Springs of Acheron

Griekenland, Parga Municipality

Door: Carry

Geer’s happy end werd gisteravond om 10 uur bruut verstoord:). We willen net in bed kruipen als ik door het geopende raam een politieauto zie aankomen. Ik schiet snel mijn jurkje aan maar Geer staat nog met zijn mond vol tandpasta als er op de deur geklopt wordt: “ Police, open the door” . Baloe schiet meteen in zijn rol van waakhond. Woedend blaffend en grommend kan Geer hem nog net in zijn nekvel grijpen als hij de deur open doet. De twee agenten sprinten meteen terug in hun auto als ze ons boze zwarte monster zien. Veilig van achter het geopende raam sommeren ze ons om meteen te vertrekken. “Camping forbidden”. In discussie gaan heeft geen zin, het is ons eigenlijk al een paar uur geleden duidelijk dat op dit strand niet meer overnacht mag worden. Nagenoeg alle campers zijn al lang verdwenen als wij nog van de ondergaande zon zitten te genieten. En dus worden alle spullen die we net van het bed naar de voorkant van de camper hebben gesjouwd weer terug gelegd, de was binnen gehaald en vertrekken we maar weer naar het strand van Plataria, zo’n 20 minuten verderop. Het is bijna half 12 als we eindelijk ons bed induiken.

Twee in het zwart gekleed oude vrouwtjes die druk kletsend langs ons busje lopen, dat is het geluid waar we om zeven uur wakker van worden. Voor de rest was het doodstil vannacht, geen langs rijdende auto’s of dat oude grijze mannetje dat we in de afgelopen dagen wel 20 keer op zijn scooter langs zagen maar vooral hoorden scheurden met zijn lekke uitlaat.
Maar drie nachten in Plataria is voorlopig wel weer voldoende, al hadden we dat niet helemaal in de planning.
Voordat het te warm wordt vertrekken we naar de Springs of Acheron in de buurt van het kleine gezellige dorpje Glyki. We zijn hier jaren eerder al eens geweest en hebben er toen paarden gehuurd waar we mee door de rivier zijn gereden. Kijk maar eens op:

Vandaag hebben we echter andere plannen. Ergens langs de rivier moeten twee caches liggen. Volgens de beschrijving ligt er een tussen de rotsen langs het smalle pad en voor de ander moet je ruim een kilometer door de rivier zwemmen/waden/ klauteren. En die is koud, de temperatuur komt niet hoger dan 5 -10 graden. De eerste cache lopen we straal voorbij, de omgeving is te mooi om op te letten waar het ding ligt. Diep beneden ons zien we de snelstromende, helderblauwe rivier liggen. Volgens Google Maps kunnen we, zonder dat we dat hele stuk door de rivier moeten, ook het pad gedeeltelijk volgen en dan is het nog maar een klein stukje door het ijskoude water. Grote witte rotsblokken liggen her en der over het pad verspreid. Baloe klautert als een volleerde klipgeit er overheen, hij ruikt het water. Wij volgen wat moeizamer maar komen dan bij de kloof uit waar aan een kant ettelijke watervalletjes naar beneden denderen en waar aan de andere kant de rivier wat rustiger voort kabbelt.
Baloe ligt als eerste in het ijskoude water en ik ga hem meteen achterna. En omdat ik nu toch al gewend ben aan de kou, steek ik gewapend met de telefoon en een pen de rivier over om op zoek te gaan naar de cache. Baloe heeft het blijkbaar zo koud gekregen dat hij geen aanstalten meer maakt om me achterna te komen. Geer blijft achter om de foto’s te maken van mijn heldhaftige oversteek. Gelukkig heb ik de cache snel in handen en kan ik me, eenmaal weer aan de overkant, lekker opwarmen in de zon. En dan kan Geer natuurlijk ook niet meer achterblijven en duikt nog eens samen met Baloe onder in de ijskoude rivier.
Over hetzelfde smalle pad lopen we weer terug naar het busje. Het wordt nog flink zoeken naar de cache die we op de heenweg vergeten zijn, en het kost Geer een flinke klauter om het doosje tevoorschijn te halen.

De rest van de dag brengen we door bij het inmiddels flink uit de kluiten gewassen recreatieterrein aan de rivier waar je kunt paardrijden, raften, hiking en kanoën. Wij lopen alleen nog maar tot aan de billen de rivier in, we hebben kou genoeg gehad voor vandaag. De een na de de andere toerist waagt zich op de rug van een paard terwijl de begeleiders door het koude water strompelen. Honderden bootjes dobberen voorbij. En de enige beweging die wij nog maken is de oversteek naar het restaurantje, dit keer niet door het koude water maar over het wiebelige hangbruggetje.

Route: Plataria-Morfi-Glyki-Acheron
Gereden kilometers: 52
Coördinaten slaaplek: N. 039° 19. 604’ O 020° 37. 063’

Wat een prachtige omgeving.

Joke 2019-08-30 08:41:13

Wauw wauw wauw...!!! Wat zijn dat geweldige foto’s... Carry je bent een held om dat water in te gaan! Brrrrrr.... niks voor mij en ik heb nog wel veel meer spek en daarmee een beschermlaagje tegen de kou! Ik volg jullie als een havik! NIET terug komen het eerstvolgende halve jaar...! Ik geniet met volle teugen! Xxx

Katinka Vliegen-kessels 2019-08-30 09:58:28

Leuke reisverslagen heb je net gelezen.Nu nog foto s kijken . Veel plezier nog.🙋‍♀️

Jeanny 2019-08-30 15:59:36

Prachtige foto s. Carry wat ben je al bruin. Mooi! 😎

Jeanny. 2019-08-30 16:01:56

Bbbbbbbaddderrrren. Wat zijn jullie dapper. Je moet wat over hebben voor die cache. Maar wat is het mooi daar.! Leuke foto's, ook van die twee zwarte vrouwtjes. Jammer dat jullie weggestuurd werden door de politie. Die flikken bederven ook alles hahha