Donder en bliksem

Italië, Lecce

16 mei 2019. : door Gerard

Een daverende klap om 5 uur ‘s nachts kondigt een weersverandering aan. De constante regen verandert in onweersbuien. Maar of we daar nu zo blij mee moeten zijn. We draaien ons nog maar een keer om en rond 8 uur worden we weer wakker omdat de regenroffel op het dak verdwenen is. Zowaar het is (even) droog. Tijd genoeg om met Baloe een rondje te lopen en nogmaals van de aanblik van Matera te genieten, maar dan hebben we ook genoeg gezien hier.

We rijden nog even langs de officiële camperplaats een km verderop, maar zijn blij dat we vannacht weer voor de ‘illegaliteit’ gekozen hebben. Geen uitzicht hier en de plek is een soort boerenerf dat dus geëxploiteerd wordt. Het ziet er wat desolaat uit maar dat kan ook komen door de natte boel hier.
Gezien de weersvooruitzichten komen we even in de verleiding om onze reisplannen bij te stellen en meteen koers te zetten richting Sicilië. Een collega van Car, Marcel Janssen, die hier samen met zijn vrouw ook een B&B runnen, bestookt haar met berichtjes dat het daar heerlijk zonnig is. https://www.dimoradidante.com
Maar het zou zonde zijn als we de hak van de laars zouden missen alleen door ‘wat’ regen en kiezen toch voor bestemming Lecce.

De route is er een van buien maar dan Buien met een grote B. Het hoost en met enorme waterfonteinen die onder de wielen vandaan komen koersen we richting de Adriatische kust. Heel af en toe komt een plagerig zonnetje tussen de gitzwarte wolken door om ons te laten weten dat het ook anders kan.
In Lecce eerst even naar de Lidl, en dan komen we via het onvolprezen appje “Park4night” op een parking vlakbij het centrum. Maar het plan om de stad te verkennen wordt meteen de bodem ingeslagen. De zoveelste onweersbui komt met zoveel geweld naar beneden dat het waanzin is om naar buiten te gaan.
We schakelen over naar plan B. Vaak ontwikkelen onweersbuien zich in het binnenland en is het aan de kust beter toeven. Een lange kaarsrechte weg oostwaarts en we komen na een half uurtje aan in het kustplaatsje San Cataldo en verdomd onze verwachting klopt. Geen regen meer en zelfs de zon komt in de namiddag tevoorschijn. Voor de rest is het hier nagenoeg uitgestorven. Maar op dit moment kunnen we genieten van een beetje langs het water te slenteren en daarna doezelend in de stoeltjes naar zee te staren. Gewoon even helemaal niks nu.

Route: Matera - Tarente - Brindisi - Lecce - San Cataldo
Gereden 204 km
Slaapplek : N 040°23.053’. E 018°18.305’

Mooi verhaal Corry en Gerard. Hoop voor jullie op beter weer. Gr. Paul

Paul Verbroekken.... Mirakel 2019-05-16 20:11:48

Tjongejonge wat een luchten! Prachtig, fotogeniek, maar wat een nattigheid. In elk geval komt het goed, ruimschoots voor jullie weer op de terugweg gaan. Dat weten jullie ook. Wel eens op Sicilië geweest?

Riet en Gerda 2019-05-16 20:53:10

Jammer van het weer. Zijn jullie in Lecce zelf geweest? Best een leuk stadje. Hoop dat jullie beter weer krijgen. Zijn benieuwd naar de foto's van Sicilië.

henk.annet.reis 2019-05-16 21:11:38

Niet leuk, die buien, maar die luchten....subliem!