Nietjaarsduik.

Spanje, Santiago de Compostella

Zaterdag 1 januari 2022 |Gerard.

Castropolis is de grote winnaar met wel 30 seconden vuurpijlen. Figuaras is tweede met gebrek aan concurrentie, maar dient eigenlijk gediskwalificeerd te worden omdat die hun kruit al om precies 22:00 uur hebben verschoten. De reden hiervoor hebben we niet kunnen achterhalen. Ribadeo had slechts een knalletje en dat was de kurk van onze champagnefles die ik met gevoel voor drama met een sierlijke boog de haven in spoot van de Ria del Ribadeo.
Sorry geen champagne, we passen ons aan en hebben een fles Cava van het land zelf soldaat gemaakt. De knal is er niet minder om en het heeft bubbels.

De laatste uren hebben we doorgebracht met elkaar pesten en de top2000. Omdat we niet meegesleurd werden in het feestgedruis zijn we, voor mijn doen, netjes op tijd gaan slapen. Voor Car was het “achterlijk laat”.

Het eerste ‘goede’ voornemen van het jaar is mijn nieuwjaarsduik, nadat Car gisteren zo heldhaftig de oudejaarsduik heeft gemaakt. Ik opper voorzichtig om terug te rijden naar dezelfde plek, maar volgens Car komen we vandaag nog genoeg strandjes tegen.... Mooi, denk ik en ik zie het eerste goede voornemen van dit jaar al verzanden. :)

De autovia is nagenoeg leeg als we even voor tienen richting zuidwest rijden met bestemming A Caruña. Na ongeveer een uur en 45 minuten rijden komen we op het schiereiland van het stadje aan. Nog genoeg parkeerplaats deze keer maar je ziet dat de 247000 inwoners langzaam ontwaken en ook gaan profiteren van het prachtige weer. Rond de gigantische voormalige vuurtoren is het goed toeven. De toren genaamd Torre de Hercules is de enige nog intacte Romeinse vuurtoren ter wereld en staat om deze reden op de Unesco Werelderfgoedlijst. De omgeving is aan dit historische monument aangepast en we wandelen dan ook met plezier door het prachtige aangelegde ‘park’.

Na een paar uur voelen we de beenspieren en het voornemen om ook nog middels een labcache de mooie stad te bezoeken laten we varen. Ons 2e goede voornemen is daarmee ook al van de baan nog voordat de dag verstreken is. Maar het wordt ook langzaam tijd om richting de Portugese grens te rijden. Tenslotte was dit onze bestemming toen we onze reis planden. En na 8 dagen zijn we er nóg niet. Maar niet dat ons dat ook maar iets interesseert.
“Het doel geeft richting, de reis bepaalt de bestemming.”

En ook nu wijken we weer af van het net gesmede plan. Santiago de Compostella ligt min of meer op de route en ook als niet pelgrim lijkt ons dat een mooie stop.
Het is te laat in de middag om de stad zelf nog te bezichtigen en we zoeken middels Park4night een slaapplek. We kiezen een mooie plek met uitzicht op de kathedraal, maar met de opgegeven coördinaten komt Garmin niet klaar en Googlemaps wordt ingeschakeld om het beter te doen. Maar ook die stuurt ons letterlijk het bos in en met een steile klim rijden we een doodlopende weg in die steil omhoog gaat. Op het eindpunt een gigantisch kruis maar ook een 360° uitzicht op Santiago de Compostella e.o.
Wel iets hoger (460 m) maar voor ons ook een prima plek. Ook nog 3 caches op loopafstand en dat is de kers op de taart. Morgen kijken we wel weer verder. Nu genieten we van de stadslichtjes onder ons en kijken terug op een wat anders geplande, maar zeer geslaagde eerste dag van het nieuwe jaar.

Route: Ribadeo-A Coruna- Santiago de Compostella
Gereden kilometers: 240
Coördinaten slaapplek: N 042°53,883’ W 008°33,900’

De nieuwjaarsduik mag je gerust inhalen. Schroom niet, laat het water je huid prikkelen, laat al je huidsensoren je verrassen, geniet van het moment.

René 2022-01-01 21:16:42

Ola Geer en Car. een gezond en gelukkig 1922.ook voor jullie. Het bussie is " rustig " af aan het zakken naar Portugal. Daar doen jullie dus niet aan mee, genoeg te beleven. ik verwacht nog veel leuke verrassingen te mogen meemaken

Henk Jaspers 2022-01-01 21:32:08

O jee, jullie zitten ineens op Carnota-hoogte! Welke weg zal jullie morgen waarheen voeren? We zijn benieuwd! En veel aparte ‘monumenten’, jullie weten: daar ben ik gek op.

Riet 2022-01-01 22:49:45

Gerard wel ff door de kathedraal zweven hé !!!! Aan de klepel gaan hangen. Jij durft dat.

Herman 2022-01-02 18:43:43

Lieve Car en Geer, een gelukkig nieuwjaar en nog heel veel reisuurtjes in goede gezondheid. Grappig dat Henk jullie een fijn 1922 wenst 🤣🤣

Susan 2022-01-04 04:51:35

Ja zo zie je maar weer, zo kom je nog eens ergens. Met of zonder Truus of Henk of wie dan ook de weg aangeeft. Daarbij maakt het niet uit en jullie genieten van een mooie Nieuwjaarsdag met bubbels en al. Toppie!