Verrassend Senigallia

Italië, Senigallia

Zaterdag 24 augustus 2019 door: Carry

Wat kun je je vergissen in een stad. Vorig jaar belandden we ‘s avonds laat, op zoek naar een slaapplek, ergens in een buitenwijk van Senigallia. Niks bijzonders, niks aantrekkelijks. Mijn reisverslag van die dag eindigde dan ook dat je deze stad rustig kunt overslaan. Totdat we de volgende morgen, op weg naar Ancona, er dwars doorheen moesten. Pas toen zagen we dat het toch de moeite waard was om er eens wat meer tijd voor te nemen.
En dus staat vandaag een uitgebreid bezoek in de planning.
We zijn al vroeg op. De zon staat, in tegenstelling tot gistermorgen, de boel al flink op te warmen.
Uit de reisgids weet ik dat er iedere morgen een markt is op het bekende Foro Annonario. Ik heb geen reisgids nodig om te weten dat Geer niet zo van de markten is:) Dus terwijl hij het reisverslag van gisteren schrijft, struin ik om half 9 al de markt over. Vergeleken met de drukke, toeristische markt in Palermo, waar we in juni nog waren, is dit maar een kleintje. Een paar kraampjes met kleding en wat huishoudelijke spullen, maar ook eentje met.... tassen. En als ik ergens niet langs kan lopen is het dit wel. De donkere Afrikaanse verkoopster ziet meteen dat ik wel geïnteresseerd ben en kletst aan een stuk door het enige Italiaanse woord dat ik ken: Bello! En het enige Engelse woord dat zij kent is de prijs: Twenty! “Teveel” vind ik, gewoon in het Nederlands en dat begrijpt ze dan wel weer. Ik slenter nog even het stadje door en loop dan nog eens naar de kraam terug. Maak haar met mijn handen en vingers duidelijk dat ik 15 meer dan genoeg vind en dan lacht ze stralend. Misschien had ik hem dan toch ook voor 10 euro kunnen krijgen:)

Geer lacht een beetje smalend als ik hem mijn nieuwe aankoop laat zien, de zoveelste miskoop, in zijn ogen dan. Maar ik ben er blij mee en dat is het voornaamste.
Inmiddels heeft hij het verslag van gisteren af en kunnen we samen nog even de stad in.
Senigallia is in 284 voor Christus gesticht door de Romeinen die het Sena Gallica noemden. Het Foro Annonario is de blikvanger van de stad, op het 19de eeuws ovale plein is de dagelijkse vis- en groentemarkt te vinden. Het kleine centrum met smalle steegjes, pleintjes en parkjes is op dit tijdstip al gezellig druk. Als we alle bezienswaardigheden van de stad hebben bewonderd en een dikke vette hamburger op een van de leuke terrasjes hebben verorberd, gaan we voldaan onderuit bij het busje. Beetje lezen, beetje gewoon niks meer.

Laat in de middag brengt de warme zee geen verkoeling aan ons nog warmere lijf. Duizenden mensen liggen te bakken op het kilometers lange strand van de stad. Zij aan zij, parasol naast parasol. Geen plekje om je kont te keren. Overmorgen om deze tijd zijn we in de heerlijke rust van Griekenland. We kunnen niet wachten....

Mooi stadje. Effe rustig aandoen is ook lekker.

Henk Massen 2019-08-24 20:34:46

Tassen kan je niet genoeg hebben, maar dan tot de conclusie komen dat je altijd dezelfde tas meezeult

Joke 2019-08-25 06:47:38

Leuk stadje inderdaad! Maar eh...mogen wij die tas ook zien?

Riet 2019-08-26 12:47:47

Ja, die tas, die wil ik ook wel zien, haha.

yvonne 2019-08-26 14:37:33

Carry is van alle markten fhuis! Heerlijk over een markt struinen. Daar kan ik me ook mee amuseren en dan tassen. Dat is toch een walhala. Ik ben ook gek op tassen. Zou dat in de vrouwelijke genen zitten? Van mijn moeder Jes geėrfd en doorgegeven aan haar naamgenootje Jessy, mijn dochter. Ja Geer, daar kunnen wij dames niks aan doen. Zit in onze natuur. Een tas is een zinvolle aanbesteding, want we hebben ook heel wat mee te sjouwen, vaak ook spulletjes van manlief.