Beetje saai.

Portugal, Nazaré

Woensdag 5 januari 2022 |Gerard

De ochtendwandeling over het strand en door de duinen verloopt wat onstuimig. Voor Baloe dan. Zo uit bed het strand oprollen is lekker, maar ik moet zo vroeg in de ochtend wel even de kans krijgen om warm lopen. Maar strand doet iets met honden. Baloe raast als een dolle door het zand en daagt me aan alle kanten uit om mee te doen. Een speelse beet in mijn kuit laat me wel even springen maar dan maar héél even.
De rest van de ochtend is saai want we rijden de 164 km voornamelijk over een tolweg met bos links en bos rechts in de kleuren dennengroen en dennengroen over een nagenoeg lege snelweg.
De koffiestop op een van de riant aangelegde parkings brengt al evenmin vertier. Er staat slechts een auto en die is vermoedelijk van de restauranthouder die als enige verveeld in zijn verder lege toko zit.
Morgen gaan we dat toch eens anders doen en Garmin verbieden om ons nog eens een tolweg op te sturen.

Het spektakel moet uit de middag komen. Vol verwachting draaien we het dorpje Nazaré Sítio binnen. Van hieruit kun je via een pad naar ‘ Forte de são Miguel Arcanjo ‘boven op de klif lopen vanwaar je een fantastisch uitzicht hebt op het eronder gelegen strand én de wereldberoemde branding.
Omdat voor het strand een ravijn van 5 km diepte ligt en verschillende stromen op elkaar inwerken breken de golven hier op een spectaculaire wijze. Er komt nog wat meer bij kijken maar dat wordt wat ingewikkeld om het hier te verwoorden. Wikipedia weet er alles van dus als je het naadje van de golf wilt weten dan zoek je het maar even zelf op.

In de maanden van oktober tot februari is de meeste kans om hier golven van wel 30 meter te zien en uiteraard komen dan surfers uit alle windstreken hier naar toe en staat het op de rots zwart van het volk.
Wat ons meteen opvalt is dat er geen surfer te bekennen is. De branding is wel mooi maar allesbehalve spectaculair. In het fort op de klif is een tentoonstelling met beelden en surfboards die het handjevol toeristen die er nu lopen moeten overtuigen dat het er toch echt ook anders aan toe kan gaan.
En dan gaat het ook nog motregenen en met de toch wel stevige wind kun je er knap nat van worden. We schuilen even binnen, lunchen en proberen in een boek wat spanning te vinden. En als het miezeren even wat minder is verkennen we het deelstadje. Maar buiten de mooie kerk is hier ook niet veel te beleven. Ik opper nog ‘even’ naar de stad Nazaré zelf te wandelen maar de blik van Car zegt meer dan voldoende. De stad ligt ver beneden ons en volgens de kaart is het best een eind (om)lopen.
Dus zij zoekt het busje met boek weer op en ik begin aan mijn wandeling. Maar beneden in de stad is het ook een saaie bedoeling. De meeste zaken zijn gesloten en een enkele wandelaar trotseert de miezer en wind, weggedoken in een poncho. De labcache waar ik aan begonnen ben loopt ook al vast bij de derde stage en dat is niet bevorderlijk voor mijn innerlijke rust. En dan ontwaar ik de funicular. Dat scheelt natuurlijk de hele klim naar boven, maar bij nader inzien blijkt deze ook gesloten. Google maps geeft dan wel een voetpad / trap aan die ik nog niet eerder gezien had. Kortere route maar ook steiler en met een bovengemiddelde hartslag bereik ik na anderhalf uur drijfnat het busje.
Op de parking staan we ingeklemd tussen nog twee camperbusjes. Het Carnotte-effect in Nazaré dus. Maar het zijn twee gezellige Brabantse stellen die ook met twee camperbusjes een trektocht door Portugal maken. Uiteraard moeten de mannen over en weer de busjes bekijken en hoewel ze bijna identiek zijn valt er over de summiere verschillen best nog wat te ouwehoeren.
Zij blijven hier vannacht staan, maar wij staan zo scheef dat de blokken onder de wielen de zaak niet redelijk horizontaal krijgen. En dan steekt de wind ook nog eens flink op waardoor het erop lijkt dat de nacht op een verkeerde manier onstuimig wordt.
Kok Car heeft ook al geen inspiratie en van de twee restaurantjes in de buurt is er een gesloten is en heeft de ander een wel héél uitgekleed menu.
We kiezen ervoor om een andere slaapplaats te zoeken aan de rand van de stad en laten we daar nu ook nog eens de luxe hebben dat we kunnen kiezen uit het assortiment van vette happen van zo wel een Mac Donald’s én een BurgerKing.
Via social media krijgen we nog mee dat het weer zuidelijker in Portugal beter is en worden we uitgenodigd op de koffie door een vroeger collegaatje uit mijn tijd in Vlaardingen, die hier na haar pensioen is neergestreken.
Het was niet de meest opwindende dag uit de reis maar we hebben nog 4 weken te gaan.

Nog even waarom we gisteren Porto overgeslagen hebben. Deze prachtige stad hebben we in april 2015 al eens bezocht.

Om steden uitgebreid te bezoeken kiezen we meestal uit een vliegreis met hotel zodat we meerdere dagen hebben om de stad te verkennen. Met de reisjes met de camper besteden we meer aandacht aan de natuur en proberen we zoveel mogelijk van het land in kwestie te zien.

Route: Costa Nova - Nazaré
Gereden kilometers: 164
Coördinaten slaapplek: N 039°36,308’ W 009°04,716’

Mooie herinneringen aan Nazaré, in de zomer, met huizenhoge golven, De lange wollen vissersmutsen, de restaurantjes waar je moest oppassen dat je je vingers er niet bij opat. De mooie vissersboten en de vissers, die de netten binnensleepten. Als ik jullie foto's zie, is het wat gelikter allemaal geworden daar, maar niet slechter. Wat ik me herinner is dat de zee daar steenkoud was.

René 2022-01-05 22:36:39

Oh, ja; een regionaal gerecht daar gegeten: Dobrado........ ik word bijna weer misselijk, als ik eraan denk.

René 2022-01-05 22:37:25

Over een saaie dag nog zo'n lap tekst schrijven is dan best weer knap.

Andrea en Wim 2022-01-05 23:15:40

Ja voor jullie is dat een saaie dag, maar er komen nog zo veel dagen van genieten en waar jullie je hartje mee kunnen ophalen. Saaie dagen horen er ook bij. Ik heb vandaag een duffe dag met een wattenkop. Eergisteren heb ik de booster gehaald. Geen probleem. Een dag later begon het. Flinke koorts en spierpijn. Gelukkig is de koorts gezakt en vandaag wel nog een duffe dag. Zo zie je maar weer in Holland heb je ook mindere dagen.