Creatief met kurk

Portugal, Evoramonte

Vrijdag 7 januari 2022 |Gerard

Als we opstaan is het slechts 4°C. Buiten dan he, binnen zorgt het kacheltje voor een aangenamere temperatuur. De plek waar we staan ligt aan de noordkant, dus de ochtendzon komt hier niet door de ruiten. Snel ontbijt en dan een korte klim naar het dorpje Marvão. Dit ligt boven op een granieten klif en is het hoogste punt van de Serra de São Mamede. Het is eigenlijk een langgerekte vesting die maar uit een richting, de noordoostelijke, te benaderen is. Vanuit de overige windstreken zijn er slechts steile voetpaden.
Het is onbewolkt en de zon warmt ons mede door de klimpartijen snel op.
Geweldig mooi hier. De sfeer van de middeleeuwen is goed bewaard al is het hele dorpje mooi gerestaureerd. Na ruim een uur wandelen zoeken we de bus op en na de koffie rijden we weer zuidwaarts over de IP2.

Nog even een lunchstop in PortaLegre. In het reisgidsje wordt lovend gesproken over dit kleine stadje met mooie kerken en zelfs paleizen. Maar de wandeling kan me niet bekoren. Op mij komt het plaatsje een beetje groezelig over. De kathedraal is niet te benaderen omdat ze hem aan het renoveren zijn. De wijde omgeving is afgezet met hoge schuttingen. Na een halfuurtje heb ik het wel gezien en loop terug naar de auto, waar Car met Baloe is achtergebleven. Dat heeft een reden. Op ongeveer 50m van de parkeerplaats is een hangplek van wat gasten die het werken niet hebben uitgevonden en in onze ogen bereid zijn om met wat breekwerk de kost te verdienen.
Samen duiken we daarna nog even de boeken in en genieten buiten van de middagzon.

Dan nog een klein stukje zuidelijker. Een heerlijke tweebaansweg met amper verkeer. Licht glooiend gaat het tussen groene uitgestrekte weilanden die bezaaid zijn met kurkeiken. Deels ontdaan van hun bast en voorzien van een groot wit nummer dat aangeeft in welk jaar de boom gestript is. Na zo’n 9 jaar is de bast dan weer aangegroeid en kan opnieuw geoogst worden.
Ik ken kurk vooral van de betere flessen wijn, en van de cursus van Thea en Theo: “creatief met kurk”.
Car zegt dit niets maar heeft haar zinnen gezet op een handtas van kurk die ze pas geleden ergens in een winkeltje heeft gezien. Zo hebben we allebei onze verschillende fantasieën onderweg over hetzelfde onderwerp. Iets wat wel vaker voorkomt overigens.

Eindpunt voor vandaag is weer een fantastische plek met prachtig uitzicht net buiten het dorpje Evoramonte. Boven ons de Castelo de Évoramonte maar dat is iets om morgen verder te gaan onderzoeken.
Als we buiten van het uitzicht staan te genieten trekt Baloe de aandacht van een aardige dame. Ze blijkt zelf ook een Hovawart te hebben en dat is in Portugal een zeldzaamheid. Een geanimeerd gesprek volgt en dan blijkt het een Finse dame te zijn die tien jaar geleden in Portugal is komen wonen en ze werkt voor een Deens bedrijf dat reizen organiseert naar o.a de Falklandeilanden en Antarctica. Buiten de honden dus genoeg reden voor een leuk gesprek. De FB gegevens worden uitgewisseld en we gaan eens rustig bekijken of we een booking kunnen plaatsen vanavond.
De site is snel gevonden en dan blijkt dat we voor zo’n 8000 euro per persoon nog kunnen inschrijven..... uhhhh...
Ik ontkurk nog even een flesje wijn en beloof Car dat we haar kurken tasje ook nog wel tegen zullen komen. En dan genieten we gewoon nog van de ondergaande zon in het mooie Portugal.

Route: Marvão - Portalegre- Veiros - Evoramonte
Gereden kilometers: 95
Coördinaten slaapplek: N 038°46,146’ W 007°43,087’

Daar kun je heel veel flesjes wijn van drinken en de nodige tasjes kopen. Hier intussen dry january behalve qua weer dus geniet maar ook al is het maar 4 graden.

Andrea en Wim 2022-01-07 23:23:36

Hallo reizigers het is een schitterende omgeving Overigens kan ik de hangplek nog herinneren want dit is inderdaad de plek waar mi in de auto hebben ingebroken en spullen hebben gejat. De enige inbraak of criminele daad in 6 keer Portugal bezoek. Overigens in 40jaar Spanje nooit. Gaat het nu langs de grebsricier

Herman paarden 2022-01-07 23:55:13

Te snel verkeerde knopje. Gaat het nu langs de grensrivier naar het zuiden. Schitterende omgeving. Fijne vakantie

Herman paarden 2022-01-07 23:58:05

Bij ons is ook eens ingebroken in Portugal. Ergens bij de kust in de duinen, terwijl we even vogels gingen kijken. Niks gestolen, we kwamen net op tijd terug waarschijnlijk. En een tweede keer tijdens dezelfde vakantie op een parkeerplaats bij een restaurant. Toen is o.a. Gerda’s camera gestolen. ‘Gelukkig’ was het een huurauto…

Riet 2022-01-08 09:14:32

Nou dat is nou eens een zacht prijsje voor een reisje. Gelijk hebbje Geer met je flesje wijn en ja Carry moet dat kurken tasje echt hebben. Een vrouw kan niet genoeg tassen hebben. Kurk, leer, stof, nylon.....het maakt niet uit. Ik heb hier ook een passie voor. En mijn dochter ook. Hebben we geërfd van mijn moeder. Die vond tassen ook te gek. Sorry mam ik geef je gewoon even de schuld en ik begrijp Carry wel.

Yvonne Sormani-Simons 2022-01-08 16:50:56

Een kurken tas of tasje MOET, anders ben je niet in Portugal geweest. Maar.... Dan moet Gerard ook een kurken pet kopen. Els heeft 3 kurken tassen en Fred is inmiddels aan z'n 4e(5e?) pet. Leuk dat Balou familie ontmoette. Geniet lekker verder! Groeten vanuit mooi maar KOUD La Alberca. Morgen kijken we of we Portugal weer inkunnen.