30 graden en sneeuw!

Nepal, Bhaktapur Durbar Square

Ik had vannacht niet zo goed geslapen. Het was erg warm, het onweerde en ik men miljoene keren wakker van een mug die rond mn hoofd zoemde. Jahoor, die mug heeft zich lekker gevoed met bloed van mn voeten, waaronder mn kleine teen.
Om 6.30 uur ging de wekker, een absurde tijd voor een vrije dag. Elina stuurde me gister een berichtje dat ze me tussen 7 en 8 uur zou bellen nadat ik haar had gevraagd wat het plan voor vandaag was. Ik kon ook wakker worden van mijn ringtoon maar ik weet dan al dat ik niet bewust bezig ben met telefoneren. Dus ik dacht laat ik om 6.30 uur opstaan dan kan ik ook nog even snel de boel aan de kant schuiven en opruimen voor als ze opeens om 7.20 voor de deur zou staan. Uiteindelijk had ik al ontbeten, me aangekleed en opgeruimd toen rond 8 uur Elina een berichtje stuurde. Ze was zojuist wakker geworden. We spraken af dat ze me om 9.30 uur op zou halen. Prima tijd, dan is t ook nog niet mega warm buiten. Ik ging maar even de gordijnen openen. Wauw wat ik toen zag... in de verte zag ik de bergen met sneeuw! Beetje raar voor een dag waarop 30 graden is voorspelt, maar wat was de lucht vandaag toch helder. Normaal hangen de wolken zo laag, dat ik eigenlijk niet eens wist dat er daarachter zo'n schoonheid van moeder natuur verscholen zat. Heel helder was het zicht ook weer niet en dat bleek maar weer eens toen ik een foto maakte waarop jullie waarschijnlijk geen bergen met sneeuw op zullen zien.
In de tussentijd ben ik een beetje wakker geworden.
Om 10 uur was er nog geen Elina te bekennen. Ze stuurde me een berichtje dat het 10.30 werd. Mensen die me echt kennen weten dat ik altijd (voor 99%) op tijd of juist te vroeg klaarsta. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat ik van 9.30 tot 10.00 uur alleen maar uit het raam heb staan staren. Maar ik was wel blij dat ik niet daaronder in de hitte stond te wachten.
Inmiddels was het 10.20 uur, ik ging weer bij het raam staan kijken. 10.30 uur, 10.45 uur, 11 uur... geen Elina. Uiteindelijk kwamen ze om 11.20 uur. Dat vond ik eigenlijk hartstikke vervelend, want ten eerste had ik vanacht niet zo goed geslapen, ten tweede stond ik vroeg voor haar op en ten derde heb ik superlang staan wachten terwijl ik bijvoorbeeld naar de supermarkt kon of mijn kleren kon wassen. Dus ik vroeg me eigenlijk af waarom ze me niet gewoon duidelijk kon vertellen wanneer ze weg ging en hoelaat ze echt bij mij zou zijn. Waarom stuurde ze me niet een berichtje dat ze later was vertrokken? Liever dat 3x sturen dan dat ik sta te wachten en niet weet waarom ze er nog niet is.
Maargoed ik dacht laat ik hier maar niet een boze opmerking over maken want ik was blij dat Elina, Dev en Gamvirta (ookwel Gamboo, huisgenoot van Elina) tijd voor mij hadden vrij gemaakt. Ik ging achterop bij Dev en Gamvirta bij Elina. We zouden naar Kathmandu Durbar Square gaan, maar t ritje leek langer dan ik had gedacht. 30 minuten ofzo. Ik kwam halverwege de rit erachter dat we naar Bhaktapur gingen. Daar had ik het gisteren met Elina over gehad maar ze vertelde me dat t best wel ver was dus ik zei dat we dat anders een andere keer konden bezoeken. Bhaktapur is trouwens een stadje waar je tempels, kunst en een paleis kan bezoeken en staat ook op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Entree tot deze bezienswaardigheden vond ik wel een beetje aan de hoge kant voor dit land. Ik moest namelijk 1500 rupies betalen wat ongeveer rond de 10-15 euro is. Nepalezen zijn gratis. Ik probeer morgen even te regelen dat ik een kaart krijg waarop staat dat ik medewerker ben van Evergreen Tours, waardoor ik waarschijnlijk de volgende keren dat ik tempels etc. Bezoek, alleen mijn kaart hoef te laten zien.
Na betaling kan je dus je de hele dag in de oude stad van Bhaktapur wandelen. Tempels en het paleis in een rood bruine kleur omdat kleurrijke gevels niet toegestaan waren. Afgewerkt met schitterende uit steen gehakte beelden, tierenlantijntjes en houten palen. Het eerste wat wij bezochten was het kunstmuseum. Voor 150 rupies mocht ik een kijkje nemen. In t kleine museumpje waren oude mandala's, stenen beelden en foto's van koningen. Waarvan 1 koning maar voor 1 dag aan de macht is geweest omdat hij daarna vermoord werd.
Vervolgens zijn we achter het paleis, dat gelegen ligt aan de Durbar Square van Bhaktapur, naar een soort vijver (met groen water van de algen) gaan kijken waar twee slangen van koper tegenover elkaar stonden als standbeelden.
Vervolgens zijn we door smalle straatjes doorgelopen naar een ander plein. Het is echt een stadje waardoor je soms even vergeet dat dit gebied omringt is met muren waar enkele toegangspoorten zijn. Leuk altijd om bij mensen naar binnen te gluren om te zien wat voor souvenirs ze verkopen of gewoon wat ze aan het doen zijn.
Bij het plein aangekomen had je prachtige gebouwen, een tempel en een restaurant wat leek op de tempel.
Ik wilde graag de tempel op omdat ik dit plein wel even van een andere hoogte wilde bekijken. Niemand wilde met mij mee. Dev zei dat Elina mee moest, maar ik zei dat ik het geen probleem vond om alleen te gaan hoor. Uiteindelijk ging Dev mee. Boven had je inderdaad een mooi uitzicht. Niet alleen over t plein maar ook de gebergtes.
We liepen even door en aten daar een of andere kwark dat ze alleen in Bhaktapur verkopen. Het smaakte erg bekend, ik ben er nog niet helemaal achter naar welke nederlandse kwark het smaakte, waarschijnlijk de yoghurt of vanille.
Daarna gingen we weer terug naar de scooters. Uiteindelijk hebben we zo'n 2 uur rond gelopen en niet alles gezien.
We zijn van Bhaktapur naar de PizzaHut in Thamel gereden om een lunch te nemen. Ik had een beetje pittige pizza met paprika, ui, champignons, kip en kippenworst. Daarbij had ik een cola.
Na de pizza zat ik wel vol ondanks hij niet zo groot was en ik de hele dag al niet veel had gegeten. Toen we weg gingen bij de PizzaHut heeft Elina weer de bel geluid.
Daarna hebben ze me thuis afgezet want Dev wilde graag nog slapen voordat hij vanavond weer moest werken. En t was alleen maar omslachtig als ik naar Kirtipur zou gaan want dan moest ik weer daar slapen of Dev moest me voor t werk thuis afzetten.
Om 15.30 uur was ik weer thuis. Uiteindelijk was het supergezellig vandaag. In mijn appartement heb ik eigenlijk de rest van de dag niet zoveel gedaan. Ik heb mijn filmpje een beetje proberen te monteren en mn foto's even op mn laptop gezet.
Ik heb nog met mama gebeld en heb een kleine maaltijd gekookt omdat ik weer niet zo'n honger heb en bovendien had ik ook niet zo'n zin om lang in de keuken te staan.
Duolingo heb ik nog geoefend en nu ben ik best al een tijdje bezig met het typen van deze blog. Dadelijk slapen als dat gaat lukken want t is nog best warm. Anders zet ik weer de ventilator aan, al vind ik die niet echt werken.
Zo ik ga een punt achter deze zin zetten en dan is deze blog klaar.