Happy Holi!

Nepal, Kirtipur

Niemand had mij trouwens gezegd dat het zo koud zou zijn in de avond. Ik zat gister dus met mijn T-shirt, fleecevest, lange broek, bergschoenen en mijn sjaal aka hoofddoek op die motor en had het koud. 's Nachts ben ik ook paar keer wakker geworden van de kou. De Heather kon wel aan maar die zou dan recht op mijn hoofd schijnen en dat geeft behoorlijk wat licht. Om 5.05 uur ging de wekker van Gamboo een van de meisjes die bij Elina in het meidenhostel woont. Ik sliep trouwens met Elina, Gamboo en Shanta in één kamer, in het huis van Dev. Dev moest vannacht werken dus die was er niet. Ik werd dus wakker van die wekker, maar ben toen weer in slaap gevallen. Totdat we alle 4 om 7 uur wakker werden.
Toen zijn we naar het meidenhostel gelopen. Dus ik had mijn pyjamashirt nog aan. In het hostel kon ik me omkleden en daarna kreeg ik twee boterhammen met jam wat ik hier normaal 's ochtends eet. De Nepalesen ontbijten niet. Zij nemen gewoon wat extra tegen lunchtijd. Na mijn ontbijt zijn we elkaar gaan onder smeren met Holi-poeder. Na elkaar al goed te hebben ingesmeerd zijn we in een lokale slijterij wat alcohol gaan nuttigen. Ik hoefde geen zware alcohol aangezien het zonnetje nogal scheen en ik net een ontbijtje op had. Ik kreeg een appelsapje. Nadat iedereen zijn bierflesje leeg had (zij dronken allemaal bier) gingen we terug naar het hostel waar we een lunch kregen van rijst met groenten. Na het eten waren meer meiden naar buiten gekomen om Holi te vieren. De muziek stond lekker aan op Indiase en Nepalese liedjes. Op elk liedje hebben ze wel een danspasje, waardoor ik maar probeerde hen na te doen. Sommige van jullie weten dat ik niet (goed) kan dansen, maar ik heb me goed vermaakt en dat vind ik belangrijker. We gingen tegen half 1 naar een concert waar ze kaartjes voor hadden gekocht. Het concert was even verderop en we gingen lopend daar heen. Ik had geen hoofddoek op omdat ik niet wilde dat mijn sjaal vies werd, ondanks je die poeder eruit kan wassen. Dat was dus misschien niet zo goed plan, want er waren nogal wat mensen die vanaf het dak water naar onder gooiden. En ja, als er een blonde kip tussen loopt moeten ze die natuurlijk hebben. Ook andere lokale mensen die met Holi-poeder over straat liepen, wilde mij hebben... Maar ik had gelukkig een stuk of 8 bodyguards om me heen. En er viel met de locals meestal wel te praten. Soms moesten jongetjes wat harder aangepakt worden...
Bij het concert aangekomen, of beter gezegd de kale vlakte, stonden miljoenen mensen. We zijn daar 2 minuten geweest en zijn toen weggegaan aangezien die andere meiden het ook niet leuk vonden dat ze mij telkens aankeken en daardoor ook niet vrijuit konden dansen. Onderweg terug naar het hostel kreeg ik een migraine-aanval. De meisjes liepen niet door dus ik werd een beetje geïrriteerd. Bij het hostel aangekomen vroeg ik of Dev me naar mijn appartement kon brengen. Hij had op dat moment geen motor en hij zei als hij me met de taxi zou laten afzetten, dat ik dan me maar moest afvragen of ik dan wel echt thuis kom, mede doordat hij weet dat ik verdwaald ben geraakt. Hij kon ook met mij mee in de taxi maar dan moest hij dubbel betalen aangezien hij weer terug moest. Dus hij bood mij een optie aan: dat ik rustig in iemands zn kamer kon slapen. Ik snapte het volledig en wilde ook graag even gaan liggen dus ik mocht op Shanta haar kamer slapen. Haar kamer was een grotere puinzooi dan die van mijn zus (dus Elsje je kamer is geen puinzooi hahah). Ik mocht gaan liggen op een hout bed. Dus er was geen matras voor dat bed. Ik lag daar dus op van die houten planken, erg comfortabel was het de eerste 5 minuten niet. Ik ben toen vrij snel in slaap gevallen en heb dus een heerlijk dutje gedaan. Na een poosje kwam Pooza mij wakker maken. Ze vertelde me dat een vriend van haar mij kon afzetten bij mijn appartement. Yes, lekker in mijn eigen bedje, douche etc. Ik pakte mijn spullen en klom achterop de scooter. De scooter zat comfortabeler dan de motor van gister. Ik dacht dat die jongen de weg wist, maar toen we bij een straat aankwamen vroeg hij mij of we gister ook via die weg kwamen. Ten eerste gister reden we allemaal kleine straatjes door omdat er file was op de hoofdweg. Ten tweede mijn fotografisch geheugen is als een stoeptegel hier in Kathmandu. Tot slot die weg lag vol met enorme waterplassen en veel modder, dus al waren we van die weg gekomen had ik ook gezegd dat dat niet zo was. Nadat hij aan 3 mensen de weg had gevraagd wist ik hem te vertellen waar hij heen moest rijden.
Bij het appartement aangekomen heb ik gelijk een douche genomen. Ik zat onder met dat poeder. Het zat zelfs op mijn hemdje, bh en in mijn decolleté. Ze zeggen dat je het er weer uit krijgt dus ik gooi het morgen lekker in de was. Ik heb gelukkig geen hoofdpijn gekregen. Ik ben wel moe en blij dat ik nu weer thuis ben. Dadelijk ga ik even eten koken en nuttigen en dan ga ik denk ik vroeg slapen. Morgen begint weer een stageweek.

Wat een belevenissen elke keer weer Marjolein. Ik denk als je je er aan overgeeft een relaxed leven.

Gerrie van den Hout 2017-03-12 18:50:41

😂 heb je geen foto dat die blonde kip onder de poeder zat, je beleefd al veel Marjolein hoop wel dat je migraine beetje weg blijft 💋

Marja Waasdorp 2017-03-12 19:14:18

Marjolein, meer ster allure krijgen, dat went wel. Ze blijven je nakijken, iedereen wil je kennen en zolang ze vriendelijk blijven is er niets mis mee.