Graniet!

Zweden, Ljungskile

Zondag 26 september 2019 | Gerard

Gaande deze reis ontdekten we tussen de lijst van volgers van onze blog een onbekend e-mail adres. Voor mij niet meer dan een gegeven dat we door meer mensen gelezen worden dan die wij kennen, tenslotte staat onze blog openbaar. Maar Car’s nimmer aflatende nieuwsgierig werd geprikkeld en dus werd er een mailtje aan gespendeerd dat prompt werd beantwoord en zo ontstond er een leuke mailwisseling. En laat deze volger nu ook nog eens in Zweden wonen. En zo krijgen we een serie bezienswaardige tips waarvan we er vandaag een gaan bezoeken.

Busje wordt geparkeerd op de aangegeven coördinaten in Lysekil en onze wandeling kan beginnen in het National Park Stångehuvud.
En van de eerste tot de laatste stap hebben we genoten. Om ons heen en onder ons het prachtige roze Bohus graniet. Voornamelijk bolle afgevlakte vormen die geleidelijk overgaan in het kristalheldere water van het Skagerak.
Maar op diverse plaatsen zijn ook nog grote en kleine gehakte en gezaagde blokken te zien die bijna de teloorgang van dit prachtige gebied hebben veroorzaakt. In het verleden zijn hier diverse groeves geweest waar ongebreideld het graniet werd gedolven. Tot een fortuinlijke dame Calla Cuman het hele gebied opkocht en zo de reeds 50 jarige afbraak stopte.
En nu het een nationaal park is, kunnen we er zeker van zijn dat dit prachtige wonder van de natuur dat 920 miljoen jaar geleden is ontstaan, behouden blijft.

Het vergt wat klim en klauterwerk maar op de moeilijke plekken zijn wat “leuningen” en trappen aangebracht waardoor het ook voor niet alpinisten prima te belopen is.
Na ruim 2,5 uur te hebben gewandeld zijn we het er over eens dat dit een van de mooiste plekken was van onze vakantie en dat onze vooringenomen stelling dat Zweden ‘alleen maar bos is’ naar de prullenbak kan.

Als we weer vertrekken uit dit prachtige gebied en verder richting zuiden rijden roept Garmin plotseling: “Rijdt over 500 meter de veerboot op” . We waren ervan overtuigd dat we geen boten meer in Zweden zouden hebben, maar even
later rijden we dus de knalgele ferry op die ons na twee kilometer varen weer aan de overkant afzet. Het lijkt wel een spookboot. Hier is totaal niemand van de bemanning te zien. Alles is hier geautomatiseerd middels camera’s en verkeerslichten die alle voertuigen in de juiste rijsporen leiden.
Ook hier krijgen we de rekening dus later gepresenteerd middels het kenteken.

We rijden nog maar een klein eindje en belanden in het kleine plaatsje Lyckorna. Middels twee lab-caches maken we hier kennis met de omgeving en de hotemetoten die op standbeelden iets voor het plaatsje hebben betekend. En dat hebben ze kennelijk goed gedaan want de ene villa is nog mooier dan de andere.
En dan voelen we de kilometers weer overduidelijk in de benen. Park4night brengt ons weer naar een mooi rustig plekje waar we de heldere nacht over ons heen laten komen.

Julian nogmaals super bedankt voor de tips die je ons gaf. We kunnen ze niet allemaal meer doen, maar we hebben nu een reden om terug terug te komen. Dus misschien een tot ziens in de komende tijd.

Route: Norra Grundsund-Lysekil-Lyckorna-Ljungskile
Gereden kilometers: 64
N 058°13,678’ O 011’54,380’

Prachtig, heel apart.

Ria 2021-09-26 21:14:19

Weer een hoop mooie foto's. De een nog mooier dan de ander. En wat een geluk met die volger. 😉

Henk Massen 2021-09-26 21:15:11

Dat bedoel ik: wat is kaal toch mooi!!

Riet 2021-09-26 21:22:14

Dus toch nog roze stenen

Annet 2021-09-26 21:32:25

Wat mooi , iedere dag weer!

Hanna 2021-09-26 21:36:03

Ook ik heb schitterende herinneringen aan Zweden (Strömsholm)… Wat een mooi land en vriendelijke mensen. Ik hoop er ooit nog eens naar toe te kunnen gaan! Blij dat jullie het zo goed hebben samen! ❤️

Katinka Vliegen-kessels 2021-09-26 21:39:30

Ook ik vind het prachtige plaatjes, zal wel aan jullie jarenlange fotografie-ervaring liggen, anders was dit lelijke land nooit zo mooi vereeuwigd.

René 2021-09-26 22:22:27

WOWWWW, voer voor fotografen, ik ben stikjaloers

yvonne beugels 2021-09-27 07:11:22

Mooie foto’s weer

Do 2021-09-27 07:46:16

Prachtige foto’s

Mia 2021-09-27 07:53:26

Ik word altijd blij van jullie schrijven en vooral vandaag dus. Jullie zijn op de juiste plaatsen terechtgekomen, nu begrijp je misschien waarom ik hier al 50 jaar woon. Bohuslän heeft alles! Färjerederiets gele ferries zijn allemaal gratis! De grootste Zweedse rederij! Neptunus, samen met zuster Saturnus, zijn de grootste wegferries in Zweden. Nog heel veel plezier van mooi Bohuslän! En Marstrand is volgende "moeten"! "Keep up the good work!" Groet, Julian

Julian 2021-09-27 11:34:31

Wat de ferry betreft die zijn allemaal gratis. De Ferry die jullie net boven Lysekil hebben wij van de zomer ook gehad. Wij reden toen van Stocken naar Norra Grundsund en hadden 3 x een Ferry. Ook wij hebben 8 jaar geleden Zweedse (Nederlandse) kennissen daar leren kennen die natuurlijk ook kajakken 😀 daar zijn we afgelopen zomer weer eens op bezoek geweest. Marstrand zijn wij afgelopen zomer vanaf de P net voor de 1e brug heen gekajakt en het dorp doorgelopen het heeft een mooie burgt. Ben benieuwd naar jullie verdere route. Gotenburg hebben wij links laten liggen vanwege de diesel zone angst.

Renate Bongertman 2021-09-27 16:44:03

Ik geniet steeds van jullie verhalen. En ik weet nu ook wat een lab-cache is. Weer wat geleerd.😏 Fijne dagen en alvast goede reis naar Zuid-Limburg.

Roelie 2021-09-27 19:58:41

Wat een aparte omgeving! Zo mooi die reis van jullie. En jullie laten mij meegenieten. Zo krijg je ook nog tips van een volger. Niet van mij natuurlijk, want ik kom alleen in Limburg en momenteel in Oostenrijk. Ook mooi natuurlijk, maar Zweden en Noorwegen zijn toch wel bijzonder.