No Picos.

Spanje, Lastres

Donderdag 30 december 2021 | Gerard.

Keuze stress! En dat zijn jullie schuld. Vanuit diverse hoeken komen tips binnen en daar zitten er uiteraard weer bij die de moeite van het bezoeken waard zijn. Vooral onze Amsterdamse vriendinnen Gerda en Riet zijn meesters in het tippen. Waar zijn die nou niet geweest! En nog mooier, ook zij zijn camperaars bij uitstek en dat ook al jaren. Dus ik krijg vanmorgen van drie(!) vrouwen de sporen.

Maar onderweg zijn vandaag ook nog wat huishoudelijke klussen te doen. Voor de boodschappen komen we de Lidl tegen en op een parkeerplaats langs de snelweg kunnen we de vuilwatertank en het chemisch toilet legen bij een sanitaire campervoorziening.
De schoonwatertank wordt ook bijgevuld dus we zijn weer een tijdje volledig “self supporting”
En dan gaat het verder in westelijke richting langs de Costa Verde. Rechts van ons de Golf van Biskaje en links van ons zien we dan ineens de hagelwitte toppen van de Picos de Europa opdoemen.. “Ook prachtig” hoor ik rechts van me mompelen, ze duikt in de kaarten en er wordt in no time een omleidingsroute in elkaar geknutseld en aan de “chauffeur” voorgelegd. Maar gelukkig heb ik vetorecht en hoewel ik het “ook prachtig” vind is deze omhaal in de plannen toch een dikke vier uur in rijtijd om. En dan natuurlijk ook de nodige kilometers. Bovendien zijn we blij met die heerlijke temperatuur op zeeniveau en om nou weer de winter op te zoeken...... De beslissing is unaniem. We laten de Picos links liggen en concentreren ons op de voorgenomen plannen.
Na ongeveer 3 uur rijden we Lastres binnen. Volgens Riet moeten we bij het haventje zijn waar het goed overnachten en (uit) eten is. De tip is echter van 1986 / 1989 en ondertussen heeft de tijd zelfs in Lastres niet stilgestaan. Als we vanuit het centrum het smalle weggetje richting de haven nemen moeten we al het verbodsbord: “campers en bussen niet toegestaan” negeren om er te komen. Nou doen we dat wel vaker en dat pakt vaak goed uit, maar in dit geval blijkt er totaal geen parkeer mogelijkheid meer te zijn. De Spanjaarden hebben kennelijk ook vakantie deze periode en genieten dan ook van het prachtige weer. Geef ze eens ongelijk. We worstelen ons het stadje weer uit en vinden aan de rand een mooi strand met wél genoeg parkeerruimte. Stoeltjes buiten en lekker aan de rand van het water relaxen met een goed boek. Car kan dat héél goed en best lang. Ik daarentegen meen altijd de omgeving te moeten verkennen en volgens de beschrijvingen moeten hier prehistorische pootafdrukken te vinden zijn. Baloe kiest altijd mijn kant dus samen gaan we op onderzoek. Ze hebben het ons gemakkelijk gemaakt en via een wandelpad komen we bij point zero en is een plankier aangebracht met info tafel. In het Spaans krijg ik nog meer aanwijzingen maar de vermeende pootafdrukken zijn vanaf hier prima in het gesteente waar te nemen. Via een steile houten trap kunnen we ook het strand op en letterlijk even in de voetsporen van Dino staan. En dan via de rotsblokken op het strand zigzaggend weer terug. Af en toe een sprintje trekken als het onstuimige zeewater haar plaats tussen de rotsen weer probeert in te nemen. Beetje moeilijke zin om te zeggen dat het vloed wordt.
Maar we houden het droog. Ik dan, want Baloe scheurt als een dolle tussen de rotsen door en heeft lak aan natte poten.
Het plan wordt gevat om vanavond in het stadje uit te gaan eten. De camper parkeren we boven aan de rand en dan moeten we te voet via de nauwe straatjes weer naar beneden lopen..... en weer naar boven met een volle maag. En dat plan gaat dan ook weer unaniem de prullenbak in en het wordt het restje Bobotie van gisteren.
De plaatselijke eglesia met de mooie naam Santa Maria de Sábada ligt wel nog op aanvaardbare loopafstand en vlakbij is ook nog een mooie mirador die ons laat genieten op het onder ons gelegen stadje en haven. En de In de verte zien we de met sneeuw bedekte toppen van de ‘Picos de Europa’. En dan zijn we dik tevreden met al dit moois voor vandaag.

Route: Zierbena- Santander- Torrelavega- Lastres
Gereden kilometers: 231
Coördinaten slaapplek: N 043°30,944’ W 005°16,550’

Hier hoor/lees ik dat in Spanje zelfs buiten de mondkapjes verplicht zijn. Hebben jullie daar geen last van? Of alleen maar keuze stress.

René 2021-12-30 21:02:56

Wat een top slaapplek. De bergtoppen ook een feest, even skiën? Ziet er allemaal jaloersmakend uit, heerlijk voor jullie 🍀🥳

Gerda 2021-12-30 21:37:01

Bijzonder hè die dinopoten! En verder …. Mooi strand en prima slaapplek toch? Daar kunnen er nog best een paar bij! (Carnota 🤣) En die picos…tja we begrijpen de afweging, maar prachtig zijn ze wel!

Riet 2021-12-30 21:39:10

Gerard heeft geen rust in de vot, zoals ze dat in goed Limburgs zeggen. Ieder op zijn eigen manier genieten is ook een kunst. En genieten doen jullie zo te lezen.

Andrea en Wim 2021-12-30 21:47:50

Heerlijk zo mijmeren, vooral nodig na zón mooie reis. Ik wist niet wat bobotie was. Opgezocht en zo te lezen lekker! Mooie slaapplek. En benieuwd waar jullie oud op nieuw staan.🤗

Roelie 2021-12-30 21:59:51

Haha, het eerste wat mij opviel 4 uur omrijden die Carry haar eerste grote beurt van haar busje in 3 maanden 10.000 km nu weet ik waarom Ik wens jullie ene goeie roetsch en verheug me op jullie eerste reisverhaal in 2022

Tilly 2021-12-31 07:50:22

Wat leuk toch al die tips! Zeker van de ervaren kampeerders en reizigers. Iedereen leeft en reist met jullie mee. Heerlijk Carry lekker lezen en de mannen gaan samen op pad. Even rust en ongestoord lezen en genieten van een mooie omgeving terwijl Geer naar pootafdrukken zoekt van een oude Dino. Heel interessant. Indrukwekkend allemaal!