We blijven nog even plakken..

Zweden, Halmstad

Maandag 27 september 2021| Carry

Het voornemen is om vandaag een paar honderd kilometer naar het zuiden te rijden om in Malmö via de brug over te steken naar Denemarken. Maar het is zo’n lekker weer dat het jammer is om de hele dag in de auto te zitten én een nog belangrijkere reden: Gerard wil vandaag zijn 8000ste cache loggen. Dus van dat eerste voornemen komt niets terecht. Onder de stad Kode ligt een klein natuurreservaat, Hålta, waar in het hellingbos een paar prachtige wandelroutes zijn uitgezet. Voor ons reden genoeg om die kant uit te rijden, er liggen nog 9 caches op die ronde, voor Geer precies genoeg om de 8000 te halen. Bij de ingang staat een bord waarop gewaarschuwd wordt voor loslopende koeien en ander vee, maar tot mijn geluk horen we alleen in de verte wat geloei. Nadat ik een keer een enge aanvaring met ze heb gehad heb ik het niet meer zo op die dieren.
De niet eens zo lange wandeling door het bos vergt nog wel wat inspanning, het pad is op sommige plekken glibberig en steil maar de omgeving is prachtig. En de caches? Die laten zich, op een enkele na waar wat meer zoekwerk voor nodig is, vrij goed vinden en zo kan Geer na bijna 2 uur wandelen zijn 8000ste loggen. Reden genoeg dus voor een klein feestje. Bij het kerkje waar we het busje hebben geparkeerd staan een paar picknick-bankjes. Ik heb vanmorgen in de winkel al wat gebak gekocht en een flesje appelcider, ervan overtuigd dat het wel goed zou komen met die 8000ste. En een klein kaarsje op tafel, dat binnen no time door de wind wordt uitgeblazen, maakt het nog even wat gezelliger.
En dan komt er plots nog een reactie op ons reisverslag binnen van Julian, onze Nederlandse volger die met zijn vrouw in Zweden woont. Hij vertelt dat de gele ferry’s, die wij gisteren hebben genomen, allemaal gratis zijn. Ze zijn van de grootste Zweedse rederij Neptunus, die samen met zuster-maatschappij Saturnus de grootste wegferries zijn van Zweden. Dat is weer een meevallertje dus...

En als we tóch onderweg naar het zuiden zijn dan ‘moeten’ we echt ook nog even naar Marstrand, een autoloos eiland dat maar 20 kilometer zuidelijker ligt.
We zijn allebei snel ‘om’, als we dan tóch in de buurt zijn; en vergeten gemakshalve dat we ons vanmorgen nog hadden voorgenomen om vandaag een paar honderd kilometers te rijden.
De korte rit naar het eiland is al meer dan de moeite waard. Over een aantal kleinere eilandjes, die door bruggen met elkaar zijn verbonden, rijden we een kwartier later de bijna lege parkeerplaats op van waaruit we het voetveer naar het eiland moeten pakken. Baloe blijft (weliswaar met tegenzin) achter in het busje, die heeft zich vanmorgen al druk genoeg gemaakt, en wij wandelen naar het veer dat al klaar ligt om naar de overkant te varen. Een vriendelijke jonge man wijst ons nog snel waar we de tickets moeten kopen en als we weer buiten komen vaart het veer voor onze neus weg. Maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten totdat hij weer terugkomt, nog geen kwartiertje later stappen we al het eiland op.

Marstrand wordt de zeilhoofdstad van Zweden genoemd en dat niet voor niets, de grote haven ligt vol met boten en bootjes. Toen het in de 13de eeuw werd gesticht door koning Håkon van Noorwegen was het met zijn bijna altijd ijsvrije haven, een belangrijk visserijcentrum, bekend om zijn haring. Nu kleuren de huizen en smalle straatjes, winkeltjes, cafés en restaurants het eiland. De boven op de top liggende Carlstens Fästning beschermt al meer dan 300 jaar het houten stadje beneden.
Maar ook hier op het eiland is het seizoen voorbij. Winkels en restaurants zijn gesloten en bij het fort is het alleen mogelijk om een rondwandeling te maken.
Om foto’s te maken blijft het natuurlijk schitterend dat er nergens toeristen op staan, de enige vier die we hebben gezien zaten tegelijk met ons op het voetveer en die kunnen we nog wel wegpoetsen:))

Na een paar uurtjes hier te hebben rondgezworven beginnen we eindelijk aan de rit naar het zuiden. Vroeg in de avond belanden we in Halmstad aan het Kattegat. Snel nog even een hapje bij de Burger King en wat boodschappen bij de Lidl die er tegenover ligt. Ons (regenachtig) plekje voor de nacht vinden we aan het strand en naast een zwembad. Van allebei gaan we vermoedelijk deze vakantie niet meer gebruik maken....

Julian, jij alweer bedankt voor de leuke wetens-en bezienswaardigheden!

Route: Ljungskile-Marstrand-Göthenburg-Halmstad
Gereden kilometers: 246
Coördinaten slaapplek: N 056°39,705’ O 012°49,419’

Het was een feestje waard! Mooi verhaal weer en ik proef de sfeer…..

Petra Eleftheriadis 2021-09-27 20:52:46

Die 8000ste cache stelde helaas niet zo veel voor, maar 8000 is 8000! Het lijkt wel of jullie de laatste toeristen zijn, zo weinig andere lieden.

René 2021-09-27 21:49:29

In Halmstad wat trouwens best een leuk centrum heeft staat aan het kanaal een beeld van Picaso het vrouwengezicht heel bijzonder

Annet 2021-09-27 22:43:24

Gefeliciteerd met je 8000. Beter dan mijn vangst van vanmiddag. 😂

Henk Massen 2021-09-27 22:48:53

8000e cache?? Geweldig toch!!! En ook nog een leuke. Baloe achter het stuur, wat een leuk gezicht. Carry op het kanon, Geer gaat je toch niet afschieten?

Yvonne Sormani-Simons 2021-09-28 00:20:30

Ja jammer, was er al bang voor. 1 sept. ging ook de vesting op slot, alleen open in weekend. Carlstens Fästning moet je vooral aan de binnenkant zien, is ook een gevangenis geweest maar is gebouwd om de Zweedse vloot tegen de Denen te beschermen. Onder bescherming van het geschut lag hier de hele Zweedse westkustvloot veilig in de haven. Vooral Denen maar ook Noren waren in oorlog met de Zweden om deze vesting te veroveren en het is de Denen toch een keer gelukt 1719-1720. De vesting ligt er nog wel even tot jullie volgende bezoek. ;-)

Julian 2021-09-28 01:48:34

Geluk gehad met het weer. Aan de overzijde van de plas de hele dag regen... Nog veel plezier en succes met de rit naar huis!

Henk 2021-09-28 07:33:53

Gefeliciteerd Geer met je 8000 ste vondst.

Susan Wijen 2021-09-28 09:15:11

Prachtige beelden weer. Ik proef echt de herfst eruit. Wat een mooie reis en wat hebben jullie veel gezien. Ik natuurlijk ook.😂👍🏻