‘Vandaag hebben we een reisdag’

Griekenland, Killini

Door: Carry

Wie het ‘omroep Max’ programma ‘We zijn er bijna’ volgt, weet dat dit in iedere uitzending een vaste uitspraak is van de presentatrice Martine van Os. Hierin maakt een groep van 35 camperaars onder begeleiding een rondreis door een of meerdere landen. Voor ons is dit soort gezamenlijke reis een absolute ‘NO’, maar de plekken die ze bezoeken zijn zéker de moeite waard.
De uitspraak van Martine geldt vandaag dus ook voor ons: ‘We hebben een reisdag’.
Vanaf de prachtige plek onder aan de steile rotsen die voor 2 nachten ‘onze’ plek was, rijden we naar Antirrio. Hier nemen we voor de eerste keer in al onze Griekenland-reizen eens niet de bijna drie kilometer lange tolbrug ( van Patras) naar Rio, maar de ferry. En die is de helft goedkoper, i.p.v € 23,50 betalen we voor de overtocht nu ‘maar’ €11,- Nog genoeg geld voor dat kleine stukje, in minder dan 15 minuten staan we aan de overkant, De Peleponessos, het gedeelte van Griekenland waar we dit jaar bewust voor hebben gekozen. Rust en de prachtige plekjes die we nog van voorgaande jaren kennen. Maar eerst gaan we naar Kalochria, daar ligt onze eigen geocache ‘Aghios Petros’ bij het mooie kapelletje aan de wetlands. Terwijl Geer de drone de lucht in stuurt en ik het doosje te voorschijn haal om te controleren of alles in orde is komt er een jong stelletje aangereden die op het muurtje onder de verstopplek een lekker potje beginnen te vrijen:) Daar sta je dan met je doosje in de hand. Er zit niks anders op dan te wachten tot ze klaar zijn, dan kan ik het ding pas terugleggen. Maar als ze de drone zien die ‘per ongeluk’ net hun kant op komt, schieten ze er snel van door en dan kan mijn doosje weer op zijn plek:)

In de brandende middagzon doen we nog snel een cache bij de citadel van Dymaioneen, een oude nederzetting uit 1300 voor Christus van waaruit je een prachtig uitzicht hebt op het kapelletje van onze cache.
Op zoek naar een plekje voor de nacht aan het strand komen we bij een verlaten hotel uit in Kounoupeli. Er lopen wat louche uitziende figuren rond die het hotel blijkbaar al ‘eeuwen’ geleden hebben gekraakt. Een niet helemaal gezond ogend mannetje komt op ons af en begint in het Grieks te ratelen en te gebaren. Wij kletsen vrolijk in ons eigen taaltje terug, en dus begrijpt niemand de ander. Maar om nu hier de nacht door te brengen is geen optie. Nog even op zoek naar de cache die hier zou moeten liggen, maar ook dat is geen succes. Magere katten schieten alle kanten uit, zij zijn net zo geschrokken van mij als ik van hun. De figuren rond het hotel kijken vanuit de verte wat die rare Hollanders daar boven te zoeken hebben. Maar wellicht lachen ze ook wel in hun vuistje en hebben zij de cache weggehaald.

Uiteindelijk vinden we een leuk plekje aan de haven van het gehucht Aghios Panteleimonas. Totaal verlaten, totdat..... de schemering invalt en de 20 bewoners van het dorp beginnen te paraderen. Over de pier en weer terug, heen en weer. Een korte begroeting volgt, maar verder neemt niemand enige notitie van ons.
En nadat iedereen weer is verdwenen is het enige geluid nog van een enkele hond en de golven die zachtjes tegen de kademuur van het haventje kabbelen.

Route: Kato Vasiliki -Artirrio-Rio-Kalochria-Manolada-Areti -Aghios Panteleimonas
Gereden kilometers: 145
Coördinaten slaapplek: N 037° 57. 839'. O 021°14. 213’

Bussie gewassen? Haspels ingerold? En verlengsnoeren schoongemaakt? Dat hoort erbij he als je weer verder trekt.

Joke 2019-09-03 07:22:27

Jullie weten ze wel, de mooiste plaatsjes. Met jullie "bus" kun je ook makkelijk overal staan😉😁

Annet 2019-09-03 09:40:38

Ik vind het best leuk dat jullie de coördinaten van de nachtparkeringen noteren. Dank hiervoor! Alleen is het een problem voor Google om ze in de door jullie gebruikte vorm te lezen. Beter is het voor iedereen om een uniforme notatie te gebruiken. De eenvoudigste is de decimale, met komma gescheiden long. en lat. en zonder spaties. Overigen geeft vier decimalen genoeg nauwkeurigheid. Je laatste positie N 037° 57. 839'. O 021°14. 213’ wordt dan 37.9639,21.2368 Deze wenk moet je alleen zien als verhelderende informatie, ik heb geen andere kritiesche bedoelingen. Wel vind ik het hardstikke leuk dat jullie bijna in onze, zes jaar oude, wielsporen rijden. Bedankt voor de inspiratie, we krijgen er weer zin in! Groet Julian

Julian van Amstel 2019-09-03 12:17:26

Hallo Julian, Bedankt voor je feedback. Wij gebruiken deze coördinatennotatie omdat dit de gebruikelijk manier is bij het spel geocaching dat wij ook onderweg op onze reizen beoefenen. Elke navigatie (Garmin - TomTom )kan hiermee overweg. Dus als volgers de plek onderweg willen vinden is dit gemakkelijk in te voeren op deze apparaten. Thuis op Google is het eenvoudig een conversie programma te kiezen is onze redenatie in deze.

Gerard 2019-09-03 16:14:10

Enne vanavond zoals bij Martine van Os . Petanque. Met een wijntje erbij uiteraard.Gr Jeanny.😉

Jeanny 2019-09-03 17:00:19

Ik heb het programma van Martine van Os nooit gekeken, wel eens een klein voorstukje op tv gezien. Nee jullie moeten gewoon met zijn tweetjes en onafhankelijk zijn. Niet teveel volk om je heen en rust. Toch zijn er mensen die de begeleiding en gezelschap nodig hebben en als prettig ervaren. Maar niks voor Geer en Car en ook niet voor Baloe.

Yvonne Sormani-Simons 2019-09-03 21:54:10

Ja jongens ik ben bij gelezen. Ik ben weer helemaal op de hoogte. Ik heb jullie mooie verhalen gelezen tijdens het tv kijken, in de steeds meer voorkomende en steeds langer wordende reclameblokken. Normaal erger ik me aan zoveel reclame, maar nu heb ik die nuttig besteed en alle mooie foto's van Griekenland gezien en jullie kunnen volgen. Bedankt!

Yvonne Sormani-Simons 2019-09-03 22:05:32

heerlijk die verhalen van jullie! wij krijgen er ook zin in... 15 september komen wij die kant uit! nog een idee misschien: wij gaan nov. dec. tot eind januari met onze 4w-Prado ( met slaapmogelijkheid) van Paramario naar Brazilie tot ingeveer Ilheus aan de oostkust. wij zoeken partners die de Prado eind januari weer terugrijden naar Paramaribo. geen tijdlimiet! wie heeft er zin in dit avontuur? groetjes anneke en ries