Lazy Sunday

Griekenland, Palea Epidhavros

door : Carry

De brandlucht die gisteravond over Nafplio hing is overgewaaid. Na de vele alarmerende berichten op internet dat er overal in de Peleponessos en rond Athene bosbranden woeden, net als in 2018, was ik nog even bang dat we vannacht alsnog zouden moeten verkassen. Maar ja, wáár ga je dan naartoe? En hoe had dat ook gemoeten? De parkeerplaats hier aan de haven staat bomvol, sommige auto’s en campers staan volledig ingesloten. Kunnen geen kant meer uit. Nafplio op een zwoele zaterdagavond barst uit zijn voegen.

Als we vanmorgen om 7 uur door het klokgebeier worden gewekt, hangt er alleen nog maar een nevelsluier over de bergen en de zee. En Nafplio ontwaakt langzaam; rond half 10 wandel ik al door het oude stadje, Geer blijft met Baloe achter aan de waterkant terwijl ik ga ‘shoppen’. De terrasjes zitten al vol, mensen komen ontbijten of gewoon alleen voor een kopje koffie. De winkeltjes zijn nog dicht, maar de zilveren sieraden met opaal in de etalages roepen: “Koop mij, koop mij”. En daar kom ik voor: ik wil graag een ketting van zilver met opaal. Jaren geleden heb ik er eens een gekocht in Katokolo maar die ben ik samen met nog een andere ketting kwijt geraakt. Hoe dat kan? Geen idee.
Als de winkels om 10 uur open gaan, schiet ik meteen naar binnen. De verkoopster is blij met haar wellicht eerste klant en doet meteen 20% van de prijs af. Maar dan nog vind ik de prijs te hoog, 180 euro!! Voor die andere die ik verloren ben heb ik 90 euro betaald en dat vond ik al geld zat. Dus loop ik, tóch een beetje teleurgesteld, zónder ketting maar mét een frappé voor Geer het gezellige stadje uit. Die is net klaar met het schrijven van het reisverslag en over het inmiddels zo goed als verlaten parkeerterrein, rijden we Nafplio uit.
De rest van de middag brengen we luierend door aan het strand dat even ten zuiden van het stadje ligt. En om toch nog iets van beweging te krijgen wandelen we langs het rotspad naar het kleine, op de rotsen gelegen kerkje Aghios Andreas. Niet omdat we het zondagsgebed hebben gemist, maar omdat daar een cache ligt.
Morgen willen we het oude Epidavros gaan bekijken, dat een kilometer of 40 ten oosten van Nafplio ligt. En om daar op tijd te zijn vanwege de te verwachte hitte gaan we vroeg in de avond al die kant uit. Een prachtig strand aan de rand van het oude dorp Epidavros, ook weer gevonden omdat er een cache moet liggen, wordt onze slaapplek voor vannacht. Een paar late zwemmers komen voor onze neus nog even ‘aktief’ doen, maar wij houden het bij kijken. We hebben zelfs geen zin meer om te wandelen naar de verderop gelegen cache. Morgen is ook nog een dag, alleen zal dan het oude Epidavros tóch weer even moeten wachten tot we die gevonden hebben.

Route: Nafplio- Epidavros
Gereden kilometers: 54
Coördinaten slaapplek: N 037° 38, 470’ O 023° 09, 543’

Wij worden blij van jullie schrijven, ook Baloe doet 't goed! Het brengt zoveel leuke herinneringen weer boven! Dank! Veel plezier! "Keep up the good work!" J & S

Julian van Amstel & Stina van Hilst 2019-09-16 14:14:41

Wat een mooie foto’s.... wat een mooie plaatjes... wat hebben jullie het goed daar met z’n tweetjes! Geweldig! Ik geloof dat ik bovenstaand woord wel al honderd keer gebruikt heb, tijdens jullie reizen, maar het is gewoon geweldig om jullie te kunnen volgen en mee te mogen kijken naar alle geweldige plekjes en avonturen! Blijf alsjeblieft nog heel lang weg...! ;-) Xxxx

Katinka Vliegen-kessels 2019-09-16 15:02:37

Wat is het toch mooi en kleurrijk! Word ik vrolijk van. Die blauwe kleur waarmee meubels, kozijnen, deuren en muren geverfd worden. Super. De eerste foto doet mij denken aan de reclame van ABN AMROBANK. Het gaat over bankieren op vakantie. Deze speelt zich af op een plek, dat zou deze plek kunnen zijn. Ik zal er de volgende keer eens goed op letten. Jammer van de ketting Carry, volgende keer misschien meer geluk.