De terugreis

Tsjechië, Prague

Hallo allemaal!

Nog een allerlaatste keer deze reis. Ik wil jullie alvast bedanken voor de leuke reacties onder de reisverslagen de afgelopen dagen.

Vanmorgen was ik vroeg wakker want er was ergens een kind aan het rondrennen om 7 uur 's ochtends. Ik wilde graag nog iets verder slapen, maar dat kind heeft zeker een uur gerend. Ik heb mijn koffer ingepakt, omdat ik gisteravond eigenlijk alles heb neergegooid en mijn bed ben ingedoken is het voor mijn gevoel nog een beetje ongeorganiseerd. Dat moet eerst op orde zijn voordat ik kan gaan ontbijten. Om 9 uur zat ik aan het ontbijt. Het was best druk in de zaal. Ik nam 2 geroosterde boterhammen met kaas, een broodje met jam, pannacotta en een kokosgebakje.

Het weer was niet zo goed en daarom kijk ik er wel naar uit om weer naar Nederland te gaan. Helaas moest ik daar nog even op wachten, want mijn vlucht ging pas om 15.10 uur. Ik besloot nog naar een parkje te gaan die ik bij toeval laatst ontdekte toen ik door een passage liep. Daar heb ik op het bankje gezeten, maar dat was best fris. En naast mij op een bankje zat een man een joint en sigaret te roken (ja met twee sigaretten in zn hand). Een beetje raar vond ik het, want er waren heel veel kleine kinderen vanwege een aangrenzende school met speeltuin.

Ik wilde eigenlijk deze ochtend nog een een speciale Hongaarse lekkernij kopen. Het heet Trdelnik en is een schoorsteenvormige deeg met kaneelsuiker waar men meestal softijs in doet. Het is eigenlijk Hongaar, maar erg populair in Praag. Omdat het weer slecht was had ik daar vanmorgen geen zin in.

Ik besloot terug te gaan naar mijn hotel en mijn koffer op te halen. Toen ik even later buiten stond bedacht ik me dat ik wel heel vroeg op het vliegveld zou zijn als ik om 11.30 uur zou vertrekken. Dus ik besloot nog een half uur uit te zitten in de lobby.

Daarna ging ik lopend naar het metrostation Mustek. Daar nam ik de groene lijn naar Nádraží Veleslavín en na even wachten stapte ik over op de bus naar het vliegveld. De bus gaf aan te stoppen bij terminal 1 2 en 3. Shit, bij welke terminal moet ik zijn? Gelukkig stond in de bus aangegeven dat terminal 1 voor private flights waren, terminal 3 voor buiten Schengen en terminal 2 voor binnen Schengen. Gelukkig met mijn toerisme weet ik dat we in het Schengen gebied vallen.

In de bus stond ook aangegeven dat ik een coronabewijs nodig had bij inchecken. Shit, dat bewijs zit in mijn koffer en ik heb geen zin in het openritsen van mijn koffer. Gelukkig had ik wifi en zou ik het op mijn telefoon kunnen tonen. Achteraf gezien is dit nergens meer nodig.

In de terminal aangekomen zag ik dat je naar security kon van gate C en D, maar geen idee welke gate ik had, want dat stond ook niet op het bord. Ik ben maar gewoon daar naar de security gegaan. Ik ben helemaal goedgekeurd door de scan. Ik moest ergens bij Gate D zijn. Het nummer werd later bekend gemaakt. Wel pas heel laat. Ondertussen nuttig ik nog een broodje zalm, dille en een vers sapje. Op het broodje zalm zat een schijf citroen, waar ik achter kwam toen in mijn tanden zette in de schil. Wie doet er dan ook een citroenschijf op een broodje?

Om 14.15 uur stond er pas een nummertje achter de gate. D3. Om 14.55 uur stond ik nog in de rij terwijl eigenlijk de gate zou moeten sluiten. Ik heb stoel 21C aan het gangpad, vandaar dat ik als een van de laatste in het vliegtuig stap, zodat ik niet nog hoef op te staan voor iemand die aan het raam zit.

We moesten nog even wachten op 2 landende vliegtuig en een vertrekkend vliegtuig voordat we mochten opstijgen. Iets later vertrokken dan gepland.

Tijdens de vlucht hadden we wat turbulentie maar niet heel hevig. Ik had dat wel verwacht omdat het inmiddels regende in Praag. Ik ging weer de zon tegemoet, want in Nederland zag ik weer een blauwe lucht. Wel met veel wolken, wat nog voor turbulentie zorgde bij dalen. Ik ben paar keer in slaap gesukkeld en werd dan weer wakker van mezelf of de turbulentie.

Geland in Eindhoven bek ik vrijwel meteen met mijn vader die me komt ophalen. De deuren gaan nog niet open van het vliegtuig. Daarna wordt alleen voor opengedaan maar ik zit vrijwel achterin. Wanneer de drukte een beetje weg is voorin wordt achter ook de deur geopend. Mijn vader stond op de Kiss and ride en kan daar maximaal 15 minuten gratis parkeren. Ik verwachtte al dat ik dat niet ging halen, want wilde ook graag naar het toilet.

Voor 23 minuten parkeren moesten we nog 3 euro afreken. Dat is een geldpot voor slechts 8 minuten. We besluiten onderweg nog een ijsje te nuttigen en rijden daarna door naar huis.

Het is fijn om weer thuis te zijn, ondanks dat ik een heerlijke tijd heb gehad die ik liever nog langer had gespendeerd.

Nog paar dagen vrij voordat ik weer ga sparen voor de volgende trip. Mochten jullie tips hebben voor een volgende reis, dan kunnen jullie dat achterlaten in de reacties 😉 Ik hoor namelijk ook graag andermans ervaringen en tips in plaats van dat ik ze allemaal deel.

Dag allemaal. Tot een volgende keer!

Marjolein wat heb je weer een mooie reis gehad en ons ook nog laten meegenieten met je sprankelende verhalen en prima foto's. Dank je wel en tot de volgende reis.

Riny 2022-05-27 22:51:15

Bedankt Ik heb er van genoten Zal je berichten missen Tot hopelijk een volgende keer