Zand erover

Denemarken, Hirtshals

Woensdag 25 augustus 2021 |Carry

Twee minuten voordat de wekker om half zeven afloopt, zijn we al op. We hebben om half 8 een afspraak met de dierenarts in het dorp. Terwijl wij ons aankleden wordt Baloe even de camper uitgegooid maar net zo snel weer naar binnen gehaald. Rond de bus lopen een dertigtal herten, de mannetjes met hun grote geweien houden ons angstvallig in de gaten terwijl de rest van de kudde zich tegoed doet aan het hoge gras. Voordat Baloe ze dus in de gaten heeft, zit hij alweer binnen. Zijn plasje moet hij maar even ophouden. De kudde trekt al grazend verder en wij vertrekken naar de Deense ‘vet’.
De praktijk is net geopend, wij zijn de eersten. Ze is al van onze komst op de hoogte gebracht door de assistente die ik gisteren heb gebeld om de afspraak te maken. Blijkbaar komt het heel vaak voor dat er toeristen worden teruggestuurd die niet op de hoogte zijn van alle Noorse regels aangaande het meenemen van honden. Wij hebben nog geluk gehad, vertelt ze verder. Normaal krijg je ook nog eens een boete van 6000 Noorse kronen en word je alsnog op de boot terug gezet. “Het is een prachtig land, waar ik al heel vaak ben geweest, maar wat dat betreft zijn ze onvermurwbaar”, zegt ze nog. Als ze eindelijk de koelkast openmaakt gaat de neus van Baloe steeds verder de lucht in. De wormpillen worden vermaald en in een groot stuk Deense worst gestopt. Hap, slik en weg zijn ze, het gaat heel wat sneller dan zijn eigen bruine brokjes.
Nadat ik 50 euro heb afgerekend komen er nog wat toeristische tips uit haar mond en op haar telefoon nog de nodige foto’s van het gebied dat ook op ons lijstje staat. Ze zijn 14 dagen geleden gemaakt en er ligt nog volop sneeuw. Goed dat ik mijn dikke jas bij me heb en Geer zijn sneeuwkettingen:)
De wachtkamer zit al vol als wij naar buiten lopen. Nog een verplichte dag in het noorden van Denemarken doorbrengen is geen straf. Weliswaar heeft Geer nog geprobeerd om haar over te halen de datum van de ontworming te veranderen in gisteren, zodat we alsnog vandaag de overtocht kunnen maken, maar dat durft ze niet aan.

Niet ver van het dorp ligt rond het strand en de duinen nog een mooie wandeling met een aantal caches. Dus vervelen hoeven we ons niet. Het is prachtig weer, de zon schijnt volop en we genieten alle drie van deze verplichte quarantainedag.
De nieuwe overtocht naar Noorwegen is snel geboekt, er is gelukkig nog plaats op de boot voor morgenvroeg om 11.45 h
Alle papieren zijn nu in orde, mijn tweede QR code op de Corona app is in tegenstelling tot gisteren nu ook te zien, dus hopelijk zijn we morgen om deze tijd aan de overkant.
De rest van de middag brengen we luierend, slapend en (met Baloe) spelend, door.

Route: Sindal-Uggerby-Åbyen
Gereden kilometer: 26
Coördinaten slaapplek: N 057° 34.781’ E 010° 01.215’

Zometeen de boot op, moet nu dan toch goedkomen. Op naar Noorwegen, goede reis verder.

Ria 2021-08-26 09:51:45

Dat is ook wat heb gelijk kennissen van mij gewaarschuwd die zijn jullie dank baar en doen nu de test met hun herdershond ook in denemarken om problemen te voorkomen veel plezier en nu hopenlijk geen problemen bij de grens groeten uit roosendaal.

Hansmetcamper 2021-08-26 11:40:54

Wat is het toch ook een bofhond !!!! hahahaha ... verwende beest, met zijn gouden bedje !!! --> 1e foto Have loads of fun!!!!

Nancy 2021-08-26 12:39:35

Prachtige foto’s

Do 2021-08-26 12:46:11

De foto's zijn jaloersmakend, vooral met dat weer!

René 2021-08-26 19:53:53

Zo te zien zit het weer prima mee. Dan nog maar Ff van Denemarken genieten

Joke 2021-08-27 16:13:04

Gelukkig alles in orde nu en morgen nieuwe kansen om in het mooie Noorwegen te komen. Ben bsnieuwd naar de verdere reis.