De zon tegenmoet

Hongarije, Budapest

Hallo allemaal!

Gisterenavond ben ik paella gaan eten bij een vers visrestaurant. Eens wat anders dan friet, burgers, pizza of Mexicaans. Dit restaurant stond getipt in mijn boekje en zat toevallig op de hoek van de straat met mijn hotel. Ideaal dat ik niet hoefde te struinen en op tijd naar bed kon. In het restaurant zelf was het rustig, maar ik heb een onwijs lekkere paella op met babyoctopus, inktvisringen, forel, mosselen en gamba. Gisteren was het sowieso de hele dag wel fris dus heb lekker binnen gegeten. Daarna heb ik nog een ijsje gekocht in het zaakje ernaast. Dit keer Griekse yoghurt amarenen en vanille. Veel lekkerder dan die Belgische chocolade ijs van laatst.

In mijn hotel aangekomen heb ik nog een douche genomen en om 21 uur lag ik in mijn bed. Vandaag ging de wekker om 6 uur omdat ik om 7.45 uur op het station moest zijn. Het is toevallig dat ik er gisteravond nog achter kwam dat ik op moest stappen op een station aan de Boeda-zijde. Helemaal aan de andere kant van de stad dus! Ik kon niet zo goed inschatten hoe lang ik nodig zou moeten hebben met het openbaar vervoer dus heb er een uur voor uitgerekend ookal gaf Google maps 20 minuten aan. Om 6.45 uur checkte ik uit en liep ik een klein stukje voor de metro. Ja de metro die op Unesco staat ja. Het perronnetje was heel klein, dus verdwalen kon niet, ik moest alleen kijken of ik bij het goede perron stond anders moest ik bovenlangs naar het andere perron, maar ik was gelijk goed.

Daar moest ik de gele lijn nemen van Oktogon naar Déak Ferenc tér. Daar moest ik overstappen op de rode lijn naar Déli pályaudvar. Dat ging me eigenlijk bijzonder goed af. Die roltrappen zijn overigens wel heel eng. Die gaan een stuk sneller dan in Nederland. Om 7.10 uur stond ik al op het station. Moe was ik zeker, maar die frisse lucht 's ochtends was eigenlijk best fijn. Het was wel weer fris. De trein stond er al. Ik kon alleen nog niet in de trein. Ik heb me even een kaiserbroodje naar binnen gewerkt, die ik gisteravond nog gekocht heb.

Ik had een stoel aan het gangpad. Na een tijd kwam een vrouw langs en vroeg "food something?". Ik begreep eerst totaal niet wat ze zei. "Food something? Would you like eat?" Oh ze komen hier bestellingen opnemen. Dat is anders dan bij die andere treinen, daar moest je zelf naar het restaurantje lopen. Misschien komt het omdat ik deze treinreis heb geupgraded. Aangezien ik 8.5 uur moet zitten, wil ik toch wel een beetje comfort. Later toen ik de menukaart bekeek zag ik dat thee en koffie gratis was, dus heb ik nog een latte macchiato gedroken. Ze hadden taartjes, salades, soep, sushi, croissant gezond etc.

Onderweg heb ik mijn boek verder uitgelezen. Toch wel jammer dat ik toen niks meer te lezen had en me dus nog 3.5 uur moest amuseren. Ik heb nog een half uur met mijn mond open geslapen, spelletjes op mijn telefoon gespeeld en naar buiten gestaard. Het weer onderweg werd steeds grauwiger en het heeft zelfs geregend, maar zodra ik dichter bij Praag komt is er weer een blauwe lucht. Net voor Praag staan we nog een tijd vast in een tunnel voordat we het station mogen arriveren. Een half uur later dan gepland kom ik aan in Praag. Het is fijn om de weg al te kennen, dat maakt dat ik de drukte ontloop.

In mijn hotel aangekomen hoef ik dit keer geen borg te betalen, wel de toeristenbelasting van 50 kronen per dag. Dus nog 100 kronen. Overmorgen zit de vakantie er al weer op. Graag had ik nog 1 dag langer gewild in Wenen achteraf gezien, maar heb zo veel gezien en gedaan dat ik het zeker een fijne vakantie vond.

Ik chill nog even in mijn kamer voordat ik op pad ga voor avondeten. Dit keer doe ik nog een poging bij die Mexicaan Agave. Er is bijna niemand binnen, maar om een leuk gezellig en betaalbaar restaurant te vinden in Praag moet je heel veel moeite doen. De treinreis heeft me moe gemaakt, dus ik wil niet teveel slenteren. Binnen bestel ik een non-alcoholische cocktail en de special of today: burrito met eend. Het was erg lekker en een beetje prijzig (23 euro totaal ofzoiets).

Op de terugweg heb ik nog geld gepint omdat ik een activiteit voor morgen wilde boeken vanuit het hotel. Wat voor activiteit laat ik nog even geheim maar ik denk dat het een leuke afsluiter zal worden. Waarschijnlijk zal ik nog geld overhouden, maar dan is dat maar zo. Heb ik tenminste nog geld als mijn vlucht vertraagd is ofzo.

Nu ga ik nog even onder de douche. Bedenken wat ik morgen ga doen en denk ik nog even tv kijken.

Tot morgen!

Goede morgen Net op m’n gemak je verslag gelezen Heerlijk weer genoten er van Ja jammer dat het al bijna voorbij is Geniet er maar extra van Doe ik het ook 🙈🙈van je volgende verhaal 😎

Jose 2022-05-26 09:28:04

Ik ben benieuwd wat je vandaag nog gaat bezoeken. 😘