El zoologico de Ayacucho

Peru, Jesús Nazareno

Gisteren ging ik zoals gezegd eerder naar huis. Zo rond 17 uur. Een half uurtje eerder, want ik was een half uur eerder begonnen tussen de middag. Ik had Elise een berichtje gestuurd via Facebook zodat ze niet na werktijd op mij zou staan wachten. Ik liep naar huis. Onderweg kocht ik nog een avocado bij het vrouwtje. Thuis waste ik gelijk even mijn kleren boven op het dakterras. Ik zag donkere wolken naderen. Dit was toch niet het juiste moment om kleren te wassen. Toch moest het echt gebeuren dus ik dacht laat ik het nou maar gewoon doen, dan zal t misschien morgenochtend nog nat zijn maar dan is het tenminste schoon. De wasknijpers zijn al ingepakt voor de verhuizing maar ik heb mijn eigen wasknijpers uit Nepal mee dus hing daar mijn kleren mee op. Nadat de was hing ging ik de badkamer poetsen. Dat is mijn huishoudtaak. De badkamer was al erg vies dus ik zag er wel een beetje tegenop, maar dacht laat ik dat nou eerst poetsen en dan ga ik daarna onder de douche alle viezigheid eraf wassen. Ik was best snel klaar met de badkamer poetsen en het zag er gelijk ook weer wit en schoon uit (nu overigens niet meer). Daarna nam ik zelf een warme douche. En dweilde ik de badkamervloer. Picobello. Nadat ik had gedouched ging ik naar boven. Het was al licht aan het regenen en je hoorde onweer. Ik ging boven even lekker op de bank verder in mijn boek lezen. Elise was ondertussen ook weer thuis en vroeg of ik een kop thee wilde. Samen dronken we een kop thee en kletsten we over de plannen van dit weekend. Toen Anne Tine en Rikke weer terug waren van Yanama stormden iedereen naar de keuken behalve Elise die had al gegeten. Ik kookte twee eieren en maakte 3 typische broodjes (soort shoarma broodjes). 2 met avocado en ei en 1 met kaas. Toen ik wachtte totdat mijn eieren kookten en ik mijn avocado sneed, liep er opeens een spin over mn eten heen. “Ah!” gilde ik terwijl ik nooit echt bang ben voor spinnen. Deze kwam zo uit het niets aanzetten dat ik ervan schrok. Zo groot was deze spin ook weer niet. Rikke kwam gelijk de keuken ingerend terwijl Anne wegrende. Rikke heeft met een stuk wc-papier de spin naar buiten gegooid. Na het eten ging ik gelijk naar bed, waar ik nog puzzelde in mijn puzzelboek totdat ik echt het verschil tussen 6 en 8 niet meer zag. Heel veel licht schijnt er niet op mn bed want ik lig onder in het stapelbed. Rikke ligt in een bed ernaast. Toen ik wilde gaan slapen zei Rikke dat het nog 5 minuutjes duurde totdat haar serie was afgelopen en dus het licht uit mocht. Na de 5 minuten deed ik het licht uit (want dat knopje zit achter het stapelbed) en viel als een blok in slaap.

7 uur werd ik wakker, maar het was weekend dus ik kon uitslapen. Ik probeerde zo veel mogelijk nog te slapen. Om half acht kwam nog de vuilniswagen met het liedje. Ik weet niet meer hoe laat ik uiteindelijk uit mn bed ging maar volgensmij was het bijna 9 uur. Ik haalde mijn kleding van de waslijn en kleede me aan. Tine en Elise waren al naar de markt. Ik ben nog niet zo ver doorgelopen dat ik een markt ben tegengekomen. ‘s Ochtends at ik 4 boterhammen met kaas, beetje gebakken in de koekenpan. Anne wilde wel met Rikke en mij naar de markt gaan als we dat wilden. Na het ontbijt gingen we dan ook lopend naar de markt. De markt ligt nog verder dan de supermarkt (onder de rode arc de triomp door). Het was heel raar weer. De zon scheen heel fel, maar toch miezerde het. We gingen eerst naar de supermarkt om groot geld te wisselen. Daarna liepen we naar de markt. Als ik alleen was gegaan was ik er finaal voorbij gelopen. Er zijn meerdere overdekte markten maar wij gingen naar de voedselmarkt. Hier kan je vooral groenten en fruit kopen maar ook vlees. Ik kocht tomaten, wortel en ui. Ik wist niet zo goed wat ik vandaag wilde gaan eten. Wij vroegen ons af of we eigenlijk nog wat moesten kopen voor vanavond. We hadden afgesproken dat vanavond de belgische mensen naar ons huis zouden komen aangezien we binnekort verhuizen. Elise en Tine waren ook in het centrum maar reageerden niet of zij al voor hapjes aan t kopen waren. Na de markt gingen wij weer naar huis. Thuis childe ik nog op mn bed, maakte ik nog een puzzeltje en maakte wortelstampot. Op een gegeven moment maakten we ons klaar om naar de plaza te gaan. We gingen namelijk naar el zoologico (de dierentuin). Ik wist niet zo goed of ik eigenlijk wel mee wilde naar een dierentuin dat waarschijnlijk niks voor zou stellen en waar dieren verwaarloosd worden. Ook wist ik niet zo goed of ik de hele middag wel met een fotocamera (van mn vader) wilde zeulen. Toch besloot ik het beiden te doen. Ik deed mn bergschoenen aan want op mijn gewone schoenen zit nauwelijks nog profiel. Er werd eerst gezegd dat we erheen zouden lopen maar dat was zeker 45 minuten en ook nog omhoog.. daar had ik niet bepaald zin in met dit warme weer. Bij de plaza meetten we Manon die met ons mee wilde. We regelde 2 taxi’s en gingen met ons 6en naar de dierentuin. Het was niet ver met de auto. Bij de dierentuin aangekomen moesten we bij een klein gaatje in de muur kaartjes kopen. 4 soles p.p.. we liepen over een pad met veel cactussen en ander groen. Best mooi. De route in de dierentuin was eerst niet heel duidelijk maar we kwamen er wel uit. Paar keer op doodlopende paden, met supermooi uitzicht, tussen cactussen. Als je hier zou struikelen over een steentje dan viel je letterlijk met je billen in een cactus. Ondanks mijn lompheid af en toe, gelukkig geen naalden in mijn lichaam. Er waren alpaca’s, lama’s, een leeuw, schildpadden, vissen, heel veel vogels, apen, een beer en nog veel meer. Het was groter dan ik had verwacht, maar de dieren zaten wel in relatief kleine hokjes. Nog niet hebbende over hoe stevig deze verblijven eruit zagen (vooral die van de leeuw). Daarnaast zag je bezoekers schildpadden aaien. Apen smeekten om voedsel door hun handen door het hek te steken, teken dat zij vaker eten krijgen van bezoekers. Kooien soms vol met papiertjes van koekjes of andere etenswaren. Ondanks deze omgekeerde wereld, wel hele mooie beesten, mooie natuur en veel groter dan verwacht. Voor mij toch wel het bezoekje waard geweest. Helaas wel mijn nieuwe regenjas kapot nadat ik met mijn jas achter het hek bleef haken.. balen! Gelukkig een klein scheurtje wat hopelijk gewoon met naald en draad dichtgenaaid kan worden. Verder nog ondergepist door een papegaai. Na de dierentuin hielden we weer een taxi aan. Met 6 kropen we in de taxi die ons bracht naar de plaza. We namen afscheid van Manon en gingen naar de winkel en markt eten halen voor de avond. In de supermarkt besloten we om pizza te gaan bestellen savonds. Ik liep met een 7 literfles naar huis. Tine heeft me nog afgelost. Thuis was ik helemaal kapot. Weer childe ik op mn bed en uploade ik de fotos van mijn telefoon en camera op de laptop. Omdat het tijdens ons bezoekje aan de dierentuin hard begon te regenen durfde ik op een gegeven moment geen foto’s meer te maken met het fototoestel. Wel heb ik toen met mijn telefoon foto’s proberen te maken, maar door de regen ging dat niet heel erg goed. Later klaarde het weer op en heb ik weer de camera erbij gepakt. We maakten samen hapjes en drankjes: maisbrood, nachos met guacamole, mojito en maracuya met pisco. Anne en Elise maakte het dakterras gezellig met lichtjes en de kussens van de bank. We hadden pizza besteld en pas na een uur was het er. Ik ging samen met Anne naar beneden om de pizza aan te nemen. Heeeerlijk was het weer!! Om 20 uur arriveerden de eerste gasten. Buiten begon het steeds harder te regenen waardoor we noodgedwongen naar binnen verhuisden. Anderen hadden nog popcorn, pasta en banaan met belgische chocolade meegenomen. Heel lekker allemaal maar ik zat net nog een beetje vol van de pizza. Ik merkte dat ik erg moe was dus heb besloten niet mee uit te gaan, ookal was het maar voor 1 uur geweest. Rikke en Elise zijn wel uit met paar meiden. Ik lig nu hier lekker in bed en ga zo echt slapen.

Jammer van je jas, maar gelukkig zelf niet beschadigd. Mooie foto's, zonder snoeppapiertjes. Is de taxi net zo goedkoop als het eten?