Watervallen en gletsjers

Noorwegen, Odda

Zondag 29 augustus 2021| Carry

Het valt reuze mee met de spierpijn, ik heb alleen wat last van mijn kuiten. In tegenstelling tot Geer die klaagt over de pijn in zijn knieën. Ik heb een paar smeerseltjes voor spierpijn bij me, maar dat is tegen dovemansoren gezegd. Ik gebruik ze wél, baat het niet dan schaadt het ook niet.

We zijn alweer vroeg op weg, vandaag staat de route tot Odda in de planning. De Navi probeert ons door de tunnel onder de fjord richting Stavanger te sturen, om dan via een paar ferry’s uiteindelijk in Odda te eindigen. Maar dan heeft ie niet met mij gerekend, dus het ding gaat een poosje uit en met de kaart die ik in Nederland heb gekocht loods ik Geer, die achter het stuur zit, een andere kant uit. En daarna mag de Navi weer zijn best doen. In Hjelmelandsvegen staat de enige Ferry die we vandaag nodig hebben al klaar en die zet ons in een kwartier aan de overkant van de Jøsenfjord af.
En dan zijn we het weer oneens met de Navi, hij stuurt ons richting Fjellberg de FV632 op, een witte route. En wie onze verhalen al eerder eens heeft gelezen weet dat we het niet zo hebben op ‘witte weggetjes’. De dan gevolgde E13 staat op de kaart als rode doorgaande weg maar is wel 80 kilometer om. Maar volgens Geer kan het makkelijk en dus keren we de bus en rijden we de brug over.
De weg is inderdaad heel goed te doen, slingerend tussen en over hoge bergen, tientallen fjorden en langs magnifieke vergezichten. En keer op keer verzuchten we hoe mooi het wel niet is. Ik hoor Geer zeggen dat dit vast niet de laatste keer Noorwegen is. Het land heeft ons nu al in zijn greep. Net voor Odda krijgen we het eerste uitzicht op de sneeuw en de Buerbreen gletsjer. En ook de eerste twee naast elkaar gelegen watervallen, de Låtefossen, die met een hoogte van 165 meter naar beneden denderen.
We zijn vanmorgen om kwart voor negen vertrokken vanuit Tau en om half zes komen we eindelijk bij ons plekje voor de nacht aan. Boven aan de waterval met uitzicht op Odda dat ver in de diepte aan het begin van de 38 kilometer lange Sørfjord ligt. We hebben maar 190 kilometer gereden, een paar caches gedaan en voor de rest ontelbare keren gestopt om foto’s te maken.
Weer een prachtige, zonnige dag en terwijl Geer nog even op zoek gaat naar een cache, schrijf ik mijn verhaaltje af. Verschil moet er zijn..... Morgen richting Flåm, het stadje waar iedere Noor wel een keer geweest is en wij dus morgen ook....

Route: Solbak-Tau-Nescio-Fjellberg-Suldal-Nestflaten-Odda
Gereden kilometers: 190
Coördinaten slaapplek: N 060°03,308’ O 006°33,292’

Man man man wat schandalig mooi is het daar. En die Gerard moet eens niet zo eigenwijs doen en gewoon een zalfje smeren. Echt Gerard je bent nu te oud om de stoere kerel uit te hangen.

Andrea en Wim 2021-08-29 20:15:13

Nou, het weer is een stuk mooier dan hier! Ik vond dat ik zo vaak van snelheid moest wisselen in Noorwegen: 5 minuten 80, dan weer even 60 etc etc. Of is dat misschien op die witte wegen die jullie mijden?

Riet 2021-08-29 20:23:30

Gerard, je moet niet altijd de alles wetende politieman uithangen.😉 Gewoon effe smeren en je hebt er morgen geen last meer van.

Henk Massen 2021-08-29 20:31:12

Wat een prachtige natuur. Rustig zitten en maar om je heen kijken. Heerlijk.

Claire 2021-08-29 21:05:17

Gerard, nu hoor je het eens van ander!!!!!!!!!!!!!!!!

Henk Blaauw 2021-08-29 21:05:21

Wat is het daar prachtig Gerard als je in Nederland bent icepower halen de koude voor je knie grtjs

Tilly 2021-08-29 21:25:23

Geweldige natuur maar daar gingen jullie ook voor

Annet 2021-08-29 21:39:09

Adembenemend mooi. Wat een indrukwekkende natuur.

Marjan 2021-08-29 22:42:40

Inderdaad een erg mooie natuur. Nu kunnen we er nog van meegenieten.

René 2021-08-30 00:04:09

Indrukwekkend daar

yvonne beugels 2021-08-30 08:55:53

Prachtig land 😃👍

Mia 2021-08-30 09:04:22

Wat is het daar mooi. Geniet ook maar van het prachtige weer. Hier regent het heel veel.

Katja 2021-08-30 10:18:08

Wat een mooie natuur!! Scandinaviė heeft mij altijd gefascineerd. Niet alleen de natuur, maar ook de huizen, dorpjes etc. Dus ik kijk ook uit naar de foto's van Flåm. Ja Geer, niet eigenwijs zijn en smeer die knietjes nou in. Eenmaal flinke blessure en je hebt er de hele reis last van. En eventueel oefeningen doen om de banden sterker te maken. Die staan op Google. Zie je wel, ik ben ook op de preekstoel!! Hahaha

Yvonne Sormani-Simons 2021-08-30 11:38:05

Ziet er prachtig uit lieve mensen! Ik pik deze blog nu pas op en ga even teruglezen! Geniet! Groetjes Esther

Esther 2021-08-30 12:44:10

Echt mooi daar. Zelf heb ik een cruise gemaakt van Amsterdam naar de Noordkaap. Natuurlijk in Flamm geweest en de rit met de trein gemaakt. Wij hadden toen ook mooi weer, zelfs in Bergen, waar het heel vaak regent. Ik geniet van jullie verhalen. Grts

Roelie 2021-08-30 17:21:33

Noorwegen is prachtig hebben ook ervaren met de Holland America boot was gewoon 👍. Geniet van de prachtige natuur die Noorwegen te bieden heeft.