Driving South for Christmas.

Frankrijk, Périgueux

26 december 2021 | Gerard

Het getik op het dak van de bus maakt het meteen duidelijk. Dit wordt een reisdag. Het is kerstweer, grauw en regenachtig. De route wordt globaal bepaald middels de onvolprezen routekaarten van de ANWB, waarbij de tolwegen worden vermeden. De rest laten we over aan de Garmin.
Het is heerlijk rustig op de weg, ook geen vrachtverkeer, dus de cruisecontrol gaat op 90km/u en dat kun je zelfs op dit soort N- en D-wegen lang volhouden. Aan boord is de stemming ondanks het weer prima. De radio zachtjes op de achtergrond en bij een (kerst)meezinger op standje hard. De stops zijn hoofdzakelijk voor de koffie en uiteraard voor B’loetje om de poten te strekken en de blaas te ledigen.
Na ruim 500 km rijden we Périgueux binnen en dat is meteen dan ook de eindbestemming voor vandaag. Parc4night helpt ons aan een ruime parkeerplaats die meteen wordt goedgekeurd als plekje voor de nacht. Maar voordat de luiken dichtgaan eerst nog de mooie binnenstad verkennen. Ik ben in het verleden al zó vaak door en langs Périgueux gereden maar nooit echt de moeite genomen dit middeleeuwse stadje goed te verkennen. En tegenwoordig doen we dat aan de hand van een adventure/labcache. Maar Périgueux heeft nog iets extra’s in petto. De stad is in kerstsfeer gebracht en we stuiten op een lichtshow die geprojecteerd wordt op de “Cathedrale Saint Front”. Uiteraard sluiten we ons aan bij de menigte die van het schouwspel staat te genieten. De techniek staat voor niets in deze tijd dus kan ik de thuisblijvers middels “life gaan” even mee laten genieten van het spektakel. Aansluitend nog een uurtje zwerven door de smalle straatjes om tot slot nog op een grote kermis te belanden. Even maar, want de kakofonie van kermis geluiden slaat niet aan op onze relaxte gemoedsstemming en we zoeken de rust op van thuis waar we lekker uitbuiken van (alweer) een lekker kerstmaal onder het genot van nootjes en een flesje wijn en goede muziek op de radio met CherrieFM.
Ik schreef thuis ja. Geen vergissing want een alom bekend gezegde is:
Home is where my camper is.

Route: Dival- Sens- Courtenay- Vierzon- Limoges- Périgueux
Gereden kilometers: 506
Coördinaten slaapplek: N 045°10,889’ O 000°42,759’

Ik ben er direct bij hoor! 😘Dit heeft beslist een heel hoog kerstgehalte! Mooie sfeer van vergane glorie bij de slaapkamer. Bonne nuit!

Riet 2021-12-26 23:19:20

Gelukkig geen mooi weer daar, anders word ik helemaal jaloers. (Enjoy it).

René 2021-12-27 00:04:18

Ja de camper is ook jullie home. Geweldig toch om altijd je huisje bij je te hebben. Mooi die cathedraal.