(In) de boot genomen

Noorwegen, Geiranger

Donderdag 2 september 2021| Carry

Wakker worden met een 20-tal kleine watervallen rond de gletsjer is een belevenis. Ondanks de herrie van de grootste hebben we goed geslapen, of misschien wel net daardoor. Het weer is redelijk, niet zo warm als voorgaande weken maar gelukkig ook niet koud of nat.
We willen vandaag ‘Geiranger’ bereiken, de fjord staat op de wereld erfgoedlijst van Unesco en het ligt op onze route naar het noorden.
De rit is in tegenstelling tot de woestenij van gisteren bijna lieflijk te noemen. Als je niet langs de 12 kilometer lange Gloppenfjord zou rijden, zou je je bijna in Oostenrijk wanen.
In Skei wordt de dieseltank half gevuld. In dit plaatsje is de diesel ongeveer 16 cent per liter duurder dan we op menig andere plek hebben gezien en ook met een halfvolle tank kunnen we nog heel wat kilometers maken.
In Breim gaan we even van de doorgaande weg af, aan de alweer prachtige fjord, ligt bij een klein wit kerkje een mooie picknickplek waar we de lunch gebruiken. De tafels en de banken zijn van granieten rotsblokken gemaakt, en vanaf een stalen springplank kun je zo de diepe fjord induiken. Maar onze zwemkleding blijft, in ieder geval vandaag nog, in de kast. Hoewel de zon zich af en toe laat zien blijft het fris.

In Anda nemen we de geplande Ferry naar Lote, een korte overtocht van 2 kilometer. Aan de overkant buigen Geer en ik ons over de kaart om de rest van de route door te nemen. Tot Trondheim heb ik die thuis al uitgestippeld, maar omdat we het er toen nog niet over eens waren of we de Noordkaap zouden ‘doen’, is de rest blanco gebleven.
Maar voor nu denken we dat dit toch te ver is. In de planning zitten nog steeds de eilandengroep de Lofoten en dat is van hieruit al ver genoeg. In dit land doe je over een afstand van maar 50 kilometer soms wel 2 uur!

Het is half vier als we nog drie kwartier voor de boeg hebben, (‘rijdend’ denken we nog steeds). “Zullen we nog even stoppen of maar doorrijden?” vraagt Geer, maar we besluiten om toch door te rijden. Als we rond kwart over 4 in Geiranger zijn hebben we dan nog een lekker lange middag en avond voor ons.
En dan zegt de Navi opeens “Rij de veerboot op.” We kijken elkaar perplex aan: hebben we dit dat dan gemist? In het kleine dorp Hellesylt is geen veerboot te zien en ook geen auto’s die staan te wachten om de overtocht te maken.
Bij het infobord staan de afvaarten te lezen: 4 keer per dag vertrekt de boot naar Geiranger en de een na laatste is net voor onze neus vertrokken, terwijl de volgende pas weer over 2,5 uur vertrekt.
Een blik op Google Maps laat zien dat de 20 kilometer lange route door de Geirangerfjord iets meer dan 1 uur duurt en het ook nog niet eens een gewone Ferry is maar een cruiseschip. Terwijl Geer nog even wat caches in het dorp opzoekt, maak ik me nuttig door alvast te koken. Inmiddels is het gaan stormen en waaien we bijna van het havenhoofd af. We krijgen nog even een déjà vu van een niet vertrekkend schip:) Maar precies om half 7 legt hij aan bij de aanlegsteiger en kunnen we, na het betalen van het ticket à 100 euro, het schip oprijden. En met ons nog een hele bus, luidruchtige, oudere Nederlandse toeristen die meteen laten zien én horen dat ze er zijn. We krijgen allebei een visioen van het tv programma ‘We zijn er bijna’. Het is nog nét niet zó dat ze het schip overnemen:)
De tocht door de fjord, die sinds 2005 op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat, is uiteindelijk zijn geld meer dan waard. Diverse watervallen, waaronder de 7 zusters die vanaf een hoogte van meer dan 300 meter naar beneden denderen en heel wat verlaten boerderijtjes die hoog tegen de rotsen aan gebouwd zijn. In vroegere tijden waren deze boerderijtjes alleen bereikbaar door vanuit de fjord met een touwladder omhoog te klimmen. En dat terwijl de boeren hier ook nog hun honderden koeien, schapen en geiten huisvestten. De kinderen in het gezin werden met een touw vastgebonden zodat ze niet van de steile rotsen zouden vallen. Sinds 1961 zijn alle huisjes verlaten en worden ze beheerd door een stichting die het onderhoud voor zijn rekening neemt.
Na ruim 1 uur varen bereiken we het piepkleine dorp Geiranger dat maar via 1 weg met 11 haarspeldbochten te bereiken is. Aan de overkant van de fjord vinden we , meteen aan het water, een plekje voor de nacht en zien we langzaam de lichtjes van Geiranger oplichten.

Route: Bøyane-Sandane-Anda-Lote-Nordfjordeid-Hellesylt-Geiranger
Gereden kilometers: 152
Coordinaten slaapplek: N 062°05,797’ O007°12,786’

Imposant. Als je al die bergen ziet, vergeet je helemaal ze te tellen. ;-)

René 2021-09-02 22:17:16

Wat een pracht en praal

Helmi 2021-09-03 07:00:51

Die Baloe boft maar met zo’n avontuurlijke baasjes!!

Rita 2021-09-03 08:28:57

Prachtige plaatjes weer. Geniet ervan en van elkaar

Andrea en Wim 2021-09-03 08:54:41

Mooi heerlijk die watervallen

Do 2021-09-03 09:00:01

Leuk om te lezen allemaal! De Lofoten kunnen wij zeer aanbevelen! :-)

Robin & Marjolijn 2021-09-03 11:02:12

Proficiat Baloe met je vijfde verjaardag. 🦴🎂Mooue foto’s weer. Haha die van Carry met paraplu enig. 🙋‍♀️

Jeanny. 2021-09-04 20:11:31

Woorden schieten echt te kort. De zeven zusters doet me denken aan de serie boeken die ik gelezen heb. Heel mooie verhaallijn die door al die boeken heen loopt. Maar dat is anders dan de 7 zusters in Noorwegen. En dan die boerderijtjes die daar gevestigd zijn. Niet te geloven dat er mensen zo afgelegen en steil gewoond hebben. In ieder geval heeft Geer ze op de foto!