Magyarország

Hongarije, Sopron

Donderdag 19 mei 2022. | Gerard

Het verschil tussen dag en nacht was 20° dus we hebben heerlijk geslapen.
Het is vanmorgen mijn taak om even met Baloe een plasrondje te maken terwijl Car aan het opruimen slaat en het ontbijt maakt.
We staan naast een pad met het opschrift “Rundwanderweg 30 min.” dat steil omhoog een bos inloopt. Het is echter niet mijn bedoeling om op de nuchtere maag de hele ronde te lopen dus kies ik voor een “afkorting”. Het door mij gekozen pad loopt dood en een verstandig mens kiest er dan voor om op zijn schreden terug te keren. Maar ik raadpleeg het kaartje op mijn iPhone en besluit dan dwars door een weiland met kniehoog gras weer het bos in te gaan om daar weer een ander pad te vinden. Na de eerste 50 meter merk ik al dat dat geen goede keuze is. Het gras is zeiknat van de dauw en ik heb geen waterdichte schoenen aan. Het pad in het bos staat wel op de kaart maar is niet te vinden. Dus struikelend banen we ons een weg tussen het kreupelhout en andere stekelige vegetatie. Dat gaat Baloe iets beter af. Ondertussen bedenk ik me dat de teken nu vrij spel hebben en ongehinderd langs mijn blote benen en armen een weg vinden naar de vochtige plooien in mijn goddelijk lichaam. Ondertussen app ik Car even dat ik weer eens de weg kwijt ben en dat ze alvast aan het ontbijt kan beginnen. Ze stuurt me haar locatie door zodat ik me enigszins kan richten. Het laatste stuk gaat weer door een weiland met hoog gras waardoor kleine bergstroompjes aan het oog worden onttrokken en ik bij tijd en wijle mijn voeten geheel onder water voel verdwijnen. Maar na ruim een uur weet ik toch nat en geschramd het busje te bereiken en kan ik aan mijn verlate ontbijtje beginnen.

De rest van de ochtend is minder spannend en we zetten koers richting de grens met Hongarije. Omdat het een EU-land is hebben we aan de grens geen oponthoud maar in het eerstvolgende stadje ‘Sopron’ lukt het niet om een parkeerkaartje te bemachtigen. De zuil lust alleen munten en dan ook nog maar de nationale munt “Forint”. Hier doen ze nog niet aan euro’s. Ook de verschillende bankkaarten die ik de automaat voer worden geweigerd. Dan maar iets verder weg van het centrum parkeren buiten de betaalde zone. De wandeling door het oude barokke stadscentrum is zeer de moeite waard. Sopron behoort tot een van de waardevolste steden van Hongarije en wordt ook wel klein Praag genoemd.
De terrasjes lonken en uiteraard probeer ik een van de bekendste gerechten van Hongarije. De goulash dus, die in mijn geval geflankeerd is door een soort rösti blokken en een blaadje sla met stukje paprika. Car gaat voor de aardappelkroketjes met gemengde salade. We vinden het allebei “mwah”... Maar aan de prijs kun je geen buil vallen.
Veel toeristen zien we hier trouwens niet. Aan een nabij gelegen tafeltje zit een echtpaar op leeftijd. Zij zitten in de schaduw onder een parasol maar de oude heer zet zijn glas bier vóór de eerste slok eerst een poosje in de volle zon op een tafeltje ernaast. Dat moeten dan zéker Engelsen zijn geweest want die houden van lauw bier en zonder schuimkraag.
We slenteren nog alle bezienswaardigheden af maar de teksten op de info-bordjes zijn alleen in het Hongaars. De info moeten we dus hebben van Google en natuurlijk van geocaching want ook hier kunnen we een paar caches zoeken en vinden en vinden natuurlijk.
Voor het “plekje voor de nacht” rijden we de stad uit naar het Lövér Kalandpark dat boven op een heuvel ligt. Vanuit de weide omtrek is dit punt niet te missen want de top wordt ook nog eens door een 130m hoge zendmast gemarkeerd. Als de laatste bezoekers van het park zijn vertrokken is het heerlijk rustig al gaan de vogels hier nog behoorlijk te keer. Ook nu zakt de temperatuur weer naar een behaaglijk slaapniveau. Hoewel de zendmast op zichtafstand staat lukt het hier niet om een 4G signaal te ontvangen. Het verslag met foto’s moet dus wachten tot morgenvroeg als we weer de bewoonde wereld inrijden.

Route: Altlengbach - Eisenstadt - Sopron
Gereden kilometers: 113
Coördinaten slaapplek: N 047°39,851’ O 016°33,614’

Haha... wat een fantastische wandeling! Leuk verhaal. Wij gaan wat van Pula bekijken. Schijnt ook mooie oude dingen te hebben. Goeie reis vandaag!

Riet 2022-05-20 08:29:20

Verdwalen!!!!!! Ik weet er alles van

Joke 2022-05-20 09:57:03

Leuk verhaal Geer, en wat een zelfkennis 😊

Susanne 2022-05-20 10:41:19

Boffen dat je bij je wandeling Orban niet bent tegen gekomen. ;-) Toen ik daar een jaar of 20 geleden was, rookten alle auto's veel erger dan bij ons. De mijne ook na een keer tanken..... Genie er maar van.

René 2022-05-20 10:52:00

We durft te verdwalen vindt nieuwe wegen. Goed bezig dus

Andrea en Wim 2022-05-20 11:39:39

Wat leuk! Hongarije. Lijkt me een mooi land. De foto's liegen er in elk geval niet om. Het eten ziet er goed uit.