Weerzien.

Griekenland, Methoni

Door: Carry

Geen politie gezien vannacht, we hebben heerlijk geslapen op dit plekje aan de haven. Het enige ‘rumoer’ komt van een paar knullen met een hond die op een tiental meters afstand van ons busje staan te kletsen. En dat kletsen is nog niet eens zo erg, maar die hond mag niet te dicht in de buurt van het reukorgaan van Baloe komen. Die schiet een paar keer uit zijn slof alsof hij wil zeggen: ‘Wegwezen hier, dit is mijn terrein.’ Onze Hovawart begint nu pas écht goed waaks te worden!

Na het ontbijt rijden we, na een bliksembezoek aan het kasteel van Pylos, naar de havenstad Methoni dat een kilometer of 15 zuidelijker ligt. Sinds Pasen heeft Bernd in dit mooie dorp zijn nieuwe woonplek gevonden. Hij heeft zijn huis in Platamonas in het noord oosten van Griekenland verkocht en de opvang voor gewonde Griekse schildpadden moeten opgeven. 20 Jaar lang heeft hij hier met vrijwilligers (waaronder ik) en zonder subsidie, gezorgd dat de gewonde dieren die bij hem werden binnengebracht, indien volledig hersteld, weer in het wild konden worden teruggezet. In 2005 leerde ik hem kennen en heb daarna heel wat zomers boven op de berg, doorgebracht.
Na een kort telefoontje staat hij voor onze neus. Blijkt dat we zonder het te weten langs zijn huis zijn gereden. En dát omdat Miep ons weer eens over een ongeasfalteerd weggetje naar het strand stuurt.
In zijn 30 jaar oude jeep komt hij aangescheurd, gooit de auto aan de kant, afsluiten is hier niet nodig, en komt met open armen op ons af. Ik kom net uit de zee, dus kletsnat, maar dat maakt hem niks uit. Maar Baloe, die wat dicht langs hem heen loopt, wordt toch even gewaarschuwd dat hij zijn ‘nette’ broek aan heeft:)
We kletsen even wat bij het busje en dan wil hij ons toch écht zijn nieuwe optrekje laten zien. Dus Baloe wordt in de jeep gehesen,
Geer kruipt met opgevouwen benen naast hem achter in de auto en binnen 5 minuten staan we voor zijn huisje. In ons telefoongesprek van een aantal maanden geleden vertelde hij dat hij een stukje grond had gehuurd met daarop een klein huisje waar zijn camper naast kon staan. En het is inderdaad klein, maar zó gezellig. Naast het huisje staat nog een gerieflijk ingerichte kantoor-container aangebouwd zodat hij toch veel van zijn spullen uit Platamonas heeft mee kunnen nemen. En een kleine voor- en achtertuin maken het geheel compleet.
Het is er heerlijk rustig, heeft een leuk uitzicht en dat allemaal op 5 minuten loopafstand van het kleine dorp, strand en zee waar hij elke dag anderhalf uur baantjes zwemt.
Als je op 74 jarige leeftijd nog zó kunt genieten en met de camper kunt gaan en staan waar je wilt, dan noem ik dat toch écht wel boffen!
Na de nodige biertjes, en de vele herinneringen die ieder jaar weer worden opgehaald, rijden we naar zijn stamrestaurantje aan het strand. Omdat hij al zo lang in Griekenland woont heeft hij geen blik op de menukaart nodig om te weten wat er op tafel moet komen. Wij passen ons aan en niet veel later staan er de heerlijkste gerechten op tafel. Als Geer een paar uur later gaat afrekenen komen we er nog maar eens achter dat voor de prijs waarvoor wij met ons drieën hebben gegeten en gedronken, dat in Nederland nog niet voor 1 persoon kan. Nu nog die dieselprijs naar beneden....

Is ie tóch een beetje eenzaam maar laat hij het niet zo blijken? Als we afscheid willen nemen stelt Bernd voor om vanavond nog even wat te gaan drinken in het restaurant waar we net hebben gegeten.
En nadat we een paar uur hebben gezwommen en Geer zijn middagslaapje heeft ingehaald, staat Bernd te wenken. Hij heeft zijn plaatsje alvast uitgezocht, de routekaart van de middelvinger (de Mani) ligt op tafel, en dan wijst hij ons de mooiste plekjes. Maar nadat we al zo vaak in de Peleponessos zijn geweest, kan ook ík hem plekjes aanwijzen waar hij nog nooit van heeft gehoord:)
Inmiddels is het 9 uur en komen de mézes op tafel, verschillende kleine tapas. Bernd spreekt, zoals hij zelf wat schertsend zegt, alleen wat ‘taverne-Grieks’: Drank/Eten! Wij zijn er in ieder geval blij mee, want dat betekent altijd ‘eten buiten het menu om’.
Om een uur of half 11 stappen we op, maar niet nadat we hebben beloofd om morgen bij hem te komen ontbijten. En als ik me dat goed herinner van vroeger is ontbijt alleen wat joghurt, granen en muesli. Voor de zekerheid stuur ik Geer morgenvroeg nog maar even naar de bakker:)

Route: Pylos-Methoni
Gereden kilometers: 12
Coördinaten slaapplek : N 036° 49, 064’ O 021° 42, 512’

Mooie foto’s en leuk dat huisje van Bernd. Dat kon wel de oudere broer. (Wel veel ouder uiteraard) van Gerard zijn.Lijken wel iets op elkaar. Zeker op die foto waar ze allebei de bril op hebben.😉

Jeanny 2019-09-08 16:27:39

Dat zijn de leuke dingen van de vakantie dat kun je niet plannen dat gebeurt gewoon.

Annet 2019-09-08 16:39:29

Wat een leuke man die Bernd. Goed van jou Carry, dat vrijwilligerswerk dat je gedaan hebt ten behoeven van gewonde zeeschildpadden. Helemaal top. Wel, een knus huisje zie ik op de foto en ik zie een blije Bernd, die blij is jullie weer te zien. Maar dat kan ook niet anders.