We kunnen het niet laten...

Nederland, Landgraaf

Reeds als baby is het reizen er door mijn ouders met de paplepel ingegoten.
Voordat zij in het bezit kwamen van een auto, we praten hier over 63 jaar geleden, reisden ze met mij iedere zomer met de trein naar Zeeland. Toen ik een jaar of 2 was kocht mijn vader een motor en namen ze mij, zittend tussen hen in, mee naar hun geliefde plekje op het strand van de Dishoek.

Om die lange rit met de motor voor een dreumes een beetje afwisseling te geven, werd ik halverwege gedropt op de motor van mijn ome Jo en tante Mia, die ook altijd van de partij waren, en zo werd die rit voor mij toch altijd weer een feestje.

Jaren later kochten mijn vader en moeder een auto en gingen de reizen wat verder weg en werden langer. Heel Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië doorkruisten we. Nu besef ik dat ik, als enig kind, ook wat reizen betreft, het wel heel erg getroffen heb. De meeste van mijn vriendinnen uit die tijd kwamen niet verder dan een dagje pretpark.

Toen ik een jaar of 12 was begonnen de vliegreizen ‘in’ te komen en zo kwamen we in Spanje , Joegoslavië , Portugal, Mallorca en Tunesië terecht . ”We gaan naar Afrika”, zei ik dan op school tegen mijn vriendinnetjes. Want Afrika klonk nog net iets verder dan Tunesië , en de meesten wisten toch niet waar dat lag.

Nog veel later, in de tijd dat ik op een reisburo werkte, werd het verlangen om nog meer van de wereld te zien, alleen maar groter en groter. En in de jaren die volgden kon ik aan dat verlangen redelijk vaak voldoen.

En toen werd het april 2010 en ontmoette ik Geer die al net zo reislustig was als ik, een camper had en er opuit trok wanneer hij maar wilde/kon…
Inmiddels hebben we samen al meer dan 35 landen bezocht en is de vraag “wanneer gaan/kunnen we weer weg?” het eerste wat we tegen elkaar zeggen wanneer we weer eens terug komen van een vakantie. En dus was de beslissing om eind december nog een tijdje weg te gaan helemaal niet zo moeilijk.

Eerste Kerstdag vertrekken we naar het zuiden. Het plan is om de zon te gaan opzoeken in de Zuid-Portugese Algarve , maar daar waar het onderweg mooi (weer) is zetten we de camper aan de kant, tenslotte hoeven we geen camping of iets dergelijks te reserveren. Toen ik een jaar of 15 was, ben ik er samen met mijn ouders geweest en ook Geer heeft er al eens een vakantie doorgebracht met Wilma en de kinderen. Maar in 50 jaar tijd zal er zeker een hoop veranderd zijn, dus in die zin is de Algarve ook voor ons weer een onbekend gebied. We gaan het zien, de geeltjes zitten weer in de reisgids en met een aantal tips van kennissen die nu ook onderweg zijn in de Algarve komen we een heel eind.

We verheugen ons altijd op een paar (digitale) medereizigers, dus jullie zijn weer welkom.

Portugal? Mag Alvor niet ontbreken. Helaas is het stadje ook aan het toerisme zijn autentisiteit verloren. Maar als je get niet van vroeger kent, kan het een prachtige vakantie worden. Het strand, de golven en de rotsen zijn uniek.

Ingrid 2021-12-16 19:54:28

Jullie hebben gelijk om weer lekker eropuit te gaan. En inderdaad, ik ben als kind ( we waren met vier kinderen) tot mijn twintigste levensjaar alleen maar in Aken en Luik geweest als buitenlandse tripjes. Maar ik heb het wel al ruimschoots aangevuld met mooie reis ervaringen in het buitenland. Veel plezier 😀

Katja en Alex 2021-12-16 19:59:52

Heerlijk zeg. Lekker naar de zon in deze donkere tijden. Geniet

Andrea en Wim 2021-12-16 20:17:55

Ohhh héérlijk! Heel veel plezier samen… Maak er weer een geweldig avontuur van. Maar vooral: kom ook weer veilig terug! Ik geniet in. Ieder geval nu al met de vooruitzichten op de Algarve! ❤️❤️❤️

Katinka Vliegen-kessels 2021-12-16 20:31:05

Een hele fijne en mooie reis gewenst. Met verbazing las ik dat jij ook in jouw kinderjaren naar Dishoek ging! Omdat mijn ouders uit die contreien kwamen zijn we daar ook menig zomerse dag geweest: Toen kon en mocht je daar nog spelen in de duinen, nog niet bewust van de kostbaarheid van de natuur. Twee jaar geleden nog een keer geweest; buiten de (beschermde) duinen kende ik het plaatsje niet weer.

René 2021-12-16 20:38:52

En we gaan zeker weer lezen wat jullie allemaal Lezen 😊👍

Chantalle 2021-12-16 21:38:36

Algarve zijn we 4 jaar geleden geweest. Wij zijn toen langs de kust via Lissabon naar beneden gereden. Geniet er van en we gaan jullie zeker weer volgen.

Henk Massen 2021-12-16 22:09:16

Ahhh heerlijk !

Linda 2021-12-17 07:37:14

Let's go..........................

Nancy 2021-12-17 07:49:53

Jullie verhaal is nog lang niet klaar, er kunnen nog vele mooie herinneringen worden gemaakt! Veel plezier en goede reis.

Annemiek 2021-12-17 07:51:01

Heel veel plezier de Algarve is prachtig maar jullie zullen nog veel meer zien door te reizen met een camper. Have fun en ik volg jullie 👍

Anita 2021-12-17 08:37:06

Heerlijk er op uit. Fijne vakantie .

Mia 2021-12-17 08:52:32

Wij gaan zeker weer lezen en genieten met jullie. Wij wensen jullie een hele fijne vakantie.

Henny en leo 2021-12-17 09:08:30

Wat leuk die oude foto’s enig. Ik wens jullie een fijne reis en veel plezier. Gr Jeanny. 😘

Jeanny 2021-12-17 09:37:07

O. Heerlijk. Geniet ze. En wij kunnen weer genieten van de verhalen.

Joke 2021-12-17 10:41:20

Ik heb ongeveer 40 landen bezocht, maar Portugal was wat mij betreft het mooiste, m.n. de oversteek naar Porto, prachtige natuur. Kijk uit voor het "strand," dat is maar een paar meter, daarna ga je naar de bodem van de Oceaan en die is heel diep!!!!!! Veel plezier, maar bedenk dat de Algarve nu ook een toeristen fuik is geworden waardoor de originaliteit naar de achtergrond is verdreven

henk blaauw 2021-12-17 12:32:23

O ik mag weer mee, digitaal op de achterbank. Goede reis en tot lezens!!

Yvonne Sormani-Simons 2021-12-17 15:51:11

Wat leuk die oude foto's! Fijn dat jullie weer lekker gaan genieten. Portugal is ook een favoriet land van mij. Zeker de Algarve.

Tiny 2021-12-17 18:25:45

Tolkastje gehaald bij de ANWB? De binnenwegen in Portugal zijn vaak in zeer slechte staat. Landschappelijk mooi maar hobbelehobbele. Algarve nog steeds prachtig maar veel CP's gesloten. Maar laat dit jullie niet weerhouden om, net als wij, te genieten van heel veel moois! Goede en vooral VEILIGE reis! Groetjes.

Fred en Els. 2021-12-17 19:36:36

heerlijk!! als het te koud wordt daar, kom dan maar naar Tenerife! Hier is het allemaal open, geen lockdown, gratis je derde boost en heerlijk weer met 23, 24 graden…. Met de boot vanaf Cadiz zo gepiept! en geen campings, overal vrij staan!!

Anneke 2021-12-20 09:56:36

Allereerst een fijne eerste Kerstdag. Al is het in het bussie en in plaats van het blaten van schapen en loeien van koeien en alle bezoek daar in de kerststal horen jullie nu het grommen van de moter/ motor. Het begint alweer donker te worden, zoek alvast een plekje om te staan vannacht. Gezellig een restaurant binnen gaan zal wel niet lukken denk ik. Maarja Jozef en Maria moesten het in die stal ook doen met wat er was.😇😇