Vegetarische lunch

Peru, Ayacucho

Gisteravond na kantoortijd stond ik te wachten op Elise. Toen ik naar boven wilde gaan om te kijken of ze bijna klaar was, kwam de andere psychologe. Elise was in Yanama. Ohja! Ik was met Rikke naar kantoor gekomen, maar Rikke was eerder weggegaan. Ik ging dus maar alleen terug naar huis. Het was weer heel erg afgekoeld, maar thuis viel het wel mee met de kou. Ik legde mijn tas beneden neer en kwam erachter dat Rikke boven was. Toen ik boven kwam zag ik dat Rikke al bijna klaar was met koken voor ons. Wat lief! Ik kon bijna aanschuiven aan tafel. Ik roerde nog een beetje in de pan terwijl zij een halve avocado prakte. Ah dit ziet er zooo lekker uit. We namen een tortilla, smeerde daar soort van Philadelphia op en daarbij dan gebakken wortel, courgette, broccoli en ui. En als topping de avocado. Zoooo lekker. Heerlijk gekookt Rikke (ik weet dat Rikke ook mijn blogs leest haha)! Na het eten kletsten we weer over duurzaamheid en de uitslagen van de verkiezingen. We wasten samen de boel af en gingen naar ons bed. We keken nog de Sankt Anton vlog van Rikke en een video van Chiang Mai die ik voor school maakte. Daarna pakten we allebei ons leesboek en hebben een aantal bladzijdes gelezen totdat ik er wel klaar mee was. Rikke hoefde ook niet meer verder te lezen. Het licht ging uit en we sliepen allebei al erg snel.

Vannacht heb ik heeel goed geslapen! Wat fijn om pas wakker te worden als de wekker afgaat. Ik twijfelde of ik 's ochtends onder de douche wilde, maar Tine ging eerst douchen en had geen zin om daarna nog te gaan. Ik at vanmorgen een Griekse yoghurt en twee boterhammen met jam. Ik poetste mijn tanden, vulde mijn fles, pakte een dikke trui en was klaar om te gaan. Elise was vanmorgen al naar Yanama gegaan dus we gingen met 4 dit keer naar kantoor. Anne en ik stonden buiten te wachten totdat Tine en Rikke kwamen. Op kantoor heb ik even aan mijn scriptie gewerkt maar ook me verdiept in World Water Day, dat het vandaag is. Best schokkend om te lezen dat er nog miljoenen mensen op deze wereld geen toegang hebben tot schoondrinkwater of sanitair, terwijl wij in Nederland water voor heel veel dingen gebruiken (douchen, eten koken, afwassen, was wassen, tuin sproeien, auto wassen... noem maar op). Anne kreeg een pakketje uit België, die was dus helemaal door het dolle heen, maar heeft ook 'gebeukt' (zoals de Belgen zeggen). 's Middags liepen Anne, Tine, Rikke en ik naar een vegetarisch restaurantje. Niet veel verder dan de Plaza. Onderweg scheet een duif op Rikke. Met wc-papier probeerde we midden op straat het meeste poep van haar shirt en tas te vegen. Bij het restaurant had Elise al soep besteld, want dan hadden we tenminste een tafel voor 6 personen. Jade schoof later aan. Ik bestelde een sopa (soep) en …. de verduras (rijst met groene groenten). Rikke kleedde zich even om op het toiletje van het restaurant; ze had een dikke trui bij, dus die heeft ze aangetrokken. Het eten was niet dat ik zeg dat het heerlijk was, maar het was wel oke. De soep was minder lekker dan de rijst met groenten. Uiteindelijk betaalde ik 6 soles (ongeveer €1,50) voor deze grote lunch. Na de lunch ging Jade naar ViaVia en ik ging rechtstreeks naar kantoor. Ik had geen zin om de berg helemaal op te lopen om vervolgens weer naar beneden te lopen, als ik toch niks nodig had. De anderen liepen wel naar huis. Rikke, Tine en Anne zijn nu naar Yanama en Elise en ik zijn de enige op kantoor. De rest is naar Yanama of naar Quinua. Ik had gisteren aan Kimberly gevraagd of ik ook mee kon naar Quinua vandaag, maar ze hadden of geen plek meer en/of ze hadden me niet nodig in Quinua. Ze zou me meevragen de volgende keer beloofde ze. Vandaag ga ik denk ik iets eerder naar huis. Dan kan ik mij douchen, mijn kleren wassen en even nadenken wat ik vanavond wil eten. Nu nog even proberen om nog iets te doen aan mijn scriptie.

Foto’s ! Leuk. Een mooie trechter.