The End Of the World

Portugal, Sagres

Woensdag 12 januari 2022 |Gerard

The End of the World, dat is de eerste cache die we loggen vanmorgen en er zullen er vandaag nog veel volgen.
We zitten op het uiterste zuidwestelijke puntje van Portugal en vermoedelijk ook van het vaste land van Europa, genaamd São Vincente en omdat ze er een fort gebouwd hebben heeft die de naam gekregen Fortaleza de São de Vincente. Ik hou ervan om compleet te zijn.
Het fort heeft zijn glorie als verdedigingswerk verloren en trekt nu de nodige toeristen met een restaurantje en een grote zwarte stoel. Wat hiervan de betekenis is heb ik nog niet kunnen achterhalen. Iemand?
Om de cache hier te mogen loggen hebben we wel een foto van ons op die stoel nodig met onze “Nicknames” Voor het geval jullie vragen gaan stellen bij de foto. Ik hou ervan om compleet te zijn.

De steile nagenoeg verticale rotskust heeft op een aantal plaatsen een afdaling naar een strand en dat is weer een walhalla voor de surfers. We posteren ons bussie tussen die van hun en vallen nu enigszins uit de toon. Maar gezellig is het er wel. Geen enkel Carnotte gevoel nu.

We lunchen er en als die gasten de nattigheid opzoeken maken wij een aardige wandeling op het plateau van de klif dat nagenoeg geheel vlak is. Dat heb je vaker met plateau’s, maar ik hou ervan om compleet te zijn.
Veel caches op ons rondje, maar verder een vrij kale ruige vlakte met hier en daar wat bosjes en struiken. Wel prettig voor Car want die is al twee dagen flink aan de slingerschijt en poepen achter een struikje is net even wat lekkerder zéker als er op die hoogte en vlakte een stevige bries staat. Voor je het weet..... , maar laat ik nu verder niet te compleet zijn met visualiseren.

In het dorpje Sagres staat ook nog een fort. Hier wordt entree geheven en omdat ik geen mondkapje bij me heb, mag Car voor half geld naar binnen, want ik heb geen zin om terug te lopen om zo’n ding uit de bus te halen. Die beslissing is niet verkeerd want Car komt terug met de beschrijving: “Niks bijzonders” en wat foto’s van het uitzicht op de kliffen rondom. Maar daarvoor hoef je dus beslist niet de muren van dit fort op. De hele omgeving is hier een prachtig panorama.

De diverse immense parkeerplaatsen in en rond Sagres zouden zonder problemen alle campers kunnen onderbrengen voor de nacht. Maar de overheid is druk in de weer geweest met verbodsborden. Tussen 23 en 08 uur zijn campers overal verboden. En er schijnt aardig gecontroleerd te worden. We nemen deze keer het risico niet. Bij de natuurwandeling van vanmorgen zijn we over wat onverharde paden gelopen maar die zijn redelijk berijdbaar. Dus sneaky verdwijnen we hier net voor zonsondergang achter de struiken en laten ons opslokken door de duisternis. Het kat en muisspelletje met hermandad hebben we wel vaker gespeeld en tot nu toe hebben deze grijze muizen nog steeds aan het langste eind getrokken.
Het enige dat we rondom ons zien zijn de flitsen van de vuurtorens in de verte. De rest van de nacht blijft het hopelijk rustig als de vanmorgen aangekochte Imodium tenminste zijn werk gaat doen.

Route: Praia da Luz- Cabo de São Vincente - Sagres
Gereden kilometers : 56
Coördinaten slaapplek: N 037° 01,504’ W 008°57,425’

De kust blijft wel erg mooi hè! Ennuh…jullie passen nog prima in het rijtje, integendeel: jullie maken de reeks compleet! ;)

Riet 2022-01-12 21:31:27

Foute zin…ff overnieuw: ‘Ennuh….jullie misstaan totaal niet in het rijtje, integendeel: jullie maken de reeks compleet’. Zo heeft iedereen zijn eigen eigenaardigheden…. :))

Riet 2022-01-12 21:35:16

Prachtige foto's en een vrij compleet verhaal erbij tot aan de juicy details aan toe.

Andrea en Wim 2022-01-12 22:21:14

Om de reactie helemaal compleet te maken, ik blijf het leuk vinden om de reisverhalen te lezen en de foto's te bekijken en ik kan nu ook gerust gaan slapen als ik weet dat Imodium zijn werk doet. Houd me op de hoogte, maar wel compleet. 😄

Yvonne Sormani-Simons 2022-01-12 22:27:22

Oplossing van je onvolledige verhaal over de stoel: je kan op een grote stoel voor de rode vuurtoren op de foto “ik zat op het einde van de wereld” gaan zitten. Ik ben er in 1993 geweest en toen stond er zo'n bordje bij, met die tekst. Gvd lekker daar; hier is het mistig en de ene ochtend beneden 0 (dus glad) en de andere ochtend boven nul. (Dus niet glad voor de volledigheid ;-) )

René 2022-01-12 22:27:50

Leuk om al die bekende plekken weer te zien. Komisch al die vondsten, ik zou er bijna ook aan beginnen

Yvonne 2022-01-13 06:56:19

Wat een toeval, ik kijk even op geocaching.com en zie dat Carry 7921 caches heeft gevonden [tot nu toe], ik denk "Wat komt me dat getal bekend voor.", kijk op mijn eigen stats en ja hoor; ook 7921 caches, hahahahaha.