De laatste dag in Sri Lanka

Sri Lanka, Negombo

Vrijdag 13 maart 2020

Dat we een overvloedig ontbijt hebben in dit laatste hotel is te danken aan onze ijverige gids die daar gisteren, voordat hij naar huis ging, nog opdracht voor heeft gegeven. Vannacht om half 1 krijgen we een apje dat hij goed bij vrouw en kind in Kandy is aangekomen. Een rit van 150 kilometer heeft hem ruim 5,5 uur gekost. Vreselijk die korte afstanden die zo moeilijk te overbruggen zijn.
Terwijl Geer op het terras bij het zwembad het verslag schrijft, lees ik voor het eerst in tijden weer eens een boek op mijn e-reader.
Daarna struinen we het strand af om ergens een koel plekje in de schaduw te vinden. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot ruim 37 graden. Bij een of ander erg duur uitziend hotel staan een paar ligbedden buiten. Als we een beetje aarzelend er op af stappen komt er een steward die wat minzaam knikt dat we er gebruik van mogen maken. Maar ‘ de bar is binnen’. Duidelijke taal. We zijn al blij met het plekje in de schaduw.
Rond het middaguur schuiven we weer aan in het restaurant waar we gisteravond hebben gegeten. De bediening is verschrikkelijk aardig, maar allemaal bezorgd over wat gaande is in de wereld. Het toerisme is nu al aan het tanen, stranden zijn leger dan ooit tevoren en restaurants blijven leeg. Scholen in Sri Lanka zijn tot en met 20 april gesloten omdat ook hier al enkele Corona-gevallen bekend zijn. De jonge knul die ons bediend heeft ambities om een beroemde rapper te worden en nodigt ons uit om de volgende keer als we in zijn land zijn bij hem te komen eten en wil heel graag met ons op de foto. Want, zo zegt hij, ‘ You are such a beautiful couple’.
En dat doen we graag voor hem, want hoe bezorgd hij ook is over zijn toekomst, hij blijft vriendelijk en vooral líef en we beloven hem om vanavond weer te komen eten. Hij glundert en reserveert alvast ‘ ons ‘ tafeltje.
De rest van de middag genieten we aan het zwembad van het hotel. Gelukkig hebben we gisteren nog een grote fles water gekocht, want voor de rest wordt hier niets verkocht behalve thee en koffie. En als je toch ergens géén zin in hebt, is het dat wel in die warmte.
Inmiddels zijn in ons hotel nog 6 Nederlanders aangekomen: drie zusjes waarvan 1 met vriend en hun ouders. Zij hebben met 2 gehuurde tuk tuks een rondreis gemaakt door Sri Lanka. Een hele avontuurlijke onderneming, eerst het tuk tuk rijbewijs moeten halen en daarna zelf rond gereden. In 2,5 week hebben ze redelijk wat van het land gezien. Ik deed het ze niet na, wij hebben het dan toch wel erg luxe gehad: rondgereden worden in een airconditioned auto mét chauffeur!
‘S avonds treffen we hen in hetzelfde eettentje als waar wij ook al een paar keer waren.
Ze hebben onze raad aangenomen: het eten is er heerlijk en de bediening goud waard. En een zestal extra gasten kunnen ze hier wel gebruiken:).

Wij worden vannacht om half vier opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Dus maken we het niet laat. Staande in het zwembad in de zon hebben we onze vlucht al ingecheckt. De koffers zijn niet uitgepakt geweest en nu maar hopen dat de taxi ook inderdaad om half vier voor de deur staat, anders hebben we alsnog een groot probleem...

Heel veel plezier op jullie Malediefje!! 👍🍀

Riet en Gerda 2020-03-14 12:49:03

Mooie foto 's weer heerlijk is het daar zo te zien. Nog veel plezier. Wij vliegen straks ook naar huis vanuit New York. Gr Jeanny.

Jeanny 2020-03-14 14:03:10

Heerlijk die foto's van het strand . Ver weg van alle rompslomp wat momenteel gaande is in de wereld. Hoewel ik lees dat er in Sri Lanka ook corona vastgesteld is. Ja we zien wel hoe dat verder gaat. Goed aan de regels houden is het enige dat je kunt doen. Ik ben er niet bang voor, maar alle aanpassingen en de verdere consquenties zij toch wel zorgwekkend. Maar daar ga ik jullie erder niet mee lastig vallen. Geniet van jullie vakantie lieve vrienden.