Faal-dag

Griekenland, Litochoro

Dag 13 | Gerard

Baloe houdt zich rustig vannacht, daar hebben we geen hond aan. Zo niet de jeugd die een strandfeestje houdt. De gebruikelijke boemboem bassen en af en toe een bulderend lachsalvo. Ik zou er zo doorheen geslapen hebben ware het niet dat twee meiden zich van de groep afscheiden en hevig giechelend en luid pratend tot vlakbij de bus komen staan. Géén idee waarom wij ineens interessant zijn, maar ze weten ons wel helemaal klaarwakker te krijgen. Als we net overwegen om naar buiten te gaan om te vragen of ze willen verkassen, zijn ze alweer vertrokken. Het duurt wel even voordat ook wij weer vertrokken zijn.

De rest van de dag vermaken we ons met zwemmen, beetje zonnen en beetje schaduwen. Zo komen we steeds meer details over elkaar te weten en als dat geen aanleiding is om er tussenuit te knijpen dan zit het wel goed is mijn ervaring. Baloe gedraagt zich ook, houdt afstand en doet geen pogingen om nadere informatie te vergaren door zijn neus in intieme zaken te steken. Iets waarvan we weten dat de meeste mensen daar een enorme pesthekel aan hebben.

Morgen gaan we weer afscheid van elkaar nemen. Zij vervolgen dan weer hun zwerftocht door Griekenland en wij gaan voor de laatste diagnose over Baloe weer naar de dierenarts in Katerini.
We kunnen dus gewoon blijven hangen waar we staan maar omdat we de streek inmiddels zo goed kennen vatten we het idee op om een stuk de berg Olympos op te rijden naar het pittoreske dorpje ‘Palaios Panteleimonas’, ongeveer een half uurtje rijden. De twee parkeerplaatsen vlak voor het dorp bieden genoeg ruimte om er eventueel ook nog te overnachten. En het uitzicht is er prachtig.
Maar eenmaal boven blijft er van het plan niks meer over. De parkeerplaatsen zijn overvol en ook de bermen in de omgeving staan bomvol geparkeerd. Het dorpje zal dus ook wel uitpuilen. We overleggen even met Gerda en Riet of we toch even.... Maar Gerda neemt meteen het enige juiste besluit. Terug naar beneden.
We hebben nog Platamonas als verrassing voor ze. Bij de haven waar we altijd staan is genoeg ruimte en rust voor de komende nacht en terrasjes zijn er ook voldoende. Maar plan B blijkt ook te falen. Ook hier is tot onze grote verbazing alles propvol. Nog nooit meegemaakt rond deze tijd.
Plan C komt op de proppen : Het plekje aan het strand waar we een paar dagen zo heerlijk rustig hebben gestaan. De auto’s die er staan worden ingeladen met wat strandgangers want rond de flanken van Olympos ontwikkelt zich een serieuze bui. Op een paar honderd meter is nog een strandtent vanwaar ook de bastonen van de muziekinstallatie te horen zijn. Maar de wind staat gunstig zodat niet te verwachten is dat we hier last van..... Oh wacht... als de bui voorbijtrekt draait de wind en hebben we niet alleen de bastonen maar krijgen we de hele shit muziek deze kant op.
Onze pogingen om onze Amsterdamse vrienden eens te laten zien wat voor geweldige plekken wij voor ze in petto hebben faalt met plan C dus ook volkomen.
We maken er voorlopig maar het beste van. De drank komt op tafel en Car komt met toastjes en worst op de proppen. De bui drijft over en we kunnen dus weer buiten bivakkeren. Nu nog hopen dat de terrasgangers op maandagmorgen heel, heel vroeg moeten werken zodat op tijd de discodreunen uitsterven en we alleen nog het geluid van de branding hebben. Maar na een uurtje merken we dat de knoppen nog verder worden opengedraaid. Via Google maps ga ik op zoek naar een alternatief en een paar honderd meter verder lijkt er een goede plek te zijn. Ik laat mijn vrouwen achter en ga met de bus en Baloe op verkenning. Doodlopende weg, even een serie waterplassen doorwaden en voilà, een perfecte plek vlak aan het water en vooral stil.....
Een berichtje naar de achterblijvers en even later staan we weer in het gelid, front zee. Stoeltjes weer naar buiten en dan kunnen we echt op rust.

Ik doe nog een poging om een kampvuurtje te maken maar de wind draait weer een paar graden waardoor flarden rook het interieur van de buren willen binnendringen.
Als gids faalde ik vandaag maar als stoker wil het ook alweer niet lukken. Een flinke schep zand maakt een vroeg einde aan de sfeer.

Maar ook zonder zonder vuur kan het gezellig worden. Maar dan ontwaren we grote zwermen dansmuggen. En daar worden de dames ook weer knap nerveus van. Ik doe nog een poging om te oreren dat dansmuggen niet steken omdat het mannetjes zijn, maar het levert mij slechts sceptische blikken op. Ik roep de hulp in van Google om mijn betoog kracht bij de zetten, maar het antwoord laat zich horen in dichtvallende camperportieren. Ze zijn gevlucht. Zelfs als orakel faal ik vandaag......

PS: Baloe deed het aardig vandaag al is hij erg sloom voor zijn doen.

Route: Limani Litochoro - Palios Panteleimonas - Platamonas - Plaka - Leptokarya Beach
Gereden kilometers: 47
Coördinaten slaapplek: N 040°04,607’ O 022°34,016’

Heel leuk verhaal Gerard! Je faalt zeker niet als schrijver!!

Riet en Gerda 2022-05-29 21:35:42

😂 Lag dubbel, zag het allemaal voor me..

Claudia 2022-05-29 21:45:02

Als schrijver in ieder geval geslaagd.

Hanna 2022-05-29 22:17:09

Als pechvogel van de dag heb je ook alweer gewonnen.. ;-)

René 2022-05-29 23:34:54

Haha Geer, what a bad Day!! Het zat je ook niet mee vandaag en dan ook nog het gedrag van muggen goedpraten alsof je daar ook nog begrip voor hebt. Ja drie tegen een wordt zwaar voor je. Ik was bij Baloe gaan liggen je enige maat in de strijd.

Yvonne Sormani-Simons 2022-05-30 07:15:41

Ahhhhhhhh, het leest wel lekker weg. Succes met doggie vandaag

Yvonne 2022-05-30 07:17:22

Wat een gezelligheid met jullie vriendinnen. Gelukkig dat Balou weer wat opgeknapt is. Nog veel plezier daar. Mooie foto’s en prachtige verhalen weer. Groetjes. 😎🙋‍♀️

Jeanny 2022-05-30 07:59:19

Je hebt je best gedaan ! Mooi verhaal.