Daar boven op die berg

Tsjechië, Prague

Hallo!

Gisteravond had ik de wekker gezet om 8.30. Weer was ik vroeg wakker, maar met de weersvoorspelling van vandaag in m'n achterhoofd had ik totaal geen zin om op te staan. Ik had zelfs liever de hele dag op m'n hotelkamer willen blijven hangen, maar dat vond ik zonde. Achteraf ben ik blij dat ik op pad ben gegaan.

Ondanks dat ik vroeg wakker was ging ik redelijk laat ontbijten (9.20 uur). En dat was gelijk te merken... de hele ontbijtzaal (plek voor 66 personen ongeveer) zat vol. Deze drukte vond ik niet erg prettig. Ik moest zelfs bij iemand anders aan tafel schuiven. Ik at weer een broodje kaas en broodje eiersalade. Daarna een croissant met Nutella. Ik nam een appel mee voor vandaag.

Na het ontbijt heb ik mijn tanden gepoetst en ging ik op pad naar de DM. Ik had gezien dat het de hele middag nog droog zou blijven, alleen savonds zou het gaan regenen. Dat is fijn! Voor de zekerheid heb ik wel mijn jas aangedaan, omdat het slechts 20 graden zou worden. Bij de DM hadden ze helaas alleen maar olierollers ofzoiets. In ieder geval gebruik je die om je voeten van te voren in te vetten (ik las dat je dat ook kan doen met vaceline), maar ik wilde graag pleisters.

Vanaf de DM ben ik gelijk het metrostation Mustek in gelopen. Daar nam ik weer de metro naar Malostranska metrostation. Ik had van te voren opgezocht hoe je ongeveer bij de metronoom kwam. Aan de linkerkant ging een fiets/wandelpad omhoog tussen de bomen door. Ik moest sowieso naar boven dus dacht laten we even off road gaan. Het ging redelijk stijl omhoog maar met deze aangename temperatuur goed te doen. Boven aangekomen zag ik al snel de metronoom. O was t dit? Ik dacht dat het wel iets gezelliger plek zou zijn dan midden in een skatepark. Dit lijkt me geen fijne plek om savonds nog te zijn. Maar wat wel positief aan deze plek is, is dat je hier weer mooi uitzicht hebt. En het is niet mega druk met toeristen! Oké daar ben ik nu geweest wat ga ik nu doen? De hele ochtend komen al donkere wolken over, waardoor slecht te voorspellen is of en wanneer ik een nat pak krijg.

Op de heuvel ligt vanuit mijn hotel gezien links een uitkijktoren (lijkt een beetje de eifeltoren), in het midden de burcht en rechts de metronoom. Ik wilde van de metronoom naar de uitkijktoren, maar zonder verplichtingen. Deze dag is sowieso onvoorspelbaar, dus alles wat ik kan doen is meegenomen vandaag. Vanaf de metronoom heb ik een wandelingetje gemaakt door het park, even naar het toilet en op een bankje gezeten. Daarna ben ik doorgelopen richting de burcht. Aangezien mijn voeten niet altijd willen, stop ik best vaak op bankjes om even pauze te nemen. Wat dat betreft is het dan fijn dat er niemand aan je kop staat te zeuren dat je even moet doorbijten. Luisteren naar mijn lichaam, dat zou ik wat vaker moeten doen. Ik noem deze vakantie maar slow travel. Niets moet, alles wat ik zie is meegenomen. En trouwens als ik zit, dan drink ik tenminste ook.

Via Google Maps probeerde ik een snelle route te vinden naar de uitkijktoren. Als ik nu kijk staat er dat ik 40 minuten daar kan zijn lopend. Maar met mijn tempo duurt dat iets langer uiteraard. De weg die ik wilde nemen via het park was helaas afgesloten stond er. Dan maar via de andere kant om het gebouw heen. Daar stond weer een bewaker langs een toegangspoort. O, nu betreed ik weer het koninklijk grondgebied! Hier was ik gisteren niet geweest. Ik weet niet waarom maar ik doe elke keer mijn handen omhoog als ik door het poortje loop, alsof ie 'handen omhoog of ik schiet' zegt.

Ik kwam uit in een andere kasteeltuin dan gisteren. Dit noem ik pas een kasteeltuin. Wauw! Ik vond het zo prachtig dat ik me heb gesitueerd op een bankje en een hoofdstuk uit mijn boek heb gelezen. Mam, jullie zijn zeker niet de enige die de kasteeltuinen heeft gemist. Het was hier zo rustig! Maar even serieus... dit moet je echt niet overslaan als je van tuinen/rust houdt.

Vanuit de kasteeltuin kwam ik weer uit vlakbij de kathedraal. Tja als ik nu toch hier ben, lijkt het me verstandig om nu alle gebouwen van binnen te bekijken. Je hebt diverse tickets die je kan kopen: alle gebouwen, beklimmen van de kathedraal, met gids, audiotour... noem maar op. Ik had gisteren al stiekem gespiekt voor als ik nog eens terug zou komen. Ik kocht me een ticket voor toegang tot de belangrijkste bezienswaardigheden met studentenkorting. Ja lieve leeftijdsgenoten... het is altijd slim om je studentenpas mee te nemen op reis. Ze controleren toch niet of je nog een student bent. Overigens gold deze korting alleen tot 26 jaar. Voor 125 koruna (5.05 euro) kreeg ik toegang tot 4 bezienswaardigheden.

De eerste bezienswaardigheid was de kathedraal. Gisteren wilde ik hier al graag naar binnen, maar bij de ingang staat nadrukkelijk dat je een ticket nodig hebt. Toen ik naar binnen ging bleek dat je zonder ticket nog best veel kan zien. Ik vind kerken en kathedralen altijd heel mooi om te bekijken. Ik ben sowieso iemand die meer van architectuur houdt dan van geschiedenis. Dus ik kom voornamelijk daarvoor naar binnen. Eerlijk gezegd was er daarom ook niet echt een meerwaarde voor mij om deze kathedraal met ticket te bezoeken. Met een ticket kon je dichter bij het altaar komen, er was nog een uit hout gesneden omheining waar de belangrijkste bezienswaardigheden opstonden, grafstenen, mariabeelden en een tombe. Aangezien ik naar het toilet moest ben ik er ook best snel door heen gegaan.

Voor het toilet is het gebruikelijk 10 koruna (0.50 euro) te betalen. Deze toiletten waren alleen geen geld waard. Ik kon begluurd worden door de deur, het toilet was niet zuiver en het wc-papier was net schuurpapier.

Nadat ik weer kon ademen ben ik naar Old Royal Palace gegaan. Overigens liggen al deze bezienswaardigheden om de hoek van elkaar, op hetzelfde koninklijk grondgebied. In het oude paleis kwam je binnen in een grote balzaal. De kamers die er naast gelegen waren hadden kleine tentoonstellingen van voorwerpen uit die tijd. Een oude boekenkast, gouden kronen etc. Er was ook een raadzaal.

Als derde bezienswaardigheid bezocht ik de St. George basiliek. Deze basiliek leek wel uit de Romeinse tijd. Het is een van de oudste kerken van Praag die bewaard is gebleven. Hier waren enorm veel grafstenen neergezet. Ernaast ligt een mariakapelletje met een mooie plafondschildering.

Als laatste ging ik naar het Gouden straatje. Ik las dat je deze na 17 uur kan bezoeken zonder ticket, maar ik ga niet m'n tijd hier uitzitten. Er ging net voor mij een groep kinderen door het poortje. Laten we nog maar even wachten dan, zodat ik wat betere foto's kan maken. Ik heb even gewacht en heb nog een plaspauze genomen voordat ik echt naar het gouden straatje ging. Voor dit toilet moest ik trouwens godverdomme 20 koruna betalen (1 euro)!

Net nadat ik mijn ticket had gescant stond er zo'n leuk wachtershuisje. Ik heb aan een meneer gevraagd of hij even een foto van mij wilde maken van mij poserend als een soldaat in het huisje haha. Het gouden straatje is een kleurrijk straatje met 24 kleine huisjes. Het straatje is genoemd naar de goudsmeden die hier tussen de burchtwachten en de armen woonden. Bij kleine huisjes van vroeger horen kleine deurtjes. En achter deze deurtjes zitten voornamelijk souvenirwinkeltjes. Maar je hebt ook tentoonstellingen van harnassen, wapens en kanonnen. In andere huisjes heb je een doorkijkje van hoe ze vroeger leefden (een keukentje, een bed etc.). In één van de huisjes woonde vroeger Franz Kafka. Ik vond het persoonlijk erg leuk gemaakt. Via het laatste huisje kwam je bij een marteltoren uit. Overigens denk ik achteraf dat je het gouden straatje ook zonder ticket kan bezoeken als je via de andere kant binnenkomt. Daar stond namelijk niemand te controleren. Je kan dus eigenlijk onwijs veel zien zonder ticket.

Vanaf het Gouden Straatje ben ik via de oude kasteeltrappen weer naar beneden gegaan. Mijn voeten waren toe aan rust dus ik besloot niet verder naar die uitkijktoren te lopen. Onder aan de kasteeltrappen heb ik metro genomen van Malostranska naar Mustek. Vanuit daar ben ik naar mijn hotel gelopen.

Even schoenen uit en relaxen. Ondertussen weer zoeken naar een restaurant. Ik wilde absoluut niet meer ver wandelen, maar om de hoek eten is ook zo raar. Daar is deze wijk niet zo leuk voor. Laatst zag ik wel een Vietnamees restaurant naast het hotel. Uiteindelijk ben ik maar vertrokken zonder enig plan. Gewoon een gezellig terrasje. Helaas nergens is het voor mijn gevoel hip en gezellig. Ik wil overigens niet op een terras zitten tussen bierglazen en luidruchtige mensen. Uiteindelijk ben ik zelfs helemaal naar de Moldau gelopen. Daar ben ik op een bankje geploft. Shit, ik moet straks ook nog helemaal terug. Oké zoek maar weer iets dichter bij t hotel op aan dan. Als ik niks vind kan ik altijd nog bij de McDonalds eten, toch? Niet dat ik dat wil.

Ik gaf op bij een restaurant tegenover de astronomische klok. Ik kreeg een menukaart en schrok van de prijzen. Holimoli! Wegwezen hier! Ik ben opgestaan en weggelopen. Maar ik was het zo zat dat ik bij de eerste beste steak restaurant besloot om toch maar een dure hap te nemen. Uh een steak koste hier over de 40 euro dus heb het maar gehouden bij een goedkopere burger. En ik nam een Aperol Spritz. Ik dacht als ik gek doe dan doe ik helemaal gek. Genieten hoort ook bij de vakantie. Ik al voor 560 koruna (22.65 euro).

En aangezien die steak restaurant slechts 1 straat verwijderd was van Angelato... jup ik kon het niet laten. Er stond geen rij! Ik had bounty met hazelnoot. Deze man begreep mijn hazelnoot gelukkig wel haha. Met m'n ijsje liep ik terug naar het hotel.

Genoeg gelopen vandaag. Genoeg getypt vandaag.

Tot morgen!

Mooie foto's van de kathedraal

Petra 2022-05-17 21:36:59

🤣🤣 wat een verhaal weer, in een toilet waar je begluurd kan worden, 🤣🤣 kijk al weer uit naar je belevenissen van morgen

Marja 2022-05-18 07:22:31

Hoi Net pas van gisteren gelezen Niet leuk een gluur toilet 🙈🙈 Genoten van je verhaal en foto’s Groetjes