Van 2211 naar 0

Italië, Senigallia

Vrijdag 23 Augustus 2019
door : Gerard

We dachten dat we de enigen waren die de nacht op de Penser Joch zouden doorbrengen. maar net voor zonsondergang komt er nog een VW California die naarstig op zoek gaat naar het meest rechte plekje. Maar daar staan wij al. Om toch zoveel mogelijk recht te staan komt hij wel erg dicht in de buurt. Er worden twee kinderen uitgeladen die meteen uitgelaten gaan doen wat natuurlijk begrijpelijk is, mits ze wel hun tijd weten. Het zijn Italianen dus kindjes kunnen dan vaak nog héél laat hyper zijn. Maar als vader en moeder het busje op orde hebben gebracht gaat het hefdak omhoog en worden de koters naar binnen gedirigeerd. Nette rustige lui met California’s is onze ervaring. :)
Een inktzwarte doodstille nacht volgt en volledig uitgerust worden we wakker van de eerste wandelaars die arriveren en aan hun trektocht door de bergen beginnen. Wij maken slechts een kort wandelingetje naar een bankje iets hogerop. Maken hetzelfde selfie als 10 jaar geleden op deze plaats en laten de drone nog wat rondvliegen om deze prachtige rustige plek vanuit de lucht vast te leggen.

En dan volgt een langzame kalme afdaling. Over het algemeen alleen wat motorrijders die de bochtige weg en de mooie uitzichten kunnen waarderen. Er liggen nog een paar caches op de route die gemakkelijk te bereiken lijken. Een klein stukje lopen volgens de gps maar we hebben even geen rekening gehouden met hoogteverschil. Hemelsbreed niet zo ver maar als je dan de hoogte in moet gaat dat slingerend en steil! Met de wandeling van gisteren nog in de benen voelen we het goed. Maar het tochtje is de moeite waard en het laatste doosje ligt bij een mooie waterval. Nog even een glibberige wand beklauteren en dan vinden we het genoeg geweest voor vandaag.

Als we terug komen op de plek waar we ons busje geparkeerd hebben staat een boer een stier te overtuigen dat hij een koe moet dekken. De koe zal best tochtig zijn want boeren hebben daar kijk op, maar de stier is minder geïnteresseerd en neemt ruim de tijd voordat hij Klaartje bestijgt. Het ziet er allemaal nogal onhandig uit en de bullepees weet geen doel te treffen. Hoe zeer de boer ook stuurt. Met een hand de staart van de koe opzij trekken om het doel vrij te maken en in de andere hand een knuppel die verbonden is met de ring in de neus van Bulletje en waarmee hij hem richting het genot probeert te manoeuvreren. Het blijft aankloten. De boer krijgt zichtbaar de pest in en uiteindelijk moet Bul de stal weer in. Maar dat lukt pas als de boer via zijn mobieltje versterking heeft laten aanrukken. De koe kijkt ondertussen wat meewarig naar al het gedoe achter zich. Zonder enige opwinding laat zij zich daarna gedwee afvoeren. Coïtus interruptus. Ik snap waarom men in onze haastige productiemaatschappij is overgegaan tot rietjes.

Over haastig gesproken. De prachtige weg eindigt in de stad Bolzano. Weg rust en we zitten meteen tussen het hectische verkeer met drukke Italiaantjes. De Autostrada wordt opgezocht omdat we van hieruit zo snel mogelijk richting Ancona willen.
Maar dat gaat alles behalve soepel. Boven de weg hangen regelmatig elektronische borden met daarop waarschuwingen met de tekst dat er kans is op file tot aan Affi. Zowel in het Italiaans als in het Duits. En die files krijgen we aan de lopende band. De ene keer rij je lekker door om vervolgens een kwartier stil te staan. Geen enkele opbreking of wat dan ook die een file zou rechtvaardigen. Opvallend is dat als zo’n bord verschijnt heel veel bestuurders op de rem trappen. De remlichten veroorzaken dan een reactie van de achterop rijdende automobilist door ook weer op de rem te trappen en voila je hebt weer een spookfile. We zijn blij als we na 160 km en een hoop files eindelijk voorbij Affi zijn. Maar dan begint Miep te zeuren dat er nog veel meer onheil gaat volgen en doet ons voorstellen om een alternatieve route te berekenen. Gelukkig slikt ze haar voorstellen ook weer geregeld in zodat we na ruim 500 km net voor duisternis aankomen in Senigallia. Redelijk rustige parking aan de haven. De 13 graden van vannacht ruilen we in voor 30.

Gereden km’s: 512
Route: Penser Joch - Bolzano - Bologna - Senigallia
Coordinaten N 043°43.279’. E 013°13.101

En weer mooie foto's.

Henk Massen 2019-08-24 11:39:57

Baloe toch maar laten oefenen in Griekenland . Een ring door zijn neus zal hij niet fijn vinden.

Joke 2019-08-24 12:42:42

Recept van Paul van Vliet ('t Benne leuke dingen voor de mens'n): Laat die boer het eens proberen met een veekoek in de nek van Klaartje.......

Fred Stolk 2019-08-24 13:43:28

Wat een mooie paddestoelen!!

Riet 2019-08-24 16:51:34

He he eindelijk bereik ik jullie. Als digibeet had ik wat moeite om jullie via Pindat te bereiken. Ik kan dan alleen de verslagen via de telefoon lezen en dat vind ik niet handig en al helemaal niet om iets terug te schrijven. Dat gepiel op dat ding. Maar nu zij we er. Ik zie dat ik nog heel wat lezen moet en wat in te halen heb. Ik zie dat ik op 23 augustus begonnen ben en er al eerdere verslagen Zijn. Dus ik ga weer terug naar het begin en dan weer verder. Wat een gedoe met die koe zeg! Dat is niet de koe bij de horens vatten, wat een slome stier. Het zijn de mannen van vroeger niet meer!! Hahaha sorry Geer, ik had het niet over jou, maar over Bulletje.