Kalimera Ellada

Griekenland, Plataria

Maandag 26 augustus 2019.
Door: Gerard.

Wij mannen hebben heerlijk geslapen. Op het lichte gedreun van de motoren , de zachte trilling en het geruis van de airco slaap ik prima. Ook Baloe heeft nergens last van en licht lekker rustig tussen onze beide bedjes. Ergens in de nacht voel ik wel een natte neus en even een poot tegen mij aan, maar kennelijk was dat gewoon even contact zoeken. Hij snapt dat ik nog even door wil slapen en met een plof en diepe zucht doet hij hetzelfde.
Car daarentegen wordt wakker met :”Wat een kut nacht.” Haar ervaring met de geluiden zijn dus tegengesteld aan de mijne. En de waardering voor het matras en het kussen zijn ook drie letters waard.
Ik laat haar nog even bijkomen onder de douche (die ze wel weet te waarderen) en ga met Baloe het dek op.

Uit de reacties op het verslag van gisteren merk ik dat er wat onduidelijkheden zijn over het verblijf van een hond aan boord. Welnu, de overtocht voor Baloe is gratis. Boven op het dek is een overdekte ruimte met ongeveer 30 kennels. Best ruim bemeten, dus voor een hond niet onaardig. Baloe en ook Beau hebben we wel eens een tijdje in zo’n kennel laten zitten en die schikten zich daar prima. Maar uiteraard zijn daar ook andere honden en sommigen maken daar een drama door te blaffen en te janken.
Een hond in je hut meenemen kan ook, maar dan betaal je per overtocht €35,- extra. Niet dat er ook maar iemand notitie van neemt of je betaald hebt of niet. Wij zijn het ook weer eens “vergeten” vandaar de term “gesmokkeld”. ;) Dieren aan boord in de auto laten is voor zover ik weet niet toegestaan. Je mag tijdens de reis niet naar je voertuig, dus uitlaten kan dan niet. Tja en 16 uur naar Igoumenitsa of 24 uur naar Patras , dat wil je je hond en je auto niet aandoen.

De rest van de ochtend brengen we door op het dek. Het ontbijt is gisteren met zorg door Car samengesteld en in de koeltas meegenomen. De prijzen aan boord zijn voor wat je krijgt hoog, ook al krijgen wij door onze boeking “camping on board” wel 30% korting. Het enige dat ze aan ons verdienen is een kop koffie van € 4,-.
Het is heerlijk weer en onderweg zien we veel bekende plaatsen aan ons voorbij gaan. Je vaart dicht langs Corfu waar we vorig jaar met Pasen nog waren en aan de andere kant Albanië en het plaatsje Sarandë. Het kasteel waar we toen hebben overnacht is goed te zien. Tja, dan ga je automatisch weer herinneringen ophalen. En al kletsend en lezend is de ochtend zo voorbij en krijgen we in 5 talen te horen dat we naar de autodecks kunnen. De uitspraak, of mijn gehoor, of beiden maken dat ik het bij het Duits steeds versta dat „Die Fahrer gebeten werden nach Auswitsch zu gehen.” Ik zie de talloze Duitse passagiers geen vreemde gezichten trekken en net zoals wij gewoon hun auto’s opzoeken. Het van boord gaan gaat ook weer soepel, geen geschreeuw en gefluit. Zouden ze nieuw personeel hebben?

Terwijl de meesten meteen de autosnelweg oprijden, nemen wij de kustweg en de eerste stop is traditiegetrouw al na 1 km. Daar is bij een kapel een grote ‘parkeerplaats’ waar Baloe los kan en uitgebreid even kan rennen en zijn behoefte doen. Dat rennen is maar heel even want 32° maken een Hovawart niet echt beweeglijk. Ons overigens ook niet.
Tweede stop is ook traditioneel. Het plaatsje ‘Plataria’. Ons plekje bij het (Bubble)strand moeten we delen met nog enkele campers. We zijn dit jaar vroeger dan andere jaren en dat is te merken. Ook aan de hoeveelheid strandpaviljoens. We hebben de indruk dat 1 sept de datum is dat er hier veel gesloten wordt.
De rest van de middag gaan onze luie lijven horizontaal, regelmatig in het water om de buitenkant af te koelen en regelmatig een drankje om dat ook aan de binnenkant te doen. Ik hou van lichamelijk evenwicht.
‘Het restaurantje van vorige keer’ kan weer op onze klandizie rekenen en met een prachtige zonsondergang en een rustgevende branding valt de eerste Griekse avond.

Route: Igoumenitsa-Plataria
Gereden kilometers: 13
Coördinaten slaapplek: N 039° 26. 909’ O 020° 16. 539

Bij Baloe ging een lampje branden? 🤣😉 Heerlijk wanneer niets hoeft en alles mag. Ondanks mijn heimwee ben ik jaloers op jullie heerlijke reizen!

Serena 2019-08-27 08:12:28

Voor geluiden, oropax en je hoort niets meer. En bedankt voor de baloe smokkel uitleg.

Joke 2019-08-27 08:33:10

Goed begin mensen!! 👍🌞🌞

Riet 2019-08-27 09:30:04

Goedenmorgen, Is er ookplaats om je hond aan boord zijn behoefte te laten doen?

Elly 2019-08-27 09:34:48

WELKOM THUIS...! Xxx

Katinka Vliegen-kessels 2019-08-27 10:05:04

Fijne vakantie! Het lukt mij niet de coördinaten te converteren! Ben benieuwd naar dit strandje!

Jane Crevels 2019-08-27 12:32:22

Ik zou de volgende keer toch maar opgeven dat je een hond bij je hebt. Je krijgt dan een hut toegewezen speciaal voor huisdieren, want inhoudt dat andere hutten vrij blijven van huisdieren. Voor mensen met een allergie is het namelijk erg vervelend als er voor je een hond in de hut is geweest en laten we het over de geur maar niet hebben. Want zoals je misschien zelf ook hebt geconstateerd, er wordt niet echt goed schoongemaakt. Goede reis verder en heel veel plezier.

Monique 2019-08-28 12:34:18

Heerlijk weer terug in Griekenland. Ja Geer die balans van inwendig en uitwendige verkoeling is belangrijk, zeker bij die hitte. Jou kennende zul je daar zeker aan werken. Wel moet je toch iets aan je oren doen als je hoort dat je naar Auschwitz gebeten wordt. Misschien zit je nog met de Duitse raszuiverheid van Baloe die je een raar gevoel bezorgde. Het zit je nog in het lijf. Ook dat kun je wegspoelen hoor.