Beetje eilandhoppen

Portugal, Tavira

Dinsdag 18 januari 2022 | Gerard

De ochtendwandeling gaat naar het eiland Ilha de Tavira en het beroemde Praia do Barril. We hadden ook het treintje kunnen nemen maar dan missen we de punten van de labcache die hier ligt. Maar bij stage 3 gaat het mis. Wat we ook proberen, we krijgen niet het groene vinkje. Beetje balen maar we houden er de pas nu goed in en na zo’n anderhalve km bereiken we het mooie zandstrand dat een lengte heeft van 16 km. Er ligt een restaurant en een kerkhof van oude ankers, afkomstig van tonijn-vissersboten. 60 Jaar geleden is hier de tonijnvangst teloor gegaan en kon de vloot op de schroothoop.
De terugweg is langs dezelfde route, want er is er maar een. Geen straf want het gebied dat nog steeds deel uitmaakt van het nationaal park Ria do Formosa is prachtig . Via borden wordt ons beloofd dat we onder andere de Grutto, kleine Zilverreiger, de blauwe reiger en ooievaars zullen zien. Met uitzondering van de ooievaar hebben we ze ook allemaal gezien en dankzij de borden ook allemaal een naam kunnen geven. We worden nog eens echte vogelaars.

Nog even een leuke cache in het park van Pedra’s d’El Rei die verborgen is in een reusachtige olijfboom met een omtrek van 11,80 m. en een hoogte van 9 m De leeftijd wordt geschat op 2000 jaar en hoewel de stam gedeeltelijk hol is, is hij is nog steeds in prima gezondheid. Op de terugweg nog even een vakantiehuisje uitgezocht met het toepasselijke huisnummer 63a, maar gaandeweg de dag zie ik toch van de koop af.

Stukje verder ligt het dorpje Santa Luzia en hier scheiden onze wegen. Ik krijg van de eigenaar van de cacheronde wat tips via de mail waardoor ik de cache zou kunnen afmaken. Car daarentegen heeft meer zin om het dorpje te verkennen. En zo trekken we allebei onze plannen. Car blij met de bezichtiging en ik met de voltooide cache.

En dan ligt Tavira op de route. Maar om een leuke lunchplek te vinden rijden we er doorheen en stranden op alweer een lekker strand. Om ons heen slikken en/of kwelders en een ruïne van een fort ligt op loopafstand. De lunchpauze wordt hangmiddag en de bezichtiging van het stadje Tavira wordt verschoven naar morgen.

De zonsondergang is weer prachtig en omdat de wind van de laatste dagen is gaan liggen kan de drone weer eens omhoog.
Maar een meisje dat later toch een jongetje blijkt te zijn is niet meer van mijn zijde weg te slaan en wil alles zien en weten. Eerst in het Engels maar gaandeweg vertelt hij me dat hij eigenlijk Duitser is en met zijn moeder en broertje hier tijdelijk woont en misschien ook wel permanent. Daarom zit hij hier ook op school. Vader is altijd ‘ver weg’ en is Nederlander... Alles wordt me niet duidelijk maar na de landing komt ook zijn moeder en broertje aanlopen en wordt het verhaal duidelijker.
Het meisje is volgens de moeder toch echt een jongetje en net als zijn tweeling boertje 9 jaar oud. Ze komen oorspronkelijk uit Berlijn en ze is van plan om zich hier permanent te vestigen. Werken kan ze vanuit elke plek dankzij internet en pappa “leeft in Antwerpen”. En ik meen in haar gezichtsuitdrukking te lezen dat die wat haar betreft daar mag blijven ook.
De kinderen vinden het best hier, ze zitten op een internationale Engelstalige school en zijn met hun ADHD ( dat had ik inmiddels gemerkt 😅) beter hier af dan in het jachtige Berlijn. Nadat ik nog honderd vragen van Constantin en Ferdinand heb proberen te beantwoorden neemt moeder ze weer mee. Ze zal iets moeten verzinnen op de wens van de koters dat ze nu óók een drone willen én een hond.

Route: Pinheiro - Santa Luzia - Tavira
Gereden kilometers : 24
Voor Riet: 20° ☀️
Coördinaten slaapplek: N 037°07,163’ W 007°37,265’

Gave foto’s pa! Leuk om weer eens wat dronebeelden te zien 😁👍

Rick 2022-01-18 22:09:21

Ja hoor! Jullie hebben het weer voor elkaar gekregen…: ik ben weer stront jaloers… Prachtige foto’s, geweldige avonturen en dito verhalen… Sjaak wil ook met een bussie op reis! Nog 5 jaartjes en dan krijgen we onze AOW… wie weet…! Dan kunnen we jullie reisverslagen gebruiken om ook op pad te gaan! ❤️❤️❤️

Katinka Vliegen-kessels 2022-01-18 22:32:21

Schitterende foto's. Van groene vinkjes snap ik niks maar dat doet geen afbreuk aan het verhaal

Andrea en Wim 2022-01-18 22:47:42

Leuk die foto met Carry en Balou op de rails. En ik kan het ook beamen, dat de drone foto's een surplus zijn! (kost dat ding?)

René 2022-01-18 23:02:51

Dank voor het monument, de katten erachter maken het nog leuker! Wat een aparte kust daar toch. En een huis kopen..heel herkenbare emotie. Wij hebben daar ook eens over gedacht, met name in Vejer de la Frontera. Maar weet je..je ‘moet’ er dan steeds naar toe, terwijl je de hele wereld nog wil bekijken! En zeker als we bedachten hoe vaak we iets zouden kunnen huren voor het aankoopbedrag dan waren we het vlug eens: niet doen.

Riet 2022-01-19 10:05:04

Prachtige foto’s weer 🥰

Mia 2022-01-19 13:48:48

Wat leuk! Vertederende plaatjes, opa en kleinzoon, hetzelfde knotje, dezelfde passie. Beiden plezier. Ja dat ziet leuk uit.