Woorden zijn soms overbodig.

Noorwegen, Oanes

Vrijdag 27 augustus 2021 | Carry

We zijn een van de eersten die vertrekken vanaf onze eerste overnachtingsplek in Noorwegen. En dat is te danken aan Baloe die al om half 7 probeert om mij uit bed te krijgen. Zijn poten worden pontificaal tegen mijn armen aangeduwd. Ik probeer hem nog even te negeren maar een tweede keer lukt het hem dan toch, het is zijn tijd en eigenlijk (thuis) ook de mijne op op te staan. Gelukkig zijn wij allebei geen langslapers en tien minuten later kruipt ook Geer het bed uit.
De watertank wordt nog even gevuld bij de kraan aan het haventje en dan rijden we richting ‘Preikestolen’ dat een kleine 300 kilometer het binnenland in ligt.
Hoewel je hier in dit land eigenlijk niet van ‘binnenland’ kunt spreken want de E39 slingert tussen de vele bergen en fjorden door. Op de hele route liggen om de paar kilometer mooie schone picknickplaatsen. Nergens zie je afval liggen, een heel ander beeld dan in Nederland of op veel andere plekken in de wereld.
In Mandal, een klein plaatsje aan de kust, loggen we onze eerste caches in dit land. Daarna neem ik het stuur weer over zodat Geer op zijn gemak kan rondkijken. Helaas heb ik de pech dat op dit lange stuk tientallen tunnels liggen, smalle wegen en nog redelijk druk verkeer.
Na de lunch is het weer de beurt van Geer en dan komen we geen énkele tunnel meer tegen:) Wat een prachtige eerste indruk hebben we nu al van dit uitgestrekte land en wat een rust als we de E39 bij Algård verlaten.
In Lauvvik staat de Ferry al klaar om ons in 10 minuten over de Lysefjorden naar Oanes te brengen. Een ticket kopen is niet nodig, thuis hebben we ons via de app van Epass24 geregistreerd en zodoende kunnen we overal, op veerboten en tolwegen, doorrijden. Het kenteken van de auto wordt automatisch gescand, de onderweg gemaakte kosten kun je meteen inzien en de rekening krijg je later thuis gestuurd. We zijn benieuwd:)
Als het net zo snel gaat als de terugboeking van de kosten van de geannuleerde overtocht van Fjordline, dan ligt de rekening er misschien al als we thuis komen. Dat geld staat nu alweer netjes op de rekening.
In Oanes vinden we, meteen aan de oever van de fjord, ons plekje voor de nacht. Morgen staan we vroeg op om niet met de mensenmassa’s op de Prekistolen te staan. Hoewel: Geer heeft tegenwoordig een app op de telefoon waarmee je alle ongewenste figuren op de foto’s weg kunt poetsen:)
En als de rest van het land net zo mooi is als het stuk dat we vandaag al gezien hebben, dan ben ik óm! Lange tijd heeft bij ons Griekenland op 1 gestaan, daarna werd het Ierland (weliswaar hadden we toen prachtig weer), maar nu denk ik dat ook dát land een plaatsje gaat opschuiven.

Route: Søgne-Mandal-Flekkefjord-Ålgard-Lauvvik-Oanes
Gereden kilometers: 221
Coördinaten slaapplek: N 058° 54, 324’ O 006°04.648’

Geweldige plaatjes. Genieter maar lekker van.👍🏻☀️

Claire 2021-08-27 19:49:55

Prachtig

Do 2021-08-27 20:06:52

Woorden zijn idd overbodig. En het weer is ook beter dan bij ons. Hier in Schwerin regent het om de klap.

Henk Massen 2021-08-27 20:07:08

Mooie foto's prachtig

Tilly 2021-08-27 20:22:13

Genieten weer 👍

Mia 2021-08-27 20:36:03

Genieten!

Renate 2021-08-27 21:02:27

Haha ik vind dat zo grappig. Waarom zou je andere mensen weg poetsen van de foto? Die mensen waren er toch ook dus die zijn dan onderdeel van je herinneringen. Althans zo voelt dat voor ons. Leuk jullie verhalen. Wij gaan morgen voor het eerst een weekje met een camper. Ben heel benieuwd of wij net zo enthousiast worden als jullie.

Andrea en Wim 2021-08-27 21:04:29

Geweldig

Yvonne Sormani-Simons 2021-08-27 23:25:55

Kan helaas niet veel schrijven, de tablet is leeg.

Yvonne Sormani-Simons 2021-08-27 23:26:45

Algård Alleen de naam al......... V a k a n t i e ......

René 2021-08-27 23:45:39

Ik ga niet veel op vakantie, dit is echt mee genieten zo.. prachtige foto's en heel mooi geschreven. Thankxxx

Helmi 2021-08-28 09:54:44

Prachtig !! En zo te zien zit het weer ook nog mee. topje en korte broek gaat hem hier niet worden