Zondag: rust-en vogeldag.

Portugal, Moncarapacho e Fuseta

Zondag 16 januari 2022 | Gerard

De plannen voor vandaag liggen in de onmiddellijke omgeving. Maar de watertank is totaal leeg nadat we beiden gedoucht hebben en haren gewassen. Toen we gisteren bij de autowasserette onze tank wilden bijvullen kwam een medewerker ons vertellen dat water hier niet gratis was. We meenden het bedrag van 1 euro in verschoten hanenpoten op een bord te ontwaren, maar volgens de man moest hij nu 3 euro vragen van zijn baas.
Er viel niet af te dingen want de baas keek via een camera mee was het excuus wat hij had. Onze koopmansgeest kreeg de overhand en we gingen zonder water weg.
Mah ja, vanmorgen dus de laatste druppel. Maar Car heeft het adres van een concurrent waterman gevonden dus dat komt wel goed. Als we langs dezelfde plek rijden zien we dat de post vandaag onbemand is. Het kraantje zit er echter nog dus gaan we even kijken of er wat te bietsen valt. Maar de baas heeft dus ook verordonneerd dat bij afwezigheid de hoofdkraan wordt afgesloten.
De concurrent van een paar straten verder heeft geïnvesteerd in een heuse sani-zuil en vraagt 2 euro voor 100 liter. Daar doen we het voor, al kan ik me niet herinneren dat ik ooit voor water betaald heb. En niet eens ‘drinkwater’, maar in het buitenland ben je nooit helemaal zeker van de waterkwaliteit.
Van Remco krijgen we via messenger de tip dat hier vlak in de buurt flamingo’s te zien zijn. En inderdaad bij een van de zoutbekkens die hier talrijk aanwezig zijn zien we in de verte de mooie vogels lopen. Alleen verspert een hek de toegang. Uit het bordje menen we te lezen dat de plek toegankelijk is van 9 tot 12:30 en van 14 tot 17 uur. En we zijn keurig op tijd..... maar als we de tekst: “segunda a sexta” aan Google translate voorschotelen worden we wijzer. Dan niet.

Maar een paar km verder ligt een mooi alternatief wat trouwens toch al op ons lijstje staat. Het “Marim Environmental Education Centre” ( www.icnf.pt )
is gelegen midden in het ‘Ria Formosa Nature Parc’
Voor € 2,80 pp krijgen we hier een bewegwijzerde wandeling door het natuurgebied. Een uitgebreide folder met allerlei beschreven bezienswaardigheden van flora, fauna en een getijde-molen zit bij de prijs inbegrepen.
We moeten wel beloven dat we Baloe in de camper achterlaten. Maar de twee uur dat wij hier rondkuieren zijn voor hem geen probleem. De ruim 4 km wandelen zijn zeker de moeite waard. Ook hier laten flamingo’s zich zien en fotograferen. En dankzij de folder kunnen we ook veel andere vogels bij naam noemen en hoeven we Gerda en Riet eens niet om hulp te vragen. En als er dan ook nog eens een cache te vinden is... 😋

De middag is gereserveerd voor het strand. Vlakbij vinden we een mooi stukje, het Praia dos Cavavos. Stoeltjes naar buiten en boeken uit de kast. Uiteraard kan Baloe weer ruimschoots ravotten en wat later in de middag gaan we nog even een cache zoeken in een verlaten en tot ruïne verworden zoutfabriekje. Als de laatste strandgangers en wandelaars bij zonsondergang het gebied verlaten blijven wij alleen achter. We bombarderen de plaats tot ‘plekje voor de nacht’ en sluiten de zondag af zoals De Heere het ooit heeft bedoeld: als rustdag...

Route: Olhão- Praia dos Cavacos
Gereden kilometers: 16
Coördinaten slaapplek: N 037°02,195’ W 007°47,789’

Heel aparte omgeving, leuk! Zeker als er van die oude en verlaten gebouwtjes staan. Rustige avond en nacht zonder BOA’s!

Riet 2022-01-16 21:20:53

Water in het buitenland tappen is geen enkel probleem ook in portugal niet men gaat naar een grote begraafplaats men neemt een gieter mee en eventueel een plastik jerrykan en gaat op zoek naar de kraan en tapt water altijd gedaan geen enkel probleem en water voor tedrinken in portugal koop je voor een paar euro kannen van 10 liter bronwater bij de supermarkt ook bij de lidl groeten van hans uit roosendaal even zonder rijbewijs omdat het cbr achterloopt.

Hans 2022-01-16 21:47:38

Leuk om te lezen Hans. Ja, ook wij tanken regelmatig op begraafplaatsen. Drinken en koken alleen met flessenwater.

Riet 2022-01-16 22:21:16

Echte Hollanders 😂

Andrea en Wim 2022-01-16 23:02:44

Echt een stelletje Hollanders; geen eurootje meer neertellen voor wat water. Hier in Nederland vragen ze op het terras gerust € 4,50 voor een ieterig petieterig flesje Perrier. Kom op, jullie zijn welgestelde Hollanders met een uitpuilende beurs, strooien met die handel! Straks gaan we naar het hiernamaals en dan heb je er niks meer aan. Of je moet geloven in omkoperij daar.... En Portugal is een van de armste landen in Europa. Gun die mensen ook wat. ( Zo, ik heb mijn goede daad ook weer gedaan)

René 2022-01-16 23:21:25

Haha ihr zut ee paar greune!! .3 euro voor een tank water. Maar het gaat om het principe. Mooi die flamingo's. De mooiste plekjes weten jullie te vinden dankzij vele medereizigers. Aan mij hebben jullie niks. Ik kom niet verder dan Landgraaf en Heerlen en 1x per jaar in Oostenrijk. Maar ik klaag niet. Ik geniet gewoon met jullie mee. Dat is voor mij goedkoop reizen achter op de achterbank van het busje. DUS ICH BIN INNE GANSE GREUNE AL ZAAN ICH UT ZELVER !!!!

Yvonne Sormani-Simons 2022-01-17 13:31:14

Ik zit me al een tijdje af te vragen of Geer zijn drone nog wel heeft, zie nergens meer beelden uit de lucht genomen. Verder vind ik het wel een beetje triestig dat jullie zeuren over een paar euro voor water. Kom op zeg, er zijn ergere dingen