De vis wordt niet duur betaald.

Noorwegen, Flakstad

Donderdag 9 september 2021| Gerard

Alles draait hier om vis. En om toeristen natuurlijk, maar die zijn er op dit moment nog maar mondjesmaat. Wat ons betreft prima, maar het brengt ook wat beperkingen met zich mee. Car zou graag weer Orca’s zijn gaan spotten, maar de boottochten die dit aanbieden varen van half november tot half januari. Dus daar zijn we weer te vroeg voor.
We verkennen nu de omgeving te voet en verplaatsen ons maar kleine stukjes met het busje al was het maar om te schuilen. Want we hebben zoals ze dat zo mooi noemen: wisselvallig weer met hier en daar een bui maar ook kans op zon. Dat eerste krijgen we geregeld, dat laatste maar mondjesmaat.
Maar nu al geen spijt dat we ook nog gekozen hebben om de Lofoten te bezoeken. Wat een prachtige schilderachtige omgeving. Hier gaan we ons zeker nog een tijdje amuseren en volop genieten.
De houten palissades waarop de bekende stokvis wordt gedroogd staan overal verspreid tussen de kleine dorpjes en gehuchten. Niet dat hier nog vis op gedroogd wordt nu, dat seizoen zal ook wel voorbij zijn. Maar de aanvoer van vis is nog in volle gang. Overal liggen kleine vissersbootjes, maar bij een groot visverwerkingsbedrijf zien we ineens een trawler het haventje binnenvaren en aanmeren. Voor ons een hele vreemde boot, die we nog niet eerder ergens anders zijn tegengekomen. Het lijkt alsof het doormidden is en het achterschip totaal is verdwenen. Om dichterbij te komen moeten we achter het visbedrijf langs het haventerrein op. Lijkt privé allemaal maar de werklui die het schip komen lossen laten vriendelijk toe dat we ze in de weg lopen en geven bereidwillig antwoord op onze lekenvragen. Het schip dat net binnenvoer komt zo’n 10 ton vis lozen. Diverse soorten, maar vooral “Pollak”, behorende tot de familie van kabeljauw-achtingen.
Nu hebben we kortgeleden al zo’n visje gegeten en dat smaakte voortreffelijk. Maar deze zijn wel een paar maatjes groter dan die aan de hengel van de visser hing. Bovendien zijn deze aan boord al gekaakt dus nagenoeg panklaar.
En dan zie ik de ondeugende blik van Car in haar ogen. “Zal ik er eentje scoren?” Nog voor ze goed en wel het sceptische antwoord van me heeft gehoord, beent ze al op werklui af. Wordt bijna overreden door een heftruck maar komt grijnzend teruglopen. “Het mag hoor”.
Nu wordt een andere medewerker aan zijn werkjasje getrokken en die haalt op aanwijzen van Car “een wat kleinere” uit de bak. Pro forma informeert ze nog even naar de prijs, maar daar gaat deze man niet over. De man met de heftruck die ze nu weer voor de wielen springt geeft het verlossende antwoord: “Noemde iemand een prijs? Niet? Nou meenemen dan”. Ik krijg 1,5 kg onthoofde vis in mijn handen geduwd en daar gaan we richting de bus. Het Menu van vandaag : Fish and chips.

We hebben van Marjolijn nog een tip gekregen over een mooi zandstrand in de buurt. Dat zou alleen via een bergpad te bereiken zijn. En via zee natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Een uurtje lopen/klimmen dus. Het pad bestaat gedeeltelijk uit spekgladde houten vlonders maar voor het meerendeel uit dikke keien en modder, veel modder. Niet vreemd natuurlijk na al die regen van de laatste dagen. Na een half uurtje houden we het voor gezien en laten het ‘Kvalvika Beach’ voor wat het is.
Te zwaar en te link onder deze omstandigheden.
We vinden een ander zandstrand in de buurt. Lekker makkelijk bereikbaar en hier kunnen we ook lekker uitwaaien en van de zee genieten. Tevens prima plek als slaapplaats dus we gaan hier spreekwoordelijk voor anker.
Ik pik nog samen met Baloe wat geocaches in de buurt op terwijl Car de fish and chips via de pan op tafel tovert.
Prima dag weer.

Route: Moskenes-Reine-Hamnøy- Fredvang-Flakstad
Gereden kilometers: 53
Coördinaten slaapplek: N 068°06,229’ O 013°17,027’

Haha ik dacht tijdens het lezen; nou breek mijn klomp, het woord labcache/geocache is niet gevallen in het blog. Maar daar komt ie dan toch aan het einde... Ik heb er niks mee maar heb er een soort sport van gemaakt om dat woord te tellen in jullie blogs.

Andrea en Wim 2021-09-09 20:39:42

Verser kun je de vis niet krijgen. En als je nog een beetje kruiden erbij hebt,.......mmmhh

René 2021-09-09 20:57:50

Lekker die verse vis. Ga morgen proberen zelf war te vangen.😉

Henk Massen 2021-09-09 21:10:21

Gratis vis, knap gedaan!!!!!!!! Mij lukt dat nooit!!!!!!, maar ja, jou kennende . . . . .

Henk Blaauw 2021-09-09 22:10:09

Hoop dat fish en chips hebben gesmaakt leuk die mini bieb

Tilly 2021-09-09 22:21:51

Het is iedere x weer genieten. Met t uitgebreide reisverslag van jullie is t net alsof je d'r een beetje bij bent

Helmi 2021-09-10 06:49:45

Mooie foto’s met dat beetje zon erbij! Prachtig sprookjesachtig landschap, leuk dat jullie zo genieten.

Gerda 2021-09-10 07:20:25

Jammer van alle regen maar zelfs nu ziet het er prachtig uit. Super leuk om ook hier een mini-bieb tegen te komen.😉

Claire 2021-09-10 07:58:32

Haha de vis wordt duur betaald! Gelukkig niet voor jullie. Op een massa gevangen vis van 10 ton missen ze 1,5 kg niet en wat is nog lekkerder dan vers gevangen vis en Geer hoeft ook niet te ' knoddelen' om de vis schoon te maken. Ja die Carry weet dat wel te regelen, gooit haar charmes in de strijd en klaar. Wel uitkijken met die heftrucks die daar rondrijden , anders ben je dadelijk zelf zo plat als een schol. Dat zal niet de bedoeling zijn. Wat een mooi ruig landschap met een paar schilderachtige huisjes op palen. Prachtig!

Yvonne Sormani-Simons 2021-09-10 08:09:54

Wat een schitterend landschap, wat een groot genieten.

yvonne beugels 2021-09-10 08:21:24

@Wim en Andrea. De toekomstige caches zijn vanaf nu persoonlijk opvraagbaar mocht je ze gaan missen in de toekomst 😊

Geer.en.Car.on.tour 2021-09-10 18:43:25

Leuk om te lezen hoe mooi jullie trip is en hoe fijn jullie het hebben.

Kees v Gorp 2021-09-13 07:46:31

Heerlijk lijkt me dat, zo'n vers visje.