“ God will always help us.” (maar wij gaan Hem een handje helpen)

Nederland, Sittard-Geleen

Deze uitspraak komt niet van mij als ‘gelovig atheist, maar tijdens onze laatste reis in Sri Lanka hoorden we dit meermaals uit de mond van onze gelovige gids Udaya.

Het was verbazingwekkend hoe opgewekt en gedreven hij elke dag voor ons klaar stond en alles deed om het ons naar de zin te maken. Niets was hem te veel.
Gaandeweg de reis merkten we wel al dat de boekingen na ons een voor een gecanceld werden. Je hoorde de bezorgdheid in zijn stem als zijn vrouw hem weer belde dat er weer een toerist afgehaakt was. Maar onmiddellijk daarna herpakte hij zich, zette een grijs gedraaide CD met christelijke opwekkende liederen op en zong uit volle borst mee. Na een paar dagen konden wij het refrein meebrullen op de achterbank.
Toen we twee maanden geleden afscheid namen hoorden we dat wij zijn laatste klanten waren geweest en hij nu voor onbepaalde tijd werkloos was. WW uitkering en/of steun van de regering in het arme Srilanka kun je wel vergeten.
“Maar hoe ga je dat dan redden Udaya” ?
“God will always help us”, was dan steevast weer zijn antwoord.

Onlangs hadden we weer even contact via Whatsapp. De zo altijd vrolijke Udaya klonk gebroken. Maar eindigde het gesprek met “God bless you Sir en Madam”

Maar toen vonden we dat we God toch maar een beetje moesten gaan helpen.

Niet met bidden voor ze, want daar ben ik slecht in. Maar met wat geldelijke steun.
In het ‘vroegere normaal’ zouden we al diverse keren op een terras en in een restaurant hebben gezeten dus dat geld hebben we “over”.
De beslissing was snel gevallen. We gaan ze helpen daar !
Toen we in beperkte kring vertelden wat we van plan waren werden we blij verrast.
Spontaan werd ons door tientallen mensen geld toegeschoven. Whauw, totaal niet verwacht. Mensen die Udaya alleen kenden van onze reisverslagen en nu spontaan zo maar met een gift over de brug kwamen.

“Waar kunnen we storten”, en " stuur maar een tikkie" . Ook enveloppen met geld werden door de brievenbus gegooid.

Even hebben we gedacht om een crowdfunding site te maken, maar dan blijft veel geld daar hangen en we vinden dat alles op de goede plek terecht moet komen.

We hadden nog een slapende en/of rekening uit het verleden met een saldo van 66 cent liggen, dus ie hebben we opnieuw leven ingeblazen en al het inmiddels ingezamelde geld hierop gestort.

Dus mochten jullie de familie Udaya ook door de Corona crisis willen helpen dan is hier het rekening nummer dat we hiervoor geopend hebben.

Hr G H A W Leenders en/of..
NL76 INGB 0005 9229 27

Bidden mag natuurlijk ook, maar net zoals het rekeningnummer …. en/of ;)

Uiteraard houden we jullie op de hoogte. Alvast super bedankt !!!

Heel veel succes gewenst met Julie actie. Ik zal straks een bijdrage overmaken.

Jeanny 2020-05-14 14:03:08

Mooi gebaar van jullie. Succes en God bless you.👍👍

Jeanny 2020-05-14 14:14:09

Lieve schatten! Wat fijn dat we Udaya kunnen helpen via jullie...! In zekere zin heeft hij gelijk... God zorgde ervoor dat jullie bij hem geboekt hebben. En daarmee heeft Hij ervoor gezorgd dat Udaya weer in handen kwam van twee ontzettend lieve mensen, namelijk Gerard en Carry! Natuurlijk doe ik mee! En ik hoop velen met mij... want hiermee kunnen we een lief en zorgzaam gezin echt daadwerkelijk helpen. Het blijft nergens aan een strijkstok hangen...! En deze lieverds krijgen geen overheidshulp zoals in deze westerse wereld. Wij hebben het nog steeds goed, ondanks de crisis. En is straks het “potje” voor Udaya ver op, ben ik van plan om nóg een keer financieel te helpen. Ik geloof niet in God, (sorry God!) maar ik geloof wel in de goedheid van veel mensen. In empathie en in zorg voor de medemens... Ik geloof in helpende handen! Helpen jullie mee...? ❤️❤️❤️

Katinka 2020-05-14 14:55:23

Komt in orde! Ik help mee.