisteravond de foto's nog eens bekeken, dankzij jullie verblijf in de Algarve.😊

Roelie 2022-01-10 22:28:37

Vrouwen, .... tassen.... schoenen...... Ik zou bijna zeggen: "Rare jongens die meiden."

René 2022-01-10 23:10:33

Gerard het was leuk je weer eens te hebben gezien en kennis te maken met Car, was echt gezellig en hoop dat jullie lekker hebben geslapen. Hen je de zonsopgang nog gezien deze ochtend , het was weer zo mooi. En inderdaad hopen we jullie nog eens te ontmoeten.

Loes en Douglas 2022-01-11 08:35:05

In het vervolg bril opzetten bij het pinnen Gerard. Groetjes. 🙋‍♀️

Jeanny 2022-01-11 09:35:13

Heerlijk die lege stranden. En, Rio de Janeiro in gedachten: niet al te dicht bij de steile rotsen lopen!

Riet 2022-01-11 10:24:05

Wat is Portugal toch prachtig. Weer een tip Loulé is een heel leuke plaats met een mooie markthal. En nog een, cp in Olhos de Agua de mooiste van de Algarve bij een werkelijk prachtig strand met rosé rotsen. Groetjes Annet en Henk