Met watervallen en opstaan.

Noorwegen, Vestland

Maandag 30 augustus 2021 | Gerard

Bij de planning van een reis door Car hoort standaard ook het uitzoeken van betaalbare supermarkten. Onderweg kan ze helemaal blij worden als er een Lidl logo in de verte verschijnt, maar dat kan ze hier bij de Noren dus wel vergeten. Maar uit( niet wetenschappelijk ) onderzoek heeft ze ontdekt dat de Kiwi, Rimi en de Rema 1000 tot het goedkopere supermarkt segment gerekend mogen worden. En omdat de laatste in het rijtje hier in Odda een vestiging heeft gaan we eerst boodschappen doen. Mijn aandacht wordt meteen getrokken door de sixpacks bier. “Omgerekend maar € 1,98 roep ik enthousiast. “Hoezo is alcohol duur hier” en graai er meteen een paar uit het rek. “Per BLIKJE Geer!!” Nog voordat ze de bodem van het karretje hebben bereikt leg ik ze schuchter weer terug. Voorlopig nog maar even op rantsoen dan en bovendien hebben we nog een (gesmokkeld) voorraadje.

Na de boodschappen nog even het dorpje verkennen doormiddel van een labcache en dan tuffen we via de “13” weer noordwaarts richting Flåmm. Onderweg bekijken we wat mogelijkheden wat we kunnen doen. Op de route ligt een prachtige wandeling naar wel 4 watervallen, met de klinkende namen: “ “de Tveitafossen” , Nyastølfossen, Nykkjesøfossen en als laatste de Søtefossen.
Ze behoren volgens ons reisgidsje tot de top 100 van mooiste watervallen ter wereld. Na de martelgang van Car op de Preikestolen van eergisteren had ik deze al geschrapt van het lijstje, maar nu komt ze ineens zelf met het voorstel. Ik kijk haar steels aan en opper dat dit toch ook wel een flinke wandeling is en omdat watervallen de neiging hebben steil naar beneden te vallen zullen wij dus steil naar boven moeten. Maar uiteraard boor ik het voorstel niet meteen de grond in. “Ik kan er één en misschien wel twee proberen toch?” is het reële compromis van Car.
Deal, wat mij betreft en om 13:10 h beginnen we monter aan de tocht. Eerst over een gravelpad tot aan de Tveitafossen. Prima te doen dit en enthousiast beginnen we aan de tocht naar de tweede. We hebben de keuze uit een slingerpad dat wel wat langer is of een steil pad langs de buizen van de waterkrachtcentrale. We kijken niet goed op de kaart en dan blijken we dus toch aan de steile bezig te zijn. Met van die rotsblokken met hoge opstap waar Car zo’n hekel aan heeft. En na een poosje komt dan de bekende verzuchting: “ Waar ben ik toch weer mee bezig. Ik trek dit niet. Ik ga terug Geer!”
Op dat moment wijken echter de bomen en krijgen we een glimp van nummer 2. “Je gaat nú toch niet opgeven Car, kijk eens hoe mooi en we zijn er bijna.”
Zijn het mijn oppeppers, of toch die verre kijk op de tweede. Hoe dan ook we gaan weer op pad en ondanks dat het nog steiler wordt q1gaan we verder. Baloe heeft nergens last van. Met vier poten heeft hij prima grip en hij kan regelmatig afkoelen in de rivier.
De Nyastølfossen is nog spectaculairder dan de eerste. Het is echt genieten hier en er zijn ook maar een paar wandelaars. Een stel herkent ons van de boottocht van Denemarken naar Noorwegen en we kunnen onze wetenswaardigheden en ervaringen nog even uitwisselen.
“Zullen we nummer drie ook nog proberen” is mijn voorzichtige poging nu ik zie dat Car zo enthousiast is. Met de wandelkaart probeer ik haar de hoogtelijnen aan te wijzen en haar zo duidelijk te maken dat de stijging naar nummer drie écht niet zoveel voorstelt. Maar mijn uitleg over hoogtelijnen en steigingspercentages hebben op Car net zoveel uitwerking als haar uitleg over smeerseltjes voor spierpijn op mij.
“Dan ga je maar alleen verder, ik ga terug klinkt het resoluut”. Haar blik in de ogen zet de nodige uitroeptekens achter haar woorden.
Samen uit, samen thuis is mijn devies en uiteraard laat ik haar niet in een berglandschap alleen ploeteren. En eerlijk is eerlijk dat was ook de afspraak en samen lopen we rustig weer naar beneden. We zijn allebei blij dat we deze mooie wandeling, weliswaar voor de helft, toch gemaakt hebben.
De namiddag en avond brengen we luierend in de zon door aan de oostkant van de Hardangerfjord. Weer een pracht dag achter de rug.

Route: Odda-Kinsarvik-Ringøy
Gereden kilometers: 65
Coördinaten slaapplek N060°25,280’ O 006°44,898’

Jezus Hollander drink dat biertje als je daar zin in hebt. Haha Prachtige foto's weer. Vooral Baloe is erg fotogeniek.

Andrea en Wim 2021-08-31 08:48:45

Hoi. Wat een prachtige natuur en het weer hebben jullie ook mee zo te zin. Foto’s zijn weer prachtig. Flink geklommen Carry👍Nog veel plezier. Groetjes Jeanny.

Jeanny 2021-08-31 08:56:28

Poh wat stijl maar wat mooi. Hihi oeps geen Lidll Liefs uit Landgraaf

Do 2021-08-31 09:22:38

In een Nederlandse kroeg betaal je méér voor een biertje….🍻

Riet 2021-08-31 09:38:08

Wat een fantastische wandeling. Schitterend land. Ik geniet van jullie verhalen en de mooie foto’s.

Rita 2021-08-31 10:49:14

Nou ik zie hoe da wandel paden daar zijn denk ik niet dat wij daar eens komen. Maar wel geweldig. Trouwens wij werden helemaal niet gecontroleerd toen we Zweden in kwamen. Zat ik daar met alles op mijn schoot iedereen kon gewoon doorrijden.

Annet 2021-08-31 20:03:44

Het is iedere x weer genieten. Van de verhalen, maar vooral de prachtige foto's

Helmi 2021-09-01 06:49:47

Weer aan het sjraavele? Ja ik weet het. Het is zo verleidelijk en de natuur is dan ook buitengewoon mooi. Ja samen uit en samen thuis, dat hoort ook zo. Zeker in de bergen. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Je hoeft je maar te verstappen en te vallen en dan lig je daar in je eentje. Ik ben een keer uitgegleden en kwam boven op het bladerdak van een boom terecht, die langs de weg stond. Ik lag met het hoofd naar beneden en kwam niet omhoog. Manlief had niks in de gaten en was verder gelopen. Roepen hielp niet en ik heb mijn buikspieren flink aan het werk moeten zetten om omhoog te komen. Het is me gelukt maar ik was toch flink geschrokken. Als de boom me niet opgevangen had dan was ik een flink stuk naar beneden gekukeld. En Ben die heeft ze er van langs gekregen met een flinke preek! Maar het was meer ontlading dan wat anders. Het blijft uitkijken in de bergen, maar ook genieten.