Zand-kastelen

Denemarken, Hirtshals

Maandag 23 Augustus 2021 | Carry

Het enige geluid dat ik vannacht hoorde, was het af en toe loeien van de ‘buurtkoeien’ en tussendoor nog een snurkje van míjn ‘buurman’.:)
Na het ontbijt nemen we hartelijk afscheid van onze gastheer en vrouw. Deze laatste drukt me nog eens op het hart dat ze het verschrikkelijk gezellig vonden dat we er waren en dat ik nu écht moest genieten.
Geer neemt als vanzelfsprekend achter het stuur plaats, totdat ik na een half uurtje rijden opper dat ík dat eigenlijk nu ook wel kan. Ik verwacht wat tegengas maar dat valt nog reuze mee. Bij de eerstvolgende P wordt er gewisseld en rij ik voor het eerst zelf in deze camper. Ik heb het altijd tegengehouden, wilde nooit rijden en voor Geer hoefde het ook niet zo nodig. Ik zei altijd “als het écht nodig is, dan kan ik het wel.” Nu is het niet nodig, maar kán ik het ook. Mede omdat ik sinds 8 maanden mijn eigen kleine bus heb waar ik al bijna 10.000 kilometer mee heb rondgetufd.
Volgens mij komt het hem wel goed uit dat hij na een uurtje ‘honger’ krijgt en na de lunch laat ik hem dan ook graag weer zelf achter het stuur plaats nemen.
We hebben vandaag een ‘reisdag’, zoals Martine van Os altijd zegt in het tv programma ‘We zijn er bijna’.
350 Kilometer noordelijker, in het plaatsje Hirtshals, vertrekt morgenvroeg de boot naar Kristiansand. Maar een half uurtje zuidelijk daarvan ligt het grootste zandkasteel van de wereld, volgens Google dan. En ja, als je toch in die buurt bent. Eerst nog even langs de Aldi waar Geer nog wat wijn inslaat en waar mijn enige noodzaak het afwasmiddel is:)
Op het dichtbij gelegen Skulpturpark in Blokhus ligt Denemarken’s nieuwe trekpleister, tenminste voor de komende 6 maanden als het niet eerder in elkaar stort. Het kasteel is bijna 22 meter hoog en heeft een diameter van 32 meter.
In een maand tijd heeft een 30-koppig team uit verschillende landen hieraan gebouwd. Het bestaat uit meer dan 4860 ton gele zand en wordt met een laag lijm verstevigd. De Nederlandse ontwerper Wilfred Stijgeren heeft zich laten inspireren door de Corona pandemie. Het enige dat dáárvan te zien is, is de kroon op het kasteel. Het is zonder meer een bezoekje waard, en ook nog eens gratis:)

De rest van de middag brengen we door op het strand, waar de campers rij aan rij staan, zoals je dat op heel veel stranden hier in Denemarken ziet. Overnachten mag je er dan wel níet, maar dichter bij de zee dan hier kun je niet komen.
We hebben de auto nog niet goed en wel geparkeerd als Geer alweer honger heeft. Hij ruikt de fish en chips al op een afstand en als híj wat ruikt, tja dan....En voor de gezelligheid eet ik dan ook maar mee, de gebakken aardappelen en het zuurvlees blijft voor morgen in de koelkast staan.
Als de zon bijna onder is rijden we de laatste kilometers naar Hirtshals waar morgen onze boot vertrekt. Ergens buiten het dorp vinden we een rustige plek bij een groot sportcomplex. De drukte op de vele parkeerplaatsen rond de havens laten we zodoende achter ons. Nog even genieten we van de laatste Deense avondzonnestralen, morgen wacht ons een nieuw land.

Route: Daler-Kolding-Aarhus-Blokhus-Hirtshals
Gereden kilometers: 426
Coordinaten slaapplek: N 057°34,877 E 009°57,232

Geweldig Carrie wat een mooie plaatjes! Zeg maar tegen Don Corleone dat zijn zoontje HD A heupen heeft. Veel plezier op de boot morgen.

Karina 2021-08-24 21:24:01

Jullie zijn echt op dreef. Geniet er van!

René 2021-08-24 23:08:38

Prachtige foto's vooral van dat zandkasteel. Ongelofelijk mooi. Mooi weer ook zo te zien. Gr Jeanny

Jeanny 2021-08-26 21:11:06

Wauw, dat ziet er mooi uit.

Joke 2021-08-27 16:04:55

Wat een prachtig zandkasteel!! Dat is echt geen luchtkasteel. Super. Ja Carry zeker kun jij rijden in de camper, dat heb jij meer dan eens bewezen. Knap hoor.