Van sportief naar niks

Italië, San Vito lo capo

Donderdag 30 mei 201. | Gerard

Het had een sportieve ochtendwandeling moeten worden door het nationale reservaat Orientata dello Zingara. Het mooiste natuurgebied van Sicilië volgens Wikipedia. Niet zo heel erg groot, dus goed te bewandelen in een dag. Entrée is € 5,- maar ons wordt de toegang geweigerd omdat er geen honden zijn toegestaan. Dat is balen. Waren we nu maar in alle vroegte vertrokken nog voor de kassa open was. Dan hadden we 10 euro gespaard en hadden we Baloe gewoon meegenomen. Bij het toegangshek staat wel informatie maar nergens is te lezen dat honden niet toegestaan zijn. Wel, dat 65 plussers er gratis in mogen maar dan moeten het wel Italianen zijn.
Discussie is niet mogelijk temeer omdat dat ook alleen maar in het Italiaans zou kunnen. Sowieso is de kaartenmeneer niet gecharmeerd van Baloe en Baloe niet van hem. Als hij wat al te direct en met veel gebaren op ons toe komt lopen om ons de bus 5 meter laten verplaatsen, moet Car hem bij zijn halsband pakken om Baloe van hem af te houden.

Maar goed, we pakken ons boeltje in en vertrekken richting Trapani. Daar vlakbij ligt het kleine, op 750 meter hoogte, dorpje Erice. Bezienswaardig volgens de boekjes en het best te bereiken met de kabelbaan. Nog even naar het noordelijkste puntje van het eiland, ‘San Vito lo Capo, waar ook nog een cache ligt op het verlaten terrein van een oude vervallen pannenfabriek. Via een gat in de muur wurmen we ons het terrein op en na wat zoekwerk hebben we de cache te pakken. Altijd leuk zo’n ‘lost place’.

Onderweg naar Erice zien we dat het overal opvallend druk is. Dan realiseren we ons dat het Hemelvaart is en dat dat hier in het godsdienstige Sicilië natuurlijk ook gevierd wordt met een vrije dag. Of het dan wel zo verstandig is om naar zo’n toeristentrekpleister te gaan? Vanaf de kustweg zien we dan mooie plekken vlak langs het water. Via wat hobbelige weggetjes te bereiken. Het is heerlijk zonnig weer dus de plannen worden voor de tweede keer binnen een uur gewijzigd en we gaan voor complete rust.
Lekker een dag niks doen. Heerlijk in de zon, beetje lezen, beetje slapen en gewoon wat rondhangen.

Route: Scopello - San Vito lo Capo-Timpone
Gereden kilometers:
Coördinaten slaapplek: N 038° 08,258’. O 012° 44,197’

Mooi slaap/hangplekkie! Wij zijn ook eens in Erice geweest. Meest spooky plek ooit 😂 We waren er in februari: uitgestorven, mistig en een uur op zoek geweest naar dat ene restaurant dat niet dicht was. Een beetje toeristen om je heen kan mijns inziens dus geen kwaad daar 😉

Denise 2019-05-31 16:39:20

En had ik al verteld dat we daar zijn achtervolgd door een roedel straathonden? In het donker, in de mist, in dat uitgestorven dorp, op zoek naar iets te eten...

Denise 2019-05-31 16:40:50

Mooie natuur. Lijkt me heerlijk daar te luieren. Gr. Henk

henk.annet.reis 2019-05-31 16:44:50

Dat verhaal kende ik nog niet Deni. Wij hadden het wat vrolijker daarboven al was het war fris in de vroege ochtend. En “wolkig”