Private fietstour en etentjes

Hongarije, Budapest

Hallo allemaal!

Vandaag was ik vroeg wakker. Ik had gisteravond mijn airco uitgezet omdat die best wat geluid maakt, maar dat was niet heel slim geweest. Midden in de nacht heb ik de airco weer aangezet. Om 7 uur was ik weer wakker terwijl mijn wekker ingesteld stond voor 8 uur. Gister was ik er niet helemaal uit wat ik vandaag wilde gaan doen. Last minute besloot ik vanmorgen een fietstour te boeken voor 24 euro in het Engels. De Nederlandse fietstour was pas weer morgen beschikbaar. En aangezien ik het in Wenen achteraf gezien wel prettig von dom zo veel in 1 dag te hebben gezien, leek het me slimmer om op de eerste dag zo'n tour te doen zodat ik altijd nog naar plekken terug kan of naar andere plekken kan gaan. Natuurlijk had ik liever de Nederlandse gewild.

De tour zou beginnen om 10 uur. Ik wilde niet weer te laat komen en aangezien het 20 minuten lopen was ben ik al om 9 uur vertrokken na het ontbijt. O ja vanmorgen had ik totaal geen trek en de geur van het ontbijt (op de eerste etage) rook ik bij de liften van de 3de etage. Ben ik blij dat mijn kamer helemaal aan het einde van de gang is.

Vandaag zou frisser worden dan gister en aangezien de temperatuur hier lager ligt dan in Wenen twijfelde ik of ik mijn jas mee moest nemen. Nee, het zal vast vanmiddag warmer worden.

Om 9.30 uur was ik vlakbij de tourcompany. Ik ben een beetje vroeg dus neem nog even plaats op een bankje op de hoek van de straat. De wind staat behoorlijk en ondanks de kippenvel smeer ik me toch maar even in. Rond 9.45 uur ga ik op zoek naar het bedrijfje in de straat. Ik loop er gewoon pal voorbij. Maar als ik zie dat de nummers in de straat aflopen besef ik me dat ik er al voorbij ben. Huh maar ik heb helemaal niks gezien? Ga me niet zeggen dat ik nu ben opgelicht! Hier moet het zijn.. ik zie een dicht kantoor en er staat iemand buiten. Die zal ook vast de tour hebben geboekt. Is het zeker weten hier dan? Ik zie verder niemand. De jongen vraagt aan mij of hij me kan helpen en geef aan dat ik op zoek ben naar dit adres ( laat hem het adres zien). Ja, dat is hier zeg hij, je bent alleen erg vroeg. Ja dat klopt! Hij adviseert me nog een kopje koffie te drinken aan de andere kant van het gebouw maar ik geef aan dat ik wel weer op het bankje wacht.

Om 9.50 uur loop ik weer naar het kantoortje. Nog niemand verder daar dan een andere medewerker. Serieus? Ik wil een beetje gezelligheid in plaats van een private tour. Hier word ik een beetje ongemakkelijk van. Ik vraag dan ook of ik de enige ben. Nee er komt nog 1 Nederlandse dame. Ohh wat fijn! Iemand die ook alleen is, een dame en ze spreekt hoogstwaarschijnlijk Nederlands!

Ik krijg een fiets toegewezen. Deze fiets ziet er erg sportief uit en ik word al een beetje huiverig van het zadel die er niet erg comfortabel uit ziet. Niet veel later komt die dame aanlopen. Jorieke is haar naam. Net iets ouder dan ik ben. Zij is net als ik een rondreis aan het maken naar dezelfde steden alleen gaat zij na Praag verder naar Berlijn met de trein en dan weer terug met de trein naar Nederland. Grappig dat ook zij gister aan is gekomen met de trein vanuit Wenen. Daarnaast heeft zij net als ik haar baan opgezegd en begint ze ook vanaf 1 juni met een andere baan. Zij gaat iets met pedagogiek doen.

Met z'n tweeën en de gids David gingen we vandaag op pad. De gids was nog maar een jong manneke.

Het is allereerst goed om te weten dat Boedapest voor 1873 bestond uit 3 verschillende steden: Boeda, Óboeda en Pest. Mijn hotel ligt in stadsgedeelte Pest. Daar ligt het parlementsgebouw, de grote winkels etc. Het drukkere gedeelte van de stad zullen we maar zeggen. Aan de overzijde van de Donau ligt stadsgedeelte Boeda. Het rustigere en groenere gedeelte van de stad.

We fietsen van Pest naar Boeda. Net aan de overzijde van de brug staat het Gellertmonument. Het verhaal gaat dat bisschop Gellert hier in de 11e eeuw van de rots is gegooid door Hongaren (Magyaren) die niet bekeerd wilden worden tot het Christendom. Het schijnt dat hij dat heeft overleefd. Het beeld toont Gellert met aan zijn voeten een van de Magyaren die wel Christen was geworden.

We fietsen verder langs de kade en hebben komen aan bij de beroemdste brug van Boedapest. Ook wel de kettingbrug genoemd. Helaas is deze volledig ingepakt voor restauratie. Er wordt gespeculeerd dat deze brug na restauratie waarschijnlijk als voetgangersbrug gaat dienen zoals de Karlsbrug in Praag. Of dat zo'n goed plan dan is, dat vraag ik me af. De kettingbrug, oftewel de Széchenyi Lánchíd, was de eerste brug (1849) die de steden Pest en Boeda met elkaar verbond. De bouw vond plaats op iniatief van graaf Széchenyí. Hij kon een begrafenis niet bijwonen omdat de Donau was bevroren. In de Tweede Wereldoorlog werd de brug door Hitlers troepen opgeblazen en na reconstructie is deze later weer geopend.

Even verderop gaan we de berg omhoog. Mijn fiets wil niet helemaal meewerken. En moet vragen of we even kunnen stoppen omdat mijn versnellingen heel zwaar staan. Blijkt dat ie op de zwaarste stand staat en dat ik de verkeerde kant aan het opdraaien ben. Maar hij schakelt voor mijn gevoel sowieso niet lekker. We fietsen verder de heuvel op en kom hijgend aan bij de eerste stopplek. De gids probeert nog even mijn fiets uit of het echt aan de fiets ligt of aan mij. Het blijkt toch echt aan mij te liggen. Maar gelukkig houden ze er wel een beetje rekening mee. Vanaf de stoppen hebben we al een mooi beeld over de Vissersbastion. Het doet me een beetje denken aan de Saccre Coeur in Parijs, waar ik overigens nog nooit ben geweest. De torens staan symbool voor de zeven Magyaarse stammen waaruit het huidige Hongarije is ontstaan. Vroeger werd op het plein vis verkocht, vandaar de naam.

We zijn nog niet helemaal boven, dus ik moet nog even bikkelen met die versnellingen. Boven aangekomen hebben we prachtig uitzicht over Boedapest. We krijgen van de gids even tijd om foto's te maken. We wilden mooie foto's maken bij de bogen. Nadat eindelijk een plaatsje vrij was voor ons kwam een groep toeristen onze plek terroriseren. Wij moesten er wel een beetje om lachen en hebben dus nog heel even gewacht. Het resultaat mag er wezen 😉.

Daar boven staat ook de prachtige Matthiaskerk. Vernoemd naar een Hongaarse koning. Vooral het dak van de kerk valt op en is gemaakt van porselein.

Even verderop staat een standbeeld, maar daar gaat het verhaal niet specifiek om. We staan namelijk bovenop een ziekenhuis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd in de burchtheuvel een noodziekenhuis ingericht. Tegenwoordig is het een museum.

We fietsen verder naar beneden weer terug naar de kade. Langs de kade stoppen we even om een goed beeld te hebben over het parlementsgebouw. Het is gebouwd in de stijl van het Britse parlement en is een van de grootste gebouwen van Hongarije. Pap en mam vertelde mij over een schoenenmonument bij het parlement maar gek genoeg zijn we daar niet geweest. Dat staat op mijn lijstje om.nog te bezichtigen. Dan zal ik er ook meer informatie over geven.

We fietsen verder naar Margit-Sziget. Misschien kennen jullie het woord Sziget van een bekend festival in Boedapest. Het woord betekent niet meer dan eiland. Margit-Sziget is voor de mensen die het drukke leven willen ontvluchten. Want het eiland midden in de Donau is eigenlijk een groot park. In dat park staat een fontein waar watershows plaatsvinden. Mooi is het zeker, maar valt niet te tippen aan de fonteinen in Dubai.

Vanaf Margit-Sziget fietsen we dus verder naar het parlement en vanaf daar weer verder naar de Sint-Stefaansbasiliek. Prachtig is het. De koepel is 96 meter hoog net zoals die van het parlement. Dat overigens ook weer verwijst naar het jaar 896, het jaar waarin de Magyaren Hongarijen binnen kwamen. De basiliek is vernoemd naar de eerste koning van Hongarije. De tour komt hoer ten einde en we besluiten nog een laatste foto samen te maken met de fietsen. Daarna fietsen we terug naar het kantoortje. De fiets was niet zo chill, dus ik was ergens blij dat het erop zat.

We (Jorieke en ik) hebben het onwijs gezellig gehad en besluiten na de tour samen te gaan lunchen. Ze was gister twee keer bij een Mexicaan geweest maar daar hadden ze toen beide keren geen plek. Dus daar wilde ze graag naartoe. Haar Google maps sloeg een beetje op hol waardoor we alle kanten opliepen die we niet op moesten. In het begin vond ik het niet zo erg, maar op een gegeven moment.ent dacht ik, jeetje kan je geen kaart lezen ofzo? Het bleek dat haar pijltje achterstevoren stond. Ze vroeg of we op mijn telefoon misschien verder konden, maar ik heb geen offline maps dus kan niet navigeren. Ik heb even meegekeken op haar telefoon en zag dat het vlakbij mij hotel was, dus zijn we die richting opgelopen.

De Mexicaan hebben we uiteindelijk gevonden en er was ook nog plek. Wel in de schaduw en ind e wind, dat was iets minder. Ik bestelde een fajita pork ananas en een limonade aardbei basilicum. Nu echt aardbei, ome Jan😂. Na het eten wilde ik nog wat drinken maar heb Jorieke aangeboden dat ze niet hoefde te blijven zitten en ook kon gaan als ze wilde. Zij wilde graag nog een berg beklimmen, dus is toen gegaan. Het was nog een beetje de vraag hoe we het gingen doen met betalen. Zij wilde graag cash alles afrekenen en dan mij een tikkie sturen, maar ik wilde ook graag van mijn forint af. Zij heeft uiteindelijk haar deel betaald en ik heb nog op aanraden van Jorieke een limonade passievrucht chili besteld. Deze vond ik wat minder lekker, komt waarschijnlijk omdat ik niet zo fan ben van passievrucht in drankjes.

Ik rekende uiteindelijk af en kwam erachter dat hier standaard iets van administratiekosten/fooi op de rekening wordt gezet. Hmm, dan was het misschien beter geweest als ik tegelijk met Jorieke weg was gegaan zodat we dat konden splitten. Ik weet niet meer hoeveel ik precies moest afrekenen maar ik was denk ik iets van 20 euro kwijt (het was eigenlijk een hoofdgerecht met twee drankjes).

Daarna ben ik teruggelopen naar mijn hotel. Daar heb ik even uitgezocht welke bezienswaardigheden ik nog niet heb gezien en waar ik dus nog naar toe wil. Deze heb ik even gemarkeerd in Google maps. Morgen ga ik hier lopend naar toe, want voor mijn gevoel is alles wel redelijk dichtbij. Ik kan eventueel nog een fiets huren voor 8 euro ofzo voor 24 uur.

's Avonds wilde ik gaan uiteten bij een visrestaurant hier om de hoek, maar daar zat bijna niemand. Misschien moet ik hier trouwens iets later op pad gaan voor eten. Ik ben doorgelopen naar 360 bar. Die rooftopbar had ik gister al gezien, want daar stond een lange rij buiten. Nu was er niemand. Ik moest entree betalen. 3 euro of 1000 forint (2,60 euro). Dan ben ik met forint goedkoper uit. Ik kreeg een bandje om en moest de lift nemen naar de bovenste etage. Daar werd ik aan een tafeltje gezet voor 2 personen. De menukaart voor eten is hier heel beperkt. De meeste mensen komen hier natuurlijk voor de alcohol. Non-alcoholische dranken zijn er niet te verkrijgen behalve water. Ik bestel een sunset cocktail met een 360 salad (salade met garnalen en tomaten). Even later wordt er een salade onder mij neus geschoven. Dat was snel! En er wordt een burger tegenover me gezet. Huh? Ik vraag aan de tafel voor me of zij misschien een burger hebben besteld maar dat was niet. Krijg ik dan een secret gast ana mij tafeltje? Ik vraag aan de mensen achter me. Niet veel later hoor ik dat ze Nederlands zijn omdat die man achter zijn Engelse zin een Nedelands woord gebruikt. Oh Nederlands! Heeft u een burger besteld? Ja! Dan hebben ze hem verkeerd geleverd. Mevrouw had u een salade? Ja! De meneer wilde het eten niet aan nemen en liever wachten op z'n eten. Toevallig had ik dezelfde salade besteld en heb ik die dus opgegeten. Ondertussen kreeg ik mijn drankje dat ik niet heel geweldig vond. Overigens was het uitzicht wel prachtig. Voor 7180 forint (18,67 euro) gegeten.

Daarna heb ik nog een ijsje gehaald op de hoek van mijn hotel waar het altijd druk is. De prijzen gaan hier per gram. 80 forint per gram ofzoiets. Ik bestelde een horentje met Belgische chocolade en gezouten caramel ijs. Totaal 1410 forint (3.67 euro).

Nu ben ik weer terug in het hotel. Ga zo even douchen en dan slapen.

Tot morgen!

Mooi uitzicht. Het weer lijkt inderdaad wat minder.

Petra 2022-05-22 22:15:49

Zo, zo je bent weer geweldig bezig geweest vandaag. Ben je ook bij het standbeeld van het paard geweest bij de Matheuskerk? Het standbeeld dat je niet meer mag aanraken!🤣❤

Will 2022-05-22 22:21:20

Mooie foto’s Marjolein, zien er goed uit, zie dat je lekker gegeten hebt😜 leuk dat je iemand hebt ontmoet waar je een leuke dag mee hebt gehad, en ja dat afrekenen, dat weet je ook weer voor een volgende keer!

Marja 2022-05-22 22:25:17

Budapest is een stad die ikzelf nog nooit bezocht heb. Staat nog steeds op mijn verlanglijstje en nu ik je, werkelijk, mooie foto’s gezien heb kriebelt het om deze stad te bezoeken. Ook je levendige verhalen dragen hieraan bij. Geniet nog maar van je reis. Groetjes ook van Paul