Stedentripje

Noorwegen, Stjørdal

Zondag 5 september 2021| Gerard
We verruilen vandaag de Noorse natuur voor een stadse wandeling. De route is gisterenavond al bekeken door Car en ze biedt spontaan aan om chauffeur te zijn. Dat betekent dan ook dat het een weg is zonder al te veel bochten, steigingen en smalle tunnels en maar een ferry waar we met welgeteld 2 auto’s aan de overtocht beginnen. Dus Car hoeft hier ook geen Max Verstappen te zijn om feilloos haar draai aan boord te vinden.
Als Trondheim in zicht komt is het weer even wennen. Voor het eerst in Noorwegen rijden we nu over een heuse 4-baans autosnelweg en binnen de stad hebben we ook weer verkeerslichten. En waar een echte stad ook aan te herkennen is zijn de overvolle parkeerplaatsen. Maar “Park4Night ” leidt ons nu ook weer naar een plek in het havengebied waar we gratis kunnen parkeren. Wel nog een 40 minuten lopen naar hartje centrum.... Door de hele stad staan om de paar meters links en rechts achteloos geparkeerde elektrische steps. Via een app kun je die dingen online huren en je kunt ze overal gewoon achterlaten. De bedrijven die ze verhuren vinden ze moeiteloos terug via track en trace. Mij lijkt het een super manier om de stad mee te gaan verkennen, maar Car ziet het niet zitten om met zo’n smal ding met 25 km/h door de stad te scheuren. Dus we gebruiken de benenwagen maar weer eens.
De stad ligt bezaaid met labcaches dus op deze manier is het ook beslist geen straf om zo een goede indruk van Trondheim te krijgen. Met maar 207000 inwoners en een handvol toeristen is het stadje gezellig druk. Een rivier, de Nidelva, met aan weerszijden mooie kleurrijke panden, doorsnijdt het stadje. En dan natuurlijk ook nog de beroemde cathedraal de Nidaros Domkerk. Trondheim is ook het eindpunt van een pelgrimstocht. Deze Domkerk is na de St Pieter in Rome en Santiago de Compostela in Spanje de meest bezochte pelgrimsstad van Europa.
Na zo’n drie en een half uur slenteren hebben we het wel gezien en kunnen we Baloe wakker maken die lekker “de wacht” heeft gehouden in het busje. Stadswandelingen zijn aan hem niet besteed. Dat lopen aan de lijn is hij niet (zo lang ) gewend.
Één bezienswaardigheid hebben we dan nog gemist en dat is het fort ‘Kristiansten’ dat vanuit het centrum prominent zichtbaar is op een heuvel net buiten de stad. Maar deze vesting is ook per auto te nemen dus sturen we nog even naar boven. De entree is hier gratis en het uitzicht ook dus dat nemen we nog even mee en ook Baloe heeft hier de ruimte. We zien nu van boven waar we beneden gelopen hebben (..) en krijgen via alweer een labcache de nodige informatie over de vesting die Trondheim door de eeuwen heeft behoedt voor totale vernietiging van snoodaards.
In de namiddagzon dan nog even in de stoeltjes hangen en dan wordt het tijd om weer een “slaapplekje” op te zoeken. Dat vinden we ongeveer 25 km noordelijk van Trondheim naast het haventje van Stjørdal. De foto’s moeten het verhaaltje maar afmaken want ik ga aan de wijn.

Route: Sunndalsøra- Halsan- Kvanne-Orkland-Trondheim-Stjørdal
Gereden kilometers: 205
Coördinaten slaapplek: N 063°28,333’ O 010°53,737’

Mooie foto's van een leuke stad. Die steps staan in Zweden ook in de grotere steden. Zijn erg populair onder de jongeren.

Henk Massen 2021-09-05 22:04:13

Sjordal is niet zo mijn stad...

René 2021-09-05 22:09:26

Wat een schitterend land, mooie stad. Door de foto's reis ik een beetje met jullie mee.

Marjan 2021-09-05 22:32:22

Mooi met die kleurrijke huizen en laat het wijntje smaken.

Andrea en Wim 2021-09-05 22:43:44

Goed idee die stepjes. Dat schiet wat beter op. En wat een mooie Noorse stad.!! Zo heb ik Noorwegen altijd in mijn gedachten met die mooi gekleurde houten huizen. Ja dat moet je toch ook even gezien hebben. De levenstijl, bouwstijl en cultuur horen ook bij een land. Dw foto's van jullie reis, de natuur en alles wordt goed beschreven in het boek van Gulbranssen. Dat heb ik al vaak gelezen. Boek is verfilmd, eeuwig zingen de bossen. Een beetje zoetjes. Maar het boek is heel mooi.

Yvonne Sormani-Simons 2021-09-05 22:55:19

Stad is groot genoeg. Jullie hadden toch beter die stapjes kunnen nemen.😉