We worden gevolgd

Griekenland, Gythio

Door Carry

Nadat we een slaperig uit haar ogen kijkende Juliëtte een glaasje vers geperste sinaasappelsap (bijna) op bed hebben gebracht, vertrekken wij naar het strand van Skoutari. Volgens Bernd én de beoordeling op Tripadvisor, een van de beste van de wereld. Vlak naast het kleine kerkje Ayia Varvara, dat meteen aan het strand ligt, kunnen we het busje kwijt. Twee tavernes en een paar authentieke vissershuisjes, meer vind je er niet. Het zandstrand is mooi, maar dat het nu tot de mooiste van de wereld behoort, is wat overdreven. Waterschoenen zijn geen overbodige luxe als je de zee in wilt. Maar het geheel ziet er wel erg pittoresk uit. We hebben ons net goed en wel geïnstalleerd als er een bekend auto’tje aan komt rijden. Het Griekse echtpaar dat ook al op het plekje bij Girolemenas stond en dat we vanmorgen hebben uitgezwaaid op de pier in Kotronas. Het ontbreekt er nog maar aan dat ook Juliëtte dit strandje ontdekt.
Dat krijg je als je in de Mani rondrijdt, de middelvinger is niet zo erg groot qua oppervlakte en iedereen gaat naar dezelfde mooie plekken.
Na de middag begint het flink te stormen en iets te betrekken, tijd om te verkassen naar Gythio dat 15 kilometer noordelijker ligt. Boven in het dorp ligt een klein klooster met een prachtig uitzicht over het havenstadje. En bij dat klooster ligt een cache, en dan is dat uitzicht natuurlijk mooi meegenomen. We kijken precies op het plekje waar we straks gaan overnachten. De cache is nog niet eens zo makkelijk te vinden maar terwijl Geer zoekt, en ik voor de vorm nog even mee doe, geniet ik tóch nog maar eens van het mooie uitzicht.
En dan moeten we langs dezelfde, smalle weg met zijn scherpe haarspeldbochten weer naar beneden. Als we door het stadje rijden komt ons weer een bekende witte auto tegemoet: het Griekse echtpaar. Even zwaaien en toeteren en dan moet Geer in de remmen: ik zie een markt. “Ga jij maar lekker op een terrasje zitten, “ bied ik hartelijk aan, terwijl mijn gedachten al gaan naar tassen, sieraden en misschien nog wat groenten ;)
De markt blijkt echter niet zo veel bijzonders. Wat huishoudelijke spullen, kleding en schoenen en daar was ik nu nét niet naar op zoek. Geer heeft zich waarschijnlijk op het terras beter geamuseerd dan ik op de markt.

Op hetzelfde plekje als voorgaande jaren, bij de vuurtoren van het schiereilandje, vinden we ons slaapplekje. Uitzicht aan de ene kant op het stadje en aan de andere kant op de woelige zee. Want hoewel het erg warm blijft, gaat de wind nog steeds niet liggen. We hebben net de stoeltjes buiten staan als Baloe blaffend op een paar mensen afrent. Het Griekse echtpaar heeft ook de weg naar deze mooie plek gevonden. Nu Juliëtte nog. 😄
Pas uren later zien we op de foto’s van haar Facebook dat zij al een stuk verder is dan wij. Onderweg naar Nafplio, net als waar ook wij morgen naartoe gaan... Wordt gevolgd... 😉

Route: Kotronas-Skoutari-Gythio
Gereden kilometers: 38
Coördinaten slaapplek: N036°45.218’ E022°34.406’

Vrijdag de 13e goed verlopen. Die dag hebben jullie achter de rug. In ieder geval geen enge achtervolging

Joke 2019-09-14 06:30:11

Wat een prachtige plekken weer allemaal!!!

Riet 2019-09-15 14:29:02

Weer prachtige foto's! Ja als je veel reist, leer je veel mensen kennen en die kom je dan meerdere keren tegen. Leuk is dat. Wie weet zien jullie Juliette weer snel terug, jullie reisdochter.