Happy International Women's Day

Nepal, Kathmandu

Toen de wekker vanmorgen ging besloot ik maar om op te staan. Misschien is het beter dat ik mijn wekker nog wat vroeger zet aangezien ik nu elke keer meteen uit bed moet, omdat ik het anders niet ga halen. Vandaag was ik ook erg langzaam. Het was al 9:40 toen ik de deur uit liep. Dat is niet zo’n hele grote ramp, maar ik loop ongeveer 20 minuten dus moet dan wel echt om 40 weg. Voordat ik naar stage ga, vind ik het belangrijk om mijn behoefte nog even in het appartement achter te laten. Op kantoor is namelijk geen normale toilet, maar een gat in de grond en ik vind het namelijk niet zo prettig om naar zo’n toilet te gaan. Bovendien wordt die toilet gebruikt door alle medewerkers van andere bedrijven die boven ons in het gebouw zitten en van de bewoners die in het naastgelegen kamertje wonen. Ook wassen de bewoners zich en hun kleren. Het lijkt dus alsof je je behoefte gaat doen bij de buren. In Nederland laat je dan waarschijnlijk ook liever niet je grote boodschap achter.

Ik liep naar kantoor en heb voor jullie daar een filmpje van gemaakt. Die heb ik geprobeerd bij de blog te uploaden maar ik krijg het lange filmpje niet geopend op mijn laptop... Op een of andere manier ging mijn camera ook halverwege uit dus er mist een klein stukje. Bij het kantoor aangekomen stond Elina al op me te wachten. Ze vertelde me dat het kantoor op slot was. Normaal begint Chitra zijn werk om 8:00 uur dus dat was een beetje raar. Elina had ook geen sleutel en Chitra nam zijn telefoon niet op. Uiteindelijk na even wachten belde Chitra Elina terug en vertelde haar waar de reservesleutel was. We zijn toen naar binnen gegaan, maar wisten eigenlijk niet zo goed wat we konden doen. Normaal wordt er sowieso het eerste half uur besteed aan de krant lezen, social media bijwerken, computer opstarten etc. Mijn computer wilde al niet meewerken dus nadat hij het weer zou gaan doen zou Chitra er wel al bijna zijn. Ik heb toen nog even de mail gecheckt; of er nog Nederlandse mails binnen zijn gekomen. Maar dat was niet het geval. Om 10:45 kwam Chitra. Ik heb toen nog onze feestdagen moeten opschrijven, want dat zijn de dagen waarop toeristen vaker tijd hebben om een vakantie te boeken of op vakantie te gaan. Ook hebben we samen even gekeken naar de website. Voor mijn bedrijfsopdracht ga ik nu onderzoeken wat men vind van de website en wat men graag nog wil zien op de website. Chitra zegt dat veel blanke mensen de website vrijwel meteen verlaten en dat hij graag wil weten hoe dat komt en hoe hij het beste zijn marketingkanalen kan gebruiken. We hebben ook naar een andere website gekeken. Hij wilde graag zijn website ongeveer hetzelfde ingedeeld hebben als die, alleen die site is voornamelijk bedoeld voor jongeren en dat zie je toch wel heel erg terug in het websitedesign en het kleurgebruik. Mijn werkdag zat er om 13:30 uur al op. Chitra vond dat we een vrije middag verdienden, omdat het internationale vrouwendag is. ’s Middags ben ik met Elina, Dev en een klasgenoot van Elina (die gister samen met ons Dumplings was komen eten) naar de Fire and Ice Pizzeria gegaan. Ja jongens alweer pizza! Achja ik kan er eigenlijk geen genoeg van krijgen. We bestelden samen één pizza om te delen. Het was een pizza met kip, maïs en aardappel. Voor diegene die ananas echt niet op een pizza vinden kunnen… aardappel kan helemaal niet! Elina en Dev zeiden dat de cola erg duur was daar. Het was 110 Nepalese Roepies, dat is minder dan een euro. Laatst hadden ze een 2.25 Liter fles voor me gekocht die ongeveer even duur was. Ik vertelde hen dat wij vaak rond de 2 euro betalen voor een flesje cola in een restaurant, dat vonden ze toch wel erg duur. In Nepal eten locals altijd met hun rechterhand. Ze weten dus niet zo goed hoe ze om moeten gaan met bestek, dat bleek maar weer eens toen we de pizza gingen snijden. Ik zei tegen hen dat ze wel met hun handen mochten eten, maar ze vertelde me dat ze meestal alleen local food met hun handen aten en westers eten met bestek.
Daarna ben ik lopend weer naar huis gegaan. Dev zei dat hij me wel met de motorbike naar huis wilde brengen, maar ik vind dat een beetje eng zo in het drukke verkeer zonder helm op. Ook is het vandaag super lekker weer en een wandeling maken is gezond! Ik liep wat sneller dan normaal aangezien ik voelde dat mijn darmen aan het rommelen waren…
Bij mijn appartement aangekomen was de huisbaas mijn kamer aan het poetsen. Ik had vanmorgen geen tijd om mijn bord op te ruimen en gister had ik geen zin om af te wassen, dus ik had nogal een bende achtergelaten. Die man had alles afgewassen en ik voelde me daardoor een beetje een slecht mens… Eigenlijk moest ik zo nodig naar het toilet, maar dacht oké als ik nu ga dan hoort die man alles… Na 10 minuten was die man weg en kon ik lekker m’n gang gaan. Nu is het alweer bijna tijd om eten te koken. Morgen moet ik weer boodschappen gaan doen, aangezien mijn voorraad er weer bijna doorheen zit. Misschien ga ik dan pasta halen en ga ik lekker Italiaans koken, want ik zag dat ze dat ook hadden.

Ohja Elina is trouwens geslaagd voor haar schriftelijk examen voor motorbike en moet dus vrijdag aanstaande haar praktijkexamen afleggen. Dat doen ze op een afgesloten terrein waarbij ze in 8jes moeten rijden, stoplicht moeten passeren, stopstreep etc. Dus ze leggen hun examen niet in het echte verkeer af.

Ik kan me goed voorstellen dat je liever wandelt dan achter op de brommer in dat rommelige verkeer daar. Ik zou ook voor wandelen kiezen. Groetjes

Maria 2017-03-08 14:44:24

Hahaha je kunt het maar kwijt zijn Marjolein.

Marja Waasdorp 2017-03-08 14:51:01

Goeie keuze om te wandelen. Nu nog wat minder fastfoot. en dan komt het allemaal goed. Zeker als je ... je darmen laat rommelen. haha ;-) Toch handig zo'n afwasmachine. Thuis dan!! Love U !!!!!