Twee bruggen tot slot...

Denemarken,

Dinsdag 28 september 2021 | Gerard

Na de hele nacht regen profiteren we van de droge uren in de ochtend om nog even een openluchtmuseum in Halmstad te bezoeken en een stevige wandeling door het aangrenzende bos. Bepaald rustig loop je hier niet want in een nabijgelegen perceel is het Zweedse leger bezig met schietoefeningen. Als Car haar 7500ste cache scoort gaat dat gepaard met een serie saluutschoten. De ochtendwandeling zit erop en we zijn klaar voor exit Zweden. Via de Lidl draaien we de E6 op richting Malmö en meteen het drukke verkeer in. Met weemoed denken we terug aan diezelfde E6 in het hoge noorden van Noorwegen, waar nagenoeg geen verkeer reed.
Maar na 150 km sturen over de snelweg bereiken we de beroemde 8 km lange Öresundbrug, die de verbinding vormt tussen Zweden en Denemarken. Het ding heeft een slordige 19,6 miljoen Deense Kronen, 25,8 miljoen Zweedse kronen en er zijn ook nog 2,6 miljoen euro’s in gestoken. En DAT bedrag willen ze natuurlijk terug verdienen.
Tol dus! Je kunt bij de tolpoortjes middels een creditcard meteen afrekenen, maar van tevoren online bestellen is goedkoper. Die tip kregen we van Henk en Annet, die ook met hun camper in Zweden zijn. (Nog bedankt overigens) Dus dat hebben we nog even gedaan en per mail krijg je dan een combi ticket op een pdf formulier, met daarop de QR-code. Die moet je bij de automaat scannen waarop de slagboom open gaat. Tenminste..... dat zou zo moeten. De code op de pdf is zo priegelig klein dat we hem helemaal moeten uitvergroten. Dat gaat ten koste van de scherpte en de laagstaande zon in het beeldscherm maakt dat het apparaat er helemaal niks mee aankan. De “help” knop werkt wel en een aardige jongedame komt met een handscanner de code uitlezen waarna we naar de overkant kunnen. Vreemd genoeg duikt de brug nog voordat hij het vaste land van Denemarken bereikt onder water. Voor het laatste stuk hebben ze gekozen om een tunnel aan te leggen. Een lange (hoge )brug zou namelijk het vliegverkeer van vliegveld Kopenhagen hebben gehinderd.
Ik had het over een combi-ticket want vanaf Sjælland moeten we dan naar Fyn en daar hebben ze nog eens zo’n kunstwerk aangelegd. 18 Kilometer beton en staal deze keer en bij het tolpoortje moeten we de streepjescode op het tweede pdf-je scannen. Bij Henk ging dat ook mis lazen we in hun blog, maar het nummer onder de streepjescode kun je ook handmatig intoetsen. Maar halverwege het intoetsen slaat het scherm op tilt en de irritante “strandbal” blijft rondtollen. De intercom werkt wel nog en ze beloven me dat hulp komt opdagen. Wéér een aardige jongedame maar zonder handscanner deze keer. En dan moet ze heel lang bellen met de helpdesk die kennelijk op afstand de zaak moet resetten. Maar uiteindelijk krijgen we ook hier groen licht. Dan nog even weg van de snelweg om te tanken en daar komen ook nog wat verleidingen op ons af. Binnen 100 meter een Mc Donalds, een Burgerking, een Subway, een Asian take away én een Pizzahut..
Maar het blijft bij een milkshake en we eten braaf onze boterhammetjes van het verse brood van de Lidl.

En dan tot slot het “Egeskov Slot”. Vorig jaar heeft Car hier al een voorverkenning gedaan. Morgen gaan we het nu samen nog eens dunnetjes overdoen. Maar voor vandaag is het genoeg. Nog even met een biertje genieten in de zon.

Route: Halmstad-Malmö-Kopenhagen-Odense-Kvaerndrup
Gereden kilometers: 367
Coördinaten slaapplek: N 055°10,355’ O 010°29,322’

Dus jij had je kenteken niet ingevoerd? Bij ons ging dat op de Öresund brug perfect. Alleen bij de Grote Belt brug ging het mis. Prettige reis verder ri. huis.

Henk Massen 2021-09-28 21:26:07

Proost! Geniet van je biertje..! ☺️

Katinka Vliegen-kessels 2021-09-28 21:26:20

Bij binnenkomst van Denemarken geen KFC, met hun plofkippen?

René 2021-09-28 22:08:40

hallo lieverds, ik wil jullie bedanken dat we mee mochten genieten van jullie reis, heerlijke verhalen en prachtige foto's. t was iedere x een genot om te lezen...tot snel xxx

Helmi 2021-09-29 07:34:31

Weer een mooi verhaal. Wat een brug zeg!!! Indrukwekkend. Ja dat digitale gedoe met QR-codes daar krijg je langzamerhand genoeg van. Bij mij lukt zoiets nooit. Zou heel gemakkelijk zijn, maar schijnbaar lukt mij dit nooit en word ik daar nerveus van. Je kunt tegenwoordig niet meer normaal op een terras zitten. Eerst de coronacheck-app laten zien en dan de menukaart bekijken via een QR-code. Lekker spontaan is dit allemaal. Maar het zal wel aan mij liggen. Ik ben nu eenmaal ouderwets en moet toch proberen me aan te passen aan deze tijd. Ik doe dat ook, maar zeg me niet dat het altijd makkelijker gaat om alles digitaal te doen. Leuke foto's van het museum en welkom in Denemarken.

Yvonne Sormani 2021-09-29 10:57:20

Nou nog een tip voor de volgende keer dan. Je moet 't wegencomplex over de Öresund een keer gezien hebben, niks fout mee dus maar het is wel aan de dure kant, lekker als je haast hebt natuurlijk maar ondanks mijn lidmaatschap (€40/jaar) bij dat Örebrosunds Konsortiet, ben ik veel goedkoper af met Stena Line, Halmstad-Grenå (784 SEK) of Trelleborg-Rostock (808 SEK). Na 50 jaar 2-3x/jaar heen en terug, heb ik 't wel geleerd. Die bruggen gebruiken we alleen als we heel erg haast hebben. Meestal kunnen we een week vooraf booken en dan wordt de prijs voor 2 pers.+hond en 7,5 m. camper 784 SEK per enkele reis. Zonder booking 1007 SEK. Hond gaat altijd gratis bij Stena en ze hebben een leuke "Doggy lounge" aan boord. Hond- en camper-vriendelijk dus. Veilige reis nar thuis!